actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2015, 12:54
Yves J*nssens Yves J*nssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: olen
Posts: 37
39-jarige vrouw voelt voor het eerst pijn

Nooit pijn voelen: velen zouden er heel wat voor geven. Voor sommige mensen met een zeldzame genetische mutatie is het de realiteit. Wetenschappers van University College in Londen bestudeerden een vrouw die aan de afwijking lijdt en lieten haar op 39-jarige leeftijd voor het eerst in haar leven pijn voelen.

De 39-jarige vrouw lijdt aan een genetische mutatie met de naam Nav1.7. Daardoor worden natriumdeeltjes, die pijnsignalen doorheen het zenuwstelsel naar de hersenen geleiden, afgeblokt.

Baby's die met deze genetische afwijking geboren worden, moeten nauwlettend in het oog gehouden worden. Vaak bijten ze tot bloedens toe op hun vingers, tenen en lippen omdat ze zich niet bewust zijn van de schade die ze zichzelf berokkenen. Tijdens het opgroeien lopen deze kinderen een groter risico op brandwonden, valpartijen en andere ongevallen.
Natuurlijke pijnstiller

Wetenschappers proberen al jarenlang medicijnen te ontwikkelen die de kenmerken van deze mutatie simuleren, in de hoop chronische pijnpatiënten te kunnen helpen. Maar alle pogingen zijn tot dusver gestrand omdat ze teleurstellende resultaten opleverden.

Onderzoeker John Wood van University College waagt zich op basis van zijn nieuwe studie, die verscheen in het vakblad Nature Communications, aan een nieuwe poging. Hij stelde vast hoe de genetische mutatie leidde tot de aanmaak van aanzienlijk meer opioïden in de hersenen - een soort natuurlijke pijnstiller die door het lichaam wordt aangemaakt.
Allereerste pijnsensatie

Woods diende de 39-jarige vrouw naxalone toe, een opioïdeblocker die ook gebruikt wordt bij de behandeling van heroïneverslaafden. Toen hij haar huid nadien lichtjes verhitte met een laser, voelde de vrouw een zachte pijnsensatie. Experimenten op muizen leidden tot hetzelfde resultaat.

De vrouw had naar eigen zeggen genoten van haar allereerste pijnervaring. Iets wat volgens de onderzoekers overigens niet geheel onlogisch is, gezien het voor haar een nieuwe ervaring was.

Het belangrijkste besluit van de studie is dat de onderzoekers nu een beter inzicht hebben in hoe gevoelloosheid voor pijn ontstaat. Woods en zijn team hopen dat het onderzoek uiteindelijk kan bijdragen tot betere behandelingsmethodes voor chronische pijnpatiënten.

http://www.demorgen.be/wetenschap/3...-pijn-b1ea833d/ 08/12/2015

Ik vind onderwerpen zoals dit zeer interessant niet allen omdat ik de aandoening Nav1.7. al een eerder ben tegengekomen in men leven. Er is ooit in mijn lagere school en meneer gekomen die deze aandoening had en daar over kwam vertellen. En hij had heel veel littekens en brandwonden opgelopen toe hij een kind was maar ervaarden dit nog steeds in kleine dingen. bv. stoten hij regelmatig met zijn scheen tegen iets zo als ons ook wel eens kan voorvallen maar een tijdje later merkte hij pas dat zijn scheen behoorlijk hard was aan het bloeden. Ook vind ik het knap dat wetenschapper er iets op hebben gevonden zodat deze mensen wel een pijngevoel kunnen hebben. Het interessantste is dat ze dit nu omgekeerd gaan proberen bij toepassen bij chronische pijnpatiënten. hoewel het aangenaam kan zijn voor iemand om voor de eerste keer pijn te voeln kan ik me voorstellen dat het veel aangenamer is voor mensen om de eerste keer 'geen' pijn te voelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.