actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th March 2015, 10:11
I*e Voordeckers I*e Voordeckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Geel
Posts: 66
Een op de twee schoolgaande jongeren heeft betaalde bijbaan

Een op de twee schoolgaande jongeren heeft betaalde bijbaan

Meer dan de helft (53,6 procent) van de schoolgaande jongeren in Vlaanderen heeft een betaald bijbaantje. De meerderheid werkt nog altijd tijdens de schoolvakanties, maar over de tijd verandert dat patroon. Dat is een van de conclusies van een onderzoek van het Jeugdonderzoeksplatform (JOP).


Het JOP is een steunpunt voor strategisch beleidsrelevant onderzoek van de Vlaamse overheid met onderzoekers van de UGent, Vrije Universiteit Brussel en KULeuven.

Het steunpunt vroeg in 2013 aan schoolgaande jongeren en jongvolwassenen van 14 tot 30 jaar, of ze naast hun studies werken. Daarbij werd een onderscheid gemaakt tussen jongeren die enkel tijdens het schooljaar werken, enkel tijdens de vakantieperiode werken en zowel tijdens het schooljaar als tijdens de vakantieperiode werken.

Ongeveer de helft van de jongeren in Vlaanderen heeft een bijbaantje (53,6 pct). De meerderheid van deze jongeren werkt enkel tijdens de vakantieperiode (27,9 pct van alle jongeren). 14,5 pct werkt zowel tijdens het schooljaar als tijdens de vakantieperiode. Iets meer dan 11,2 pct werkt enkel tijdens het schooljaar.

Meisjes klussen vaker bij

Niet alle jongeren vullen hun bijbaantje op gelijkaardige wijze in. Meisjes (56,7 pct) hebben in vergelijking met jongens (51,6 pct) vaker een bijbaantje naast hun studies. Opvallend is dat dit verschil zich ook aftekent in de intensiteit van het bijbaantje. Meisjes hebben vaker een bijbaantje gedurende het gehele jaar (16,3 pct versus 12,7 pct).

Het hebben van een bijbaantje neemt sterk toe naarmate jongeren ouder worden. Jongeren die hoger onderwijs volgen werken meer en intensiever. 21,4 pct van de jongeren van 19 tot 25 jaar werkt tijdens het schooljaar en tijdens de schoolvakantie tegenover 8,9 pct van de jongeren van 14 tot 18 jaar.

Bron: De Morgen, 26/03/2015 (8:13), http://www.standaard.be/cnt/dmf20150326_01599376

Mening:
Volgens mij is het meer en meer normaal dat jongeren een bijbaan hebben. Je wordt tegenwoordig al raar bekeken als je geen bijbaantje hebt. Dan denken de mensen al, "hoe komt die aan het geld?". Rijke ouders denken ze dan direct. Dit vind ik niet helemaal waar. Er zullen heel wat jongeren zijn die het geld zelf moeten gebruiken om activiteiten te doen. Toch denk ik dat er ook verschillende jongeren zijn die het geld opsparen. Wat niet abnormaal is. Tegenwoordig moeten jongeren vaak de duurste / beste / nieuwste smartphone hebben. Ik wil dit zeker niet veralgemenen naar alle jongeren maar zo zijn er wel veel volgens mij. Ouders gaan niet blijven sponseren voor de nieuwste snufjes.
Dat er meer jongeren in de vakanties werken dan tijdens het schooljaar vind ik ook niet meer dan normaal. Jongeren hebben tijdens het schooljaar al druk genoeg. Denk maar hoe druk het met taken, toetsen ... het is in het middelbaar. Ik denk dat het niet alleen van school af hangt maar ook van hobby's. De meeste hobby's zijn onder het schooljaar en liggen in de vakanties stil waardoor ze meer tijd hebben om andere dingen te doen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th March 2015, 20:43
T*ssa.Goetschalckx T*ssa.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Herentals
Posts: 112
Een op de twee schoolgaande jongeren heeft betaalde bijbaan

Ik vind het vreemd dat dit onderzoek zich ook gericht heeft op jongeren van 14 jaar. Ik geloof dat je pas vanaf 15 of zelfs pas vanaf 16 jaar een bijbaan mag hebben.

Het is opvallend dat meer meisjes dan jongens een bijbaan hebben. Ik kan hier geen verklaring voor bedenken.

Ik ben het niet met I*e eens dat jongeren zonder bijbaan 'raar' bekeken worden. Het kan evengoed zijn dat deze jongeren daar geen tijd voor hebben door bijvoorbeeld een druk trainingsschema van atletiek waar misschien nog een uur muziekschool bijkomt en een uur pianoles. Hierbij moeten de jongeren ook nog veel werken voor school. Deze jongeren verdienen niet zelf geld, in deze gevallen is het logisch dat de ouders de gsm/smartphone betalen. Extra's kunnen betaald worden met zakgeld.

Ik vind het logisch dat jongeren zelf een deel betalen van bijvoorbeeld de nieuwe technologische snufjes die ze zo graag zouden willen bezitten. Dit geld kan verjaardagsgeld zijn of zakgeld of geld dat ze verdiend hebben door te werken. Om het met de woorden van I*e te zeggen: 'Ouders gaan niet blijven sponsoren voor de nieuwste snufjes.'

Zelf heb ik een half jaar bij een bakker gewerkt, slechts een half jaar. Dit was telkens op woensdagnamiddag. Ik vond het moeilijk om dit werk te combineren met school. Leerkrachten dachten meestal dat een toets plannen op donderdag een goed idee was, de leerlingen hebben immers een ganse namiddag om goed te studeren. Dit was ook het geval voor de meerderheid van de klas. Anderen, zoals ik, hebben hierdoor geleerd om goed te plannen.

In het artikel staat dat studenten in het hoger onderwijs meer en intensiever werken. Ik vind dit een te groffe veralgemening. Ik vraag me af of men hiervoor studenten aan de universiteit heeft ondervraagd of studenten aan een hoge school of een mix van beide. Ik heb bijvoorbeeld nu de tijd niet om tijdens het weekend of om 's avonds een bijbaan te hebben. Ik werk veel voor school en studeer hard. Ik wil me liever ontspannen door een boek te lezen of naar de cinema te gaan, dan deze tijd in te vullen met een bijbaan. Een bijbaan tijdens het schooljaar zou bij mij enkel stress genereren. Ik werk als jobstudent tijdens de zomervakantie. De laatste jaren meer dan toen ik nog naar de middelbare school ging. Nu besef ik meer dat ik het geld dat ik nu verdien, in de toekomst goed zal kunnen gebruiken. Hier staan middelbare scholieren, denk ik, nog niet bij stil.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.