actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th February 2010, 14:13
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Dodental loopt op na zware aardbeving in Chili

Dodental loopt op na zware aardbeving in Chili


Chili is in de nacht van vrijdag op zaterdag opgeschrikt door een zware aardbeving. De schok met een waarde van 8,8 op de schaal van Richter heeft bovendien een tsunami veroorzaakt, zo meldt de Amerikaanse Geologische Dienst. De presidente heeft al 78 doden bevestigd.



Volgens de Amerikaanse Geologische Dienst heeft een tsunami de kust van Chili bereikt en kunnen ook meer noordelijke kustgebieden en eilanden in de Grote Oceaan getroffen worden. Het is nog onduidelijk hoe hoog de vloedgolf was. Er is een tsunami-alarm afgekondigd langs de volledige kust van Zuid- en Midden-Amerika, alsook in Hawaï, Japan, de Fillipijnen en zelfs Australië en Rusland.


Zwaardere beving dan Haïti

Het epicentrum van de aardbeving bevond zich 90 kilometer ten noordwesten van de stad Concepcion op een diepte van 59 km. De beving vond plaats om 3.34 uur plaatselijke tijd en zou zo'n 45 seconden geduurd hebben. Twintig minuten na de schok werd een eerste naschok met een magnitude van 6,2 opgemeten. Er zijn al minstens 11 naschokken geweest, de meeste met een waarde groter dan 6,0. Ter vergelijking: de aardbeving die afgelopen maand Haïti verwoestte had een kracht van 7 op de schaal van Richter.

Volgens de CNN lever er 3 miljoen mensen in het gebied waar de aardbeving het sterkts te voelen was. De bevingen bereikten ook de hoofdstad Santiago, 320 kilometer ten noorden van het centrum van de schok. Mensen liepen er de straat op en in verschillende wijken viel de elektriciteit uit. Er zouden ook gebouwen zijn ingestort.


78 doden bevestigd

Door de schade aan de communicatie-infrastructuur en de telefoonlijnen komen berichten over de schade en slachtoffers traag binnen. Presidente Michele Bachelet bevestigde al 78 doden, maar vermoedelijk ligt het aantal nog veel hoger. Bachelet heeft het rampenplan afgekondigd. De luchthaven in Santiago is gesloten, omdat de terminal te zwaar beschadigd is. Er zijn ook ziekenhuizen geëvacueerd omdat er te veel schade is aan de gebouwen.

Chili ligt in een geologisch zeer actief gebied. In 1960 werd het land door elkaar geschud met een kracht van 9,5 op de schaal van Richter, de zwaarste aardbeving ooit gemeten. De beving vernietigde de stad Valdivia, met 1655 doden tot gevolg. De schok veroorzaakte bovendien een tsunami die de Paaseilanden, Japan, Hawaï en de Fillipijnen bereikte.


Blog DS, 27-02-2010
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th February 2010, 14:17
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Dodental loopt op na zware aardbeving in Chili

Ik vind dat we voor de slachtoffers in Chili ook geld moeten inzamelen zoals we pas nog voor Haïti hebben gedaan. In Chili is er nu ook heel veel schade door deze zware natuurramp.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th February 2010, 14:22
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Ik ben het eens met Eva...
Rampen als deze kunnen we ons vaak niet inbeelden. De hulp die aan Haïti werd geboden, heeft de mensen daar hopelijk toch heel wat vooruit geholpen!
Hopelijk zijn alle landen nu nog in staat om opnieuw hetzelfde te doen, maar dan voor Chili... Ik kan me inbeelden dat dit niet zo evident is, aangezien heel wat landen het onderste uit de kan haalden, nog geen maand geleden...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 1st March 2010, 15:43
Kim Verlooy Kim Verlooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2008
Locatie: Olen
Posts: 57
Ik dacht op de radio gehoord te hebben dat ze geen buitenlandse hulp nodig hebben. Voorlopig kunnen ze zelf alles nog goed te baas. En om nu weeral geld in te zamelen voor de volgende ramp vind ik een beetje trop. Natuurlijk ben ik het er mee eens dat Chili ook de aandacht verdient die Haïti heeft gehad. Maar om direct weer een inzamel actie te organiseren lijkt me meer iets van "ik moet geld geven anders toon ik mijn goed hart niet". Misschien dat we binnen enkele jaren wekelijks gaan mogen storten dan. Ook denk ik dat de opbrengst een pak minder gaat zijn dan die voor Haïtie. Simpelweg omdat deze ramp zo snel na de andere heeft plaatsgevonden. Iedereen heeft net zijn spaarboekje opengedaan voor Haïtie en nu zouden ze dit weer moeten doen voor Chili. Menig wenkbrauw zal gefronst worden, me dunkt, alsook de mijne.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.