actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd May 2016, 14:59
Janne.V*rbeeck Janne.V*rbeeck is offline
Janne Verbeeck
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 77
Stormloop op tankstations in noordwesten van Frankrijk

Stormloop op tankstations in noordwesten van Frankrijk


Aan de benzinestations in het noordwesten van Frankrijk stonden vandaag lange rijen omdat de brandstof op verschillende plaatsen gerantsoeneerd is. Door de sociale onrust van de afgelopen weken dreigen meer en meer regio's zonder brandstof te vallen.

In Frankrijk wordt gestaakt in olieraffinaderijen en opslaglocaties van brandstof uit protest tegen de nieuwe arbeidswet. De gevolgen zijn nu duidelijk te merken, zegt VRT-correspondent Frank Renout. "Honderden tankstations, voornamelijk in het westen van het land, staan droog."

Dankzij de opheffing van versperringen aan grote oliedepots konden bepaalde tankstations vandaag wel bevoorraad worden. De Fransen trokken dan ook massaal naar de open tankstations, met opstoppingen tot gevolg. In Nantes, Rennes of Brest moest soms een half uur of een uur aangeschoven worden om bij de pomp te geraken. "Mensen klagen dat ze lang in de rij moeten staan, omdat veel andere tankstations dicht zijn", zegt Renout. "De mensen zijn bang dat er binnenkort geen brandstof meer is, dus komen ze nu allemaal hun auto voltanken."

In totaal voerde een tiental departementen vrijdag beperkingen in op de distributie van benzine. De autoriteiten lieten ook zes van de acht blokkades op toegangen tot oliedepots ontruimen.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2662298

Eigen mening

Ik kan begrijpen dat mensen in Frankrijk bang zijn dat ze zonder brandstof zullen vallen en dat ze dus nu beginnen met het hamsteren van brandstof. Maar dit is echt geen manier van leven. Dit zijn taferelen die zich zouden moeten voordoen in een land dat op de afgrond van een oorlog staat, niet in een ontwikkeld land als Frankrijk. Eerst de benzinestations leeg, daarna misschien de supermarkten? Ik begrijp niet dat de overheid hier niet voor ingrijpt. Iedereen heeft recht op staken en ik zeg niet dat de overheid zomaar altijd moet toegeven, maar de laatste dagen is in Frankrijk de situatie en de protesten echt uit de hand aan het lopen. Het is toch ook de taak van de overheid om de inwoners te beschermen? Daarin schieten zij, naar mijn mening, tekort.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd May 2016, 16:05
Wouter.P*rmentier's Avatar
Wouter.P*rmentier Wouter.P*rmentier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 75
Ik begrijp Janne als ze zegt dat de overheid moet ingrijpen, maar het probleem is dat hier geprotesteerd wordt tegen onpopulaire ingrepen die de overheid oplegt op een niet-zo-democratische manier. De protesten en stakingen zijn er net op gericht om aan de regering te zeggen dat ze die beslissingen teruggedraaid willen zien. "Ertegen optreden" is ook niet altijd zo gemakkelijk, want als de overheid gezagsdragers stuurt om een actie te onderbreken (zij het deurwaarders, politie, ...), kan dit vaak olie op het vuur gooien. Misschien zijn er bij de stakers aan oliedepots minder heethoofden dan in de straten van sommige steden, maar de overheid kan niet per se zomaar zijn wil opleggen. En dat is ook wat de stakers willen zeggen: "De regering moet luisteren naar de bevolking."
Het alternatief is dat premier Valls terugkomt op zijn beslissing, maar ik vrees dat dat in functie van zijn toekomstvisie en zijn eigen politieke carrière niet snel zal gebeuren. Hij heeft al gekozen om het parlement in deze kwestie enigszins buitenspel te zetten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.