actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th September 2013, 12:44
Veronique.Peeters's Avatar
Veronique.Peeters Veronique.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Booischot
Posts: 98
Cool Iedereen wil leraar worden

Uit de inschrijvingscijfers van de hogescholen, vlak voor het begin van het academiejaar, blijkt één constante: de lerarenopleiding zit in de lift. Aan de universiteiten doet de opleiding industriële wetenschappen het goed.

Meer dan ooit kiezen jongeren voor een baan in het onderwijs. Dat blijkt uit een rondvraag van De Standaard bij de hogescholen, een week – voor sommige hogescholen twee weken – voor de start van het academiejaar.

De stijging doet zich zowel voor in het kleuteronderwijs als in het lager en secundair. Die is het grootst aan de Hogeschool Gent (+ 78 procent voor het kleuter, + 80 procent voor het lager en + 33 procent voor het secundair onderwijs). Ook aan de hogeschool PXL Hasselt stijgt het aantal inschrijvingen met meer dan 40 procent.

Crisis

Marijke De Bie van Artesis Plantijn Antwerpen verwijst naar de crisis als verklaring. ‘De overheid heeft ook zwaar ingezet om het beroep weer aantrekkelijk te maken, zeker in Antwerpen. Uit onze cijfers blijkt ook dat de lerarenopleiding goede perspectieven biedt. Bijna alle afgestudeerden van de professionele bachelor kleuter, lager of secundair vinden een baan in het onderwijs.’

Werkzekerheid

Aan alle universiteiten boomt dan weer de opleiding industriële wetenschappen. De stijging gaat van 8 procent aan de KU Leuven tot 30 procent aan de universiteit Hasselt. Het is een van de academische opleidingen die nu universitair zijn geworden.

Het succes van de opleiding kan ook te maken hebben met de keuze van jongeren voor werkzekerheid. De technologiefederatie Agoria luidt al langer de alarmklok over het feit dat er te weinig ingenieurs afstuderen om te voldoen aan de vraag van de arbeidsmarkt. (ig, ls)

DS, 09/09/2013

--------------------------------------------------

Dat het lerarenberoep een toppertje is, daar moet ik hier niemand van overtuigen. Het is gewoon een feit dat het een beroep is met heel wat voordelen. Dan denk je natuurlijk allereerst aan de vele vakanties, maar daar alleen zou ik het zeker niet voor doen. Denk ook aan constant sociaal contact, goede uren (8u30-16u00), woensdagnamiddag vrij, doorbetaald tijdens vakanties, goed pensioen... Natuurlijk is een job in het onderwijs niet voor iedereen weggelegd. Steeds in contact zijn met kinderen vindt niet iedereen even aangenaam en spreken voor een groep is ook niet voor iedereen weggelegd. Je bent ook buiten de schooluren nog even bezig met voorbereidingen en verbeteringen. Toch blijf ik er bij dat het een zeer aantrekkelijk beroep is, vandaar ook de vele inschrijvingen. Ook zijn er veel studenten die na deze opleiding niet in het onderwijsveld stappen maar bijvoorbeeld na hun studies economie in een bank gaan werken. Het is een diploma waar je veel richtingen mee uit kan en dat is natuurlijk ook interessant.
__________________
Believe in yourself and all that you are. Know that there is something inside you that's greater than any obstacle.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th September 2013, 21:50
Shana.Loeckx Shana.Loeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 108
De overheid doet erg haar best om dit beroep te promoten. De vraag naar leerkrachten werd meerdere malen aangehaald in het nieuws op de televisie. Momenteel duurt de lerarenopleiding drie jaar. Ik vraag me af of er nog zo'n sterke stijging aan inschrijvingen zal zijn als men de opleiding gaat verlengen naar vijf jaar. Zoals Veronique al heeft aangehaald, sommige leerlingen gaan na hun opleiding niet in het onderwijs werken. Maar als ze de lerarenopleiding gaan verlengen, zal deze ook specifieker gericht worden op het leerkracht-zijn. Ik denk dat wanneer deze verandering wordt doorgevoerd, heel wat leerlingen meer gaan nadenken over hun keuze. Ze zullen niet zo snel aan een opleiding beginnen die vijf jaar duurt, waarvan ze nog niet 100% zeker weten of dit iets voor hen is. Of zie ik dit verkeerd?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.