actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2015, 14:15
eline.v*nderborght eline.v*nderborght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 72
Een nieuwe heup is niet overal even goedkoop/duur

De kwaliteit van de heupoperaties in ons land is over het algemeen goed, maar er zijn toch nog grote verschillen tussen de ziekenhuizen. Dat blijkt uit een studie van de Christelijke Mutuaiteit, die de gegevens van meer dan 100 ziekenhuizen met elkaar heeft vergeleken.

In 2013 kregen bijna 20.500 patiënten een nieuwe heup. Zowat alle Belgische ziekenhuizen voeren zo'n ingreep uit. Een nieuwe heup gaat meestal meer dan vijftien jaar mee, maar soms loopt het fout. In dat geval is een nieuwe operatie nodig. De kans op zo'n revisie verschilt van ziekenhuis tot ziekenhuis.

95 procent van de heupprothesen haalt makkelijk de verwachte levensduur van 10 jaar. Daarmee zitten we op het niveau van de Scandinavische landen.

Tussen de verschillende ziekenhuizen bestaan er soms grote prijsverschillen. Zo kost een heupoperatie in het UZ Brussel 591 euro, terwijl dat in het Ziekenhuis Edith Cavell in Brussel 2.699 euro is.

"Door open te communiceren over de resultaten, willen wij er de ziekenhuizen toe aanzetten om de algemene kwaliteit naar een nog hoger niveau te tillen", zegt CM-voorzitter Luc Van Gorp.

Mijn mening:

Ik ben erg onder de indruk van deze grote verschillen tussen ziekenhuizen. Ik denk dat er een overeenkomst moet komen waarin de ziekenhuizen hetzelfde bedrag aanrekenen voor dezelfde ingrepen. Als de ziekenhuizen zich niet aan het conventionele bedrag houden, dan zouden ze een boete moeten krijgen. Volgens mij hoeft deze operatie niet zo duur te zijn. De patiënten moeten immers nog revalideren en dit is ook niet goedkoop.

Bron:

deredactie.be

Laatst aangepast door eline.v*nderborght : 9th December 2015 om 14:29.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.