actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th February 2018, 14:46
Emma.L*ysen Emma.L*ysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Beerse
Posts: 62
Actieve beroepsbevolking daalt, aantal ouderen neemt toe

Actieve beroepsbevolking daalt, aantal ouderen neemt toe

De komende tien jaar zal de bevolking in Vlaanderen met vijf procent toenemen. Dat blijkt uit nieuwe prognoses van de Vlaamse overheid. De actieve beroepsbevolking daalt, terwijl de vergrijzing zich doorzet.

In de komende 10 jaar zal de bevolking van het Vlaamse Gewest groeien tot 6.835.000 inwoners, zo stelt Statistiek Vlaanderen in de Vlaamse gemeentelijke demografische vooruitzichten.

De bevolkingsgroei tekent zich af in bijna alle gemeenten, maar vooral in de stad Antwerpen, de regio rond Gent, en in delen van de provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant.

De actieve beroepsbevolking (20- tot 64-jarigen) zal daarentegen met 1,6 procent licht dalen. De voorbije tien jaar groeide de bevolking op actieve leeftijd nog met 4 procent. Wel zijn er sterke gemeentelijke verschillen in de dalende trend.

De daling is opvallend in gemeenten in het oosten van Limburg, de Antwerpse Kempen en ten westen van de Vlaamse Ruit tot aan de kuststreek. In enkele centrumsteden, waaronder Antwerpen, Gent, Mechelen, Roeselare en Oostende, maar ook in Vilvoorde, Machelen en Halle, neemt de bevolking op actieve leeftijd toe.

De vergrijzing zet zich intussen door. De komende tien jaar stijgt het aantal 65-plussers met 22 procent (tegenover 18 procent de voorbije tien jaar). Ook het aandeel ouderen in de bevolking neemt toe (van 20 procent vorig jaar tot 23 procent in 2027).

Er komen meer alleenwonenden, vooral onder ouderen. Niettemin blijven ook meer oudere koppels langer samenwonen.

Statistiek Vlaanderen schat de schoolbevolking in 2027 hoger in dan in 2017. De toename is het grootst bij de 12-17-jarigen (+12%).

Bron: jvt, 28 februari 2018, De Standaard
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180228_03382142

Eigen mening: Dit artikel geeft mij - persoonlijk - zorgen over de toekomst, of toch in zeker mate. De actieve beroepsbevolking zal de komende 10 jaar dalen, maar de vergrijzing blijft doorgaan. Het aantal ouderen - mensen met pensioen - zal opnieuw met 22% toenemen. We zitten nu al in een moeilijke situatie waarin het pensioen jaar na jaar wordt uitgesteld, het inkomen tijdens het pensioen jaar na jaar inkrimpt en er een tekort aan zorg is voor ouderen. We krijgen zo schrijnende situaties van ouderen die het niet kunnen betalen om naar een serviceflat of rusthuis te gaan en zo in hun eigen huis wegkwijnen. De situatie rond de pensioenen zal er uiteraard ook niet op beteren, aangezien er nog minder mensen aan het werk zullen zijn. Er zijn nu al om de haverklap stakingen door de hoge leeftijd en het lage pensioen, ik kan niet inzien hoe deze situatie beter zou worden. Gaan wij zelfs ooit op pensioen kunnen gaan? Laat staan een pensioen trekken waar we onszelf van kunnen onderhouden? Dit artikel heeft me enkel nog ongeruster gemaakt. Waar mijn zorgen stoppen, is echter bij het lezen van de laatste zin. "(..) schat de schoolbevolking in 2027 hoger in dan in 2017. De toename is het grootst bij de 12-17-jarigen (+12%)." De schoolgaande jeugd stijgt, voornamelijk tieners, maar de actieve beroepsbevolking daalt. Dit lijkt mij toch al wat positiever voor mijn toekomst als leerkracht, want er zullen waarschijnlijk meer leerkrachten nodig zijn en minder op de arbeidsmarkt komen. Dit is toch een lichtpuntje om de zorgen even te vergeten.

Laatst aangepast door Emma.L*ysen : 28th February 2018 om 14:54.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.