actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th November 2014, 08:34
J*rine.Storms J*rine.Storms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 115
"Vrouwen dreigen nog meer in armoede te belanden"

"Vrouwen dreigen nog meer in armoede te belanden"

Aan de vooravond van vrouwendag - morgen - komt vanuit verschillende hoeken de klacht dat vrouwen onevenredig hard getroffen worden door de besparingen van Michel I. Bijvoorbeeld vanuit de vrouwenraad. "Nu al zit één op vijf alleenstaande vrouwen in armoede. Wij vrezen voor nog veel meer."

Dat Michel I een "mannenregering" is, werd al eerder bekritiseerd. Slechts vier van de achttien excellenties zijn vrouw. Volgens (onder meer) de vrouwenraad treffen de genomen maatregelen vrouwen nog extra hard.

In de krant het Nieuwsblad zegt Magda De Meyer (foto), voorzitster van die Vrouwenraad en voormalig parlementslid voor SP.A, dat met name alleenstaande vrouwen de dupe gaan worden. "Vooral voor hen is de optelsom van alle maatregelen nadelig. Nu al zit één op de vijf van hen in armoede. Wij vrezen voor nog veel meer."
Deeltijds werken

Kamerlid Evita Willaert van Groen hield het regeerakkoord tegen het licht en kwam tot dezelfde bevinding. Veel heeft te maken met de beperkingen die het deeltijds werken worden opgelegd, waarmee vooral vrouwen getroffen worden.

Zo wordt bijvoorbeeld de aanvullende uitkering voor onvrijwillige werklozen aangepakt. Bij de deeltijds werkenden die daarvan genieten is 78 procent vrouw, maar hun uitkering wordt na twee jaar gehalveerd.

Nog zo'n maatregel die vooral vrouwen treft: de afschaffing van het ongemotiveerd tijdskrediet. 63 procent van al wie tijdskrediet geniet, is vrouw, volgens Willaert vooral mensen die meer tijd voor hun gezin willen. Een neveneffect daarvan is dat die vrouwen ook minder pensioen zullen krijgen.

Volgens het de koepelorganisatie Feministisch Sociaal-Economisch Platform zal het voor vrouwen hoe dan ook moeilijker worden om werk en gezin te combineren. Dat heeft te maken met de ambitie van de regering om deeltijds werk, overuren en glijdende arbeidsuren makkelijker te organiseren.

Evita Willaert: "Er zijn ook mannen die de ongelijkheden willen wegwerken, maar hier ontbreekt het echt aan maatregelen om de loonkloof tussen man en vrouw te dichten. Ook op vlak van sociale bescherming gaan vrouwen erop achteruit. "


Bron: De Redactie
Datum: 10/11/2014

Eigen mening:
Ik vind het niet kunnen dat de maatregelen van de regering vooral vrouwen gaat treffen. We leven tegenwoordig toch in een maatschappij waarbij vrouwen en mannen ongeveer gelijk zijn. Ik geloof dat er nog steeds beroepen zijn waarbij meer vrouwen toegelaten moeten worden of moeten opklimmen. Maar ik was er ook wel van overtuigd dat vrouwen tegenwoordig meer geapprecieerd worden. Daarom vind ik het zelfs raar dat de nieuwe regering maatregelen treft die vooral vrouwen benadeeld. Ik vind dat de maatregelen een invloed moet hebben op zowel man als vrouw. Het kan niet zijn dat een bepaald deel van de bevolking harder getroffen wordt door het geslacht.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th November 2014, 09:44
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Ik ben akkoord met de mening van J*rine. Ik vind het niet kunnen dat er nog steeds zoveel onderscheid wordt gemaakt tussen mannen en vrouwen op vlak van werken en sociale maatregelen. Het wordt naar mijn mening dringend tijd dat alles gelijk wordt getrokken en dat de maatregelen gelden voor beide geslachten en niet alleen voor de vrouw.
Ik vind dat de regering hierin verkeerd is om weer vrouwen aan te pakken en besparingen uit te voeren op de kap van de vrouwen. Ik had gedacht dat onze regering geen onderscheid zou maken op vlak van geslacht. Spijtig genoeg is dit nog steeds het geval.
Een alleenstaande vrouw is steeds de dupe van alles. In plaats van deze mensen nog meer financiële zorgen te geven kunnen ze beter eens een beloning of een tegemoetkoming voorzien voor vrouwen die het financieel niet makkelijk hebben omwille van hun gezinssituatie.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th November 2014, 12:42
N*ortje.VandenAckerveken N*ortje.VandenAckerveken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 109
Net als J*rine en L*en vind ik het erg vreemd dat door de maatregelen de vrouw zo hard getroffen wordt. Ik dacht dat vrouwen en mannen steeds gelijker werden, maar blijkbaar toch niet. Het lijkt er precies sterk op dat we terug naar vroeger gaan. Ik heb het gevoel dat de nieuwe maatregelen de zwakkeren steeds harder raken. Nu ook weer, een vrouw die deeltijds gaat werken, heeft het vaak al niet gemakkelijk. Waarom moet zij het dan nog moeilijker krijgen? Ook werklozen krijgen het alsmaar moeilijker. Ik vind het erg spijtig dat de regering op deze manier wil besparen. Ik weet dat besparingen dringend nodig zijn, maar zijn er echt geen andere manieren?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.