actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd September 2013, 11:51
Heleen.Mariën Heleen.Mariën is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Arendonk
Posts: 104
Kinderen lezen slechter dan 15 jaar geleden.

Leerlingen uit de basisscholen lezen tegenwoordig minder goed dan 15 jaar geleden. Dat blijkt uit onderzoek bij 1.400 leerlingen uit 70 basisscholen in het eerste, tweede en derde leerjaar.
Opmerkelijk is dat die daling niet wordt veroorzaakt doordat er nu meer kinderen van allochtone afkomst in de klas zitten die thuis geen Nederlands praten. ‘Het toenemend aantal anderstalige leerlingen kan de daling dus niet verklaren’, zegt Stefan Grielens, algemeen directeur Vrije-CLB-Koepel.

‘We hebben jarenlang gezien dat het niveau van de leerlingen er op vooruitging. Omdat de leermethodes verbeterden. Dat het niveau nu daalt, moet de scholen er toch toe aanzetten om na te gaan hoe dat komt en wat ze daaraan kunnen doen.’

Wat gemeten werd, is het technisch leesniveau: hoe snel en hoe correct de leerlingen lezen. ‘En in het onderwijs hebben we toch een verschuiving gezien naar meer aandacht voor begrijpend lezen’, zegt Marc Van den Branden, secretaris-generaal van het Verbond Katholiek Basisonderwijs. ‘Het kan dat de leerlingen daar nu beter op scoren dan vroeger. Maar er is zeker ook verder onderzoek naar oorzaken nodig.’

Bron: www.standaard.be

Mijn mening: Ik vind het in de eerste plaats wel jammer dat kinderen de dag van vandaag slechter lezen dan 15 jaar geleden. Ik ben nu stage aan het lopen als zorgjuf in het lager onderwijs en ik moet een uur per dag lezen met de kinderen van het tweede leerjaar die leesmoeilijkheden hebben. Ik haal steeds twee of drie leerlingen uit de klas om toch te vermijden dat niet alle leerlingen aan het woord kunnen komen. De leerlingen moeten thuis ook wat oefenen en vaak ligt daar wel het probleem. Als een leerling zegt dat hij/zij vergeten is om het tekstje thuis te oefenen, merk je duidelijk dat ze hun leesniveau niet kunnen verhogen door enkel één keer per week apart worden genomen om het lezen te oefenen. Lezen is iets wat in het begin heel goed moet worden opgevolgd en dus ook thuis veel moet worden geoefend. De ouders spelen hierin een belangrijke rol. De leerlingen moeten ook willen lezen. Als ze het tegen hun zin doen, zullen ze hier uiteraard niet echt hun uiterste best voor doen. In de eerste drie leerjaren ligt de nadruk voornamelijk op technisch lezen en pas in de laatste drie leerjaren gaat men de nadruk leggen op hel leesplezier. Misschien moet erover nagedacht worden om helemaal in het begin ook al gewerkt te worden aan enige vorm van leesplezier?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.