actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > U.S.A.
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st November 2008, 01:23
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
‘Ik heb mijn buik vol van de conservatieve hypocrisie’

‘Ik heb mijn buik vol van de conservatieve hypocrisie’


PITSBURGH - ‘Met al het geld dat we op een domme manier besteden aan repressie in dit land, kunnen we elke gevangene naar de universiteit van Stanford sturen.’ Sociaal werkster Terry Morris (39) weet zeker dat de Verenigde Staten Barack Obama nodig hebben als president.



Op de Greyhound-bus tussen Philadelphia en Pittsburgh doet Terry Morris met haar armen vol geïmproviseerde tatoeages en haar koppelriem veeleer denken aan een garagiste dan aan een sociaal werkster.

Morris is een zachte harde, zo blijkt: ze werkt met harddrugsgebruikers en aidspatiënten in San Francisco, de stad van de vrije liefde aan de westkust. Bij een opbouwend gesprek verstrekt ze aan probleemgevallen een verse zuivere naald, zodat ze niet nog zieker worden. Harm reduction, heet dat in sociaal jargon: schadebegrenzing. ‘De VS hebben een immens drugsprobleem, maar alles wordt onder de mat geveegd’, zegt ze.

‘Ik ben zelf in de sociale sector terecht gekomen in de jaren tachtig, toen in San Francisco plots mensen begonnen te bezwijken aan een mysterieuze ziekte. Die werd dan aids gedoopt’, vertelt Morris. ‘Sindsdien is er nauwelijks beterschap in de aanpak van mensen met problemen. Met de hele conservatieve stemming van de laatste jaren mag je zelfs nergens meer over praten. Zuivere naalden verstrekken aan drugsgebruikers die toch zullen gebruiken en intussen proberen hen zo goed mogelijk te helpen, is in de VS bijna overal een taboe. Preventie kennen we niet. Van de overheid moet je, behalve in New York en San Francisco, dan ook geen geld verwachten.’

Morris komt net terug van een korte vakantie op Hawaï – ‘immens drugsprobleem daar’, heeft ze met een kennersoog vastgesteld – en ze is nu via vriendenbezoeken in Philadelphia en Pittsburgh langzaam terug onderweg naar San Francisco. Voor ze aan haar reis begon, heeft ze haar stem voor de presidentsverkiezingen al uitgebracht, per briefstem.

‘Ik heb natuurlijk op Obama gestemd’, zegt ze. ‘Ik heb mijn buik vol van de conservatieve hypocrisie in dit land. Obama heeft tenminste een idee van de problemen in dit land. En nu bijna iedereen begrijpt dat de VS in een diepe crisis zitten, ben ik er zeker van dat hij verkozen raakt.’

Wat verwacht ze dan van president Obama? ‘In de internationale politiek moet hij de VS weghouden van die zinloze oorlogen’, zegt ze. ‘De VS moeten opnieuw diplomatie bedrijven, op een verstandige manier, in plaats van overal met de wapens erin te vliegen.’

‘In de binnenlandse politiek hoop ik dat hij het rechts- en gevangenissysteem aanpakt. In California hebben we zulke strenge minimumstraffen dat gewone drugsgebruikers vaak jarenlang de cel invliegen. Het gevolg is dat we het grootste aantal gevangenen ter wereld hebben – en dat de overheid nu zelfs gevangenissen privatiseert om toch maar plaatsen te creëren voor al die niet-gewelddadige wetsovertreders.’

‘Daardoor kost elke gevangene in dit land 40.000 dollar (30.000 euro, red.) per jaar. Met al het geld dat we op zo’n domme manier aan die repressie besteden, kunnen we al die gevangenen evengoed voor een jaar naar de universiteit van Stanford sturen. Daar leren ze misschien nog iets bij (lacht).’


Blog DS, 01-11-2008 (Jorn De Cock)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.