actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2012, 12:24
A*strid.Bastiaens A*strid.Bastiaens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zandhoven
Posts: 100
Luchtvervuiling door verkeer kan autisme veroorzaken

Luchtvervuiling door verkeer kan autisme veroorzaken

Onderzoekers aan de universiteit van Californië stellen dat zware luchtvervuiling door verkeer aan autisme kan gelinkt worden. .

Meer dan 500 kinderen werden onderzocht. Kinderen die aan grote luchtvervuiling waren blootgesteld, hadden drie keer meer kans op autisme dan kinderen die in schone lucht opgroeiden. De resultaten werden gepubliceerd in het vakblad Archives of General Psychiatry.

Blootstelling aan pollutie
Gegevens van de Amerikaanse milieudiensten werden gebruikt om de verschillende graden van luchtvervuiling in Californië vast te stellen. Die data dienden om de blootstelling aan pollutie te vergelijken, in de baarmoeder en in het eerste levensjaar, bij 279 kinderen met autisme en 245 kinderen zonder de ziekte.

Volgens onderzoekers van de University of Southern California waren kinderen die in de zwaarst vervuilde omgevingen opgroeiden "drie keer meer risico liepen op autisme in vergelijking met kinderen in huizen met de laagste graad van vervuiling".

Eerder brachten dezelfde onderzoekers een verband aan het licht tussen autisme en het wonen in de nabijheid van drukke verkeerswegen.

De experts waarschuwen voor de gevolgen van luchtvervuiling. "Die komt overal voor en kan langdurige neurologische gevolgen hebben".

Vraagtekens
Andere onderzoekers stellen vraagtekens bij het onderzoek. Ze vragen zich af hoe luchtvervuiling de ontwikkeling van het brein zou kunnen aantasten en leiden tot autisme. Utah Frith, professor kennisontwikkeling aan de universiteit van Londen: "Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat het verband oorzakelijk is".

"De studie brengt ons niet verder, gezien ze geen overtuigend mechanisme blootlegt waardoor vervuilende stoffen het prille brein zouden kunnen beïnvloeden en tot autisme leiden. Bijgevolg kan niet gesteld worden dat autisme wordt veroorzaakt door luchtvervuiling door druk verkeer, enkel dat er een verband tussen de twee kan zijn".

Biologisch mogelijk
Sophia Xiang Sun, van het onderzoekscentrum voor autisme van de universiteit van Cambridge, vindt het hoe dan ook een goed idee luchtvervuiling tegen te gaan.

"We weten dat luchtvervuiling door verkeer kan bijdragen tot tal van andere ziektes, en het is biologisch best mogelijk dat het ook een rol speelt in het ontstaan van autisme. Of het verband tussen autisme en luchtvervuiling nu bestaat of niet, het terugdringen van vervuiling door verkeer is een goede zaak voor de volksgezondheid".

bron: De morgen, 27/11/12 (http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...roorzaken.dhtml)

Eigen mening:
Dat men tijd spendeert aan het onderzoeken van autisme vind ik zeer positief. Maar dat men dit linkt aan de luchtvervuiling vind ik wat ver gezocht. Het onderzoek is gebaseerd op een 500tal kinderen in de VS. Van daaruit kan je toch geen besluit trekken over heel de wereld. Er zijn een aantal mensen die deze mening met mij delen. Als we zo doorgaan kunnen we in de toekomst luchtvervuiling aanduiden als oorzaak van allerlei dingen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th November 2012, 12:32
Jolien.Cop Jolien.Cop is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Beerse
Posts: 107
Luchtvervuiling door verkeer kan autisme veroorzaken

Persoonlijk vind ik dat er zeer weinig aandacht aan het milieu wordt besteed. We denken steeds vaker dat het wel zal goed komen, dat de ander het wel zal oplossen of dat er nieuwe technologieën op de markt zullen komen om het probleem aan te pakken. Ik vind het dan ook verkeerd om zo te denken en hoop met dit artikel dat er snel maatregelen komen om de luchtvervuiling aan te pakken. Zoals Astrid heb ik ook wel mijn bedenkingen bij het onderzoek. 500 kinderen onderzoeken in de VS is naar mijn mening niet voldoende om een algemeen besluit te formuleren. Ongetwijfeld gaan hier nog verdere onderzoeken op gebeuren.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th November 2012, 15:15
Eline.Martens Eline.Martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 87
De conclusie die men uit dit onderzoekt trekt, is naar mijn mening niet erg logisch. Ze hebben eerst de milieuvervuiling op verschillende plaatsen gecontroleerd en dit dan nadien aan autisme gelinkt. Deze link lijkt me niet echt gebaseerd op grondig onderzoek.
Het feit dat er een eventuele mogelijkheid zou zijn dat er een verband is tussen luchtvervuiling en autisme moet eerst grondig onderzocht worden voordat men met dergelijke uitspraken naar buiten komt.
Net zoals door de andere studenten stel ik mij vragen bij de groep mensen die onderzocht is. Als je op basis van 5OO kinderen die in hetzelfde land wonen een conclusie gaat trekken voor de hele wereld, lijkt me dit niet erg betrouwbaar.
Misschien schudt deze 'conclusie' ons wel wakker om meer te doen aan de huidige milieuvervuiling.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.