actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th April 2015, 10:24
S*ijn Verbraecken S*ijn Verbraecken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 83
Tot 50 cent statiegeld op drankblikjes

De invoering van statiegeld op drankblikjes en plastic flessen kan de enorme berg zwerfafval langs onze wegen jaarlijks met bijna 5.600 ton doen dalen.

Dat blijkt uit een studie die Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) heeft laten uitvoeren. Er wordt gedacht aan een bedrag tussen de 0,10 en 0,50 euro per blikje of fles.

Volgens de studie zou de invoering van statiegeld op blikjes niet tot torenhoge kosten leiden, zoals critici hadden gesteld. Er wordt gesproken over bedragen tussen de 45 en de 90 miljoen euro. Dat bedrag kan bovendien worden terugverdiend, omdat minder zwerfafval tegelijk ook een forse besparing op de opruimkosten veroorzaakt. Die jaarlijkse factuur, nu nog zo’n 41 miljoen euro, zou met meer dan 16 miljoen euro dalen.

Wel zullen er dan in heel Vlaanderen statiegeldmachines moeten komen. Er zouden 3.282 machines nodig zijn in de grootwarenhuizen, 656 in containerparken en 500 in publieke ruimtes.

Bron: De Standaard, 10 mei 2015
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150410_01623272

Mening
Een goed idee van de overheid om statiegeld op blikjes in te voeren. Men probeert mensen aan te sporen om afval naar een inzamelpunt te brengen en er een vergoeding voor te geven. Vele mensen zullen dit ook doen, maar ik geloof niet dat hiermee het aantal blikjes langs de weg gaat verminderen. Anderzijds is het wel een stap in de goede richting om aan een beter milieu te werken. Maar eigenlijk is het de zoveelste maatregel in de rij tegen het afval langs de kant. Men heeft overal vuilnisbakken geplaatst of langs fietswegen blikvangers gezet. Deze hebben hun beoogde doel ook niet behaald. Daarom vrees ik ervoor dat het afval naast de straat er steeds zal zijn, maar het is altijd het proberen waard.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th April 2015, 21:53
N*ra.Rabah N*ra.Rabah is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: v
Posts: 81
Er zijn hier ook weer voor- en nadelen aan verbonden voor het invoeren van statiegeld op drankblikjes en plastic. Mensen gaan misschien beter omgaan met afval, wetende dat het er zeer slecht uitziet voor de aarde én hierdoor dus bewustere keuzes moeten gaan maken. Toch zal dit misschien niet zo'n grote invloed hebben. Net zoals S*ijn zei, hebben onder andere de blikvangers hun doel niet bereikt. Wanneer mensen gaan fietsen met een drankblikje en dit is net leeg op het moment dat ze een blikvanger zijn gepasseerd, gooien ze dit weg. Er zou dan bij wijze van spreken om de x-aantal meter een blikvanger moeten staan. Toch denk ik dat wanneer het statiegeld wordt ingevoerd, niet veel mensen worden beďnvloedt. Wanneer ik ga fietsen, zorg ik er sowieso voor dat ik een herbruikbaar plastic flesje bij me heb en langs de kant van de weg (waar het veilig is uiteraard) eventjes stop en drink of gewoon wacht wanneer ik bij mijn bestemming ben. Ik probeer afval ook zoveel mogelijk te vermijden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.