actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st March 2010, 18:59
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Chili vraagt internationale hulp na beving

ma 01/03/2010 - 16:17 Chili heeft bij de Verenigde Naties een officiële vraag ingediend voor internationale hulp na de verwoestende aardbeving van vorig weekend. Het land heeft een lijst overgemaakt van zaken die dringend nodig zijn.

Op die lijst staan tijdelijke bruggen, veldhospitalen, satelliettelefoons, generatoren en materiaal voor waterzuivering. De Chileense president Bachelet had vlak na de ramp geen buitenlandse hulp gevraagd, maar de schade van de aardbeving van 8,8 op de schaal van Richter is groter dan gedacht. Een half miljoen huizen zijn beschadigd of vernield en twee miljoen Chilenen zijn dakloos.
AP

De VN en het Rode Kruis waarschuwen dat nog niet alle schade gekend is. Door de naschokken is het gevaarlijk om naar sommige plaatsen te reizen, en hier en daar ligt nog alle communicatie plat.

De dodentol is intussen opgelopen tot 711, maar dat cijfer zal waarschijnlijk nog stijgen omdat er nog veel mensen vermist zijn, vooral in de dorpen aan de kust die overspoeld werden door een vloedgolf. In een aantal van die dorpen was er geen tsunami-alarm afgekondigd, geeft de overheid nu toe.
Europese hulp

De Europese Commissie heeft in ieder geval al drie miljoen euro noodhulp uitgetrokken voor de slachtoffers van de aardbeving. "Ik ben diep geschokt door de omvang van de verwoestingen na de aardbeving in Chili", zo reageerde Commissievoorzitter Barroso. "We zijn bereid alles te doen wat nodig is om de Chileense autoriteiten te helpen".

De Commissie maakt alvast een eerste schijf van drie miljoen euro vrij om tegemoet te komen aan de meest dringende noden in het rampgebied. Het geld wordt via het Europese humanitaire bureau Echo overgemaakt aan organisaties die in Chili aan het werk zijn.

Ook Japan en China hebben al hulp beloofd. De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Hillary Clinton brengt morgen een bezoek aan Santiago.

Datum: 01/03/2010
Bron: De Redactie

Eigen mening:
Ik begrijp dat de Chilenen hulp vragen. Hun land ligt in puin en er zijn al heel veel dodelijke slachtoffers geteld door de aardbeving. Voor Haïti hebben we ook heel veel geld ingezameld. Voor Chili kunnen we dit dus ook doen. Vreemd dat de Chilenen niet sneller aan Europa hulp hebben gevraagd. Hopelijk zal het land opnieuw opgebouwd kunnen worden. De mensen waarvan het huis verwoest of beschadigd is, moeten geholpen worden. De slachtoffers die gewond zijn moeten medische verzorging krijgen, er moet gezorgd worden voor water en voedsel,... Ik denk dat de hulp van andere landen zeker niet te vroeg komt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd March 2010, 19:55
Sanne Van der borght Sanne Van der borght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Herselt
Posts: 98
Tot nu toe is 2010 al een echt 'drama-jaar' geweest, ik vind dat daar nu toch wel eens verandering in mag komen.
Hopelijk zal Chili ook goed gesteund worden door andere landen zodat ze hun land terug kunnen opbouwen, net zoals Haïti. Ik zou het zelf niet willen meemaken wat die mensen moeten doorstaan.
Ik hoop dat zulke natuurrampen toch niet te vaak meer voorkomen, het brengt veel leed in de wereld. Maar ook veel burgers uit o.a. Europa zullen geen geld blijven storten, vrees ik, moest het vaak voorkomen. Het klinkt misschien hard, maar ik ben er vrij zeker van dat dat zo is.

Zulke natuurrampen zoals deze zijn onoverkomelijk. Het is jammer dat het telkens zovele mensenlevens kost...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.