actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th October 2013, 11:20
I*te.VanHerreweghe I*te.VanHerreweghe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Vorselaar
Posts: 95
‘Gebuisd in het middelbaar? Ga over en doe het vak opnieuw’

Wie in het middelbaar zakt, kan toch overgaan en een of meerdere vakken opnieuw doen. Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) wil de mogelijkheid van deze zogeheten ‘flexibele leerweg’ beter bekendmaken om zo het vroegtijdig schoolverlaten terug te dringen. Dat schrijft De Tijd.

Meer dan 10 procent van de jongeren stapt uit het onderwijs zonder diploma. De Vlaamse overheid, de onderwijskoepels en de sociale partners zetten de aanval in op dat vroegtijdige schoolverlaten. Ze hebben een actieplan uitgewerkt om tegen 2020 het aantal schoolverlaters terug te dringen tot 4,3 procent.

Een actie die opvalt, is de uitbouw van de ‘flexibele leerweg’. In het hoger onderwijs is een onvoldoende niet langer synoniem voor een jaar overdoen. De student kan zelfs met onvoldoendes het volgende jaar aanvangen en parallel de examens opnieuw afleggen.

Klassenraad

Zo’n flexibele leerweg is ook mogelijk in het middelbaar onderwijs, maar is weinig bekend. Het schoolbestuur kan aan de klassenraad de toelating geven leerlingen met onvoldoendes toch te laten overgaan met de bedoeling in het volgende leerjaar de tekorten weg te werken. De leerling verliest daardoor niet per definitie een jaar. Het systeem geldt wel enkel voor het eerste jaar van een graad. Het gaat dus om de overgang van het eerste naar het tweede middelbaar, van het derde naar het vierde en van het vijfde naar het zesde middelbaar.

C-attest

De versterking van de flexibele leerweg komt tegemoet aan een vraag van de sociale partners, die in hun advies over de hervorming van het secundair onderwijs ervoor pleiten het C-attest (het jaar overdoen) te vervangen door een A-attest (overgaan) met remediëring.

De Vlaamse overheid wil de flexibele leerweg versterken door het bestaan ervan beter bekend te maken en het verspreiden van praktijkvoorbeelden. Het is wel niet zo dat elke leerling die een onvoldoende heeft, een beroep kan doen op de maatregel. De flexibele leerweg is een bevoegdheid van de klassenraad wanneer de beslissing om een B- of C- attest toe te kennen ‘te ingrijpend is voor een individuele leerling’.

Bron : http://www.standaard.be/cnt/dmf20131016_00793838

Mijn mening: Ik vind het geen goed idee om een vak opnieuw te doen in het volgende jaar. In het hoger onderwijs is dit wel zo en dat vind ik goed, maar ik denk dat bij jongeren (12-18jarigen) de druk van het extra vak te groot zou zijn. Ik ben eerder voorstander van de zogenaamde deliberaties of B/C-attest. Ik vind deze flexibele leerweg eerder een struikelblok dan een hulp. De leerlingen horen volgens niveau de lessen te volgen en duidelijk te weten waarvoor ze studeren. Een jaartje dubbelen is geen verloren jaar vind ik. Iedereen moet op zijn eigen tempo de opleiding in het secundair onderwijs kunnen voltooien.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th October 2013, 14:41
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Ik ben het grotendeels eens met de mening van Inte, maar ik zie wel in dat dit een oplossing kan bieden voor sommige jongeren. Wanneer jongeren moeten blijven zitten, is dit een tegenslag voor hen. De kans dat deze jongeren stoppen met school is groter dan leerlingen die elk jaar opnieuw mogen overgaan. Daardoor denk ik wel dat het percentage van schoolverlaters zal dalen.
Het is goed dat deze maatregel niet door iedereen gebruikt kan worden, maar dan vraag ik me wel af hoe leerkrachten hier een grens gaan trekken. Wanneer mag een leerling wel vakken meenemen en wanneer niet?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.