actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2012, 09:36
F*nne.Baeken F*nne.Baeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 103
"Tienduizenden in de kou door strengere controle op terugbetaling medicatie"

"Tienduizenden in de kou door strengere controle op terugbetaling medicatie"

Tienduizenden mensen die lijden aan chronische aandoeningen zitten in de problemen door verscherpte controles op de aanvragen voor de terugbetaling van sommige dure geneesmiddelen. Dat meldt de Algemene Pharmaceutische Bond (APB).

Enkele dure geneesmiddelen worden enkel terugbetaald onder specifieke voorwaarden, en de overheid wil op die manier 20 miljoen euro besparen. Maar door de verscherpte controles worden de aanvragen pas laat (of niet) goedgekeurd, zo luidt het. Het gaat om medicatie voor de behandeling van onder meer diabetes, hartaandoeningen, kanker, epilepsie of Alzheimer.

Apothekers
"Chronische patiënten hebben hun geneesmiddelen nodig omdat de behandeling niet afgebroken mag worden. Wat moet een apotheker doen als het attest voor terugbetaling op zich laat wachten? De patiënt met lege handen naar huis sturen? ", vraagt de APB zich af.

Volgens de APB geeft 90 procent van de apothekers het geneesmiddel toch mee, en laten ze de patiënt alleen het remgeld betalen. De apotheker schiet het grootste deel zelf voor, in afwachting van het attest. "Dit kan hem duur te staan komen, en ondertussen worden de wachttijden almaar langer."

Gevaar
Uit een enquête bij 414 apotheken blijkt dat de apotheken gemiddeld 1.625 euro openstaande tegoeden hebben. "Deze situatie is niet verder houdbaar, en de apothekers zullen zich genoodzaakt zien zich in te dekken tegen het risico door de volledige prijs aan te rekenen. Dit zal voor veel patiënten niet betaalbaar zijn en dus een gevaar betekenen voor de continuïteit van de zorgen", waarschuwt de APB.

Bron: De Morgen, 19/11/2012, http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...medicatie.dhtml

Commentaar:
De overheid wil besparen en dus willen ze sommige dure geneesmiddelen niet terugbetalen of onder bepaalde voorwaarden. Maar personen met chronische aandoeningen hebben hun medicatie nodig want de behandeling mag niet ineens stop worden gezet. De apothekers laten deze patiënten maar een deel betalen en schieten de rest zelf voor; hierdoor zitten de apothekers dus ook in de problemen.
Ik denk dat hier iets aan gedaan moet worden, wat dit kan zo niet verder. Veel patiënten kunnen de medicijnen niet zelf betalen en dit heeft dus gevolgen voor hun gezondheid.
Er moet echt een betere oplossing komen voor dit probleem. Als dit zo nog lang zo gaat duren denk ik dat het helemaal uit de hand gaat lopen voor de apothekers. We kunnen alleen maar hopen dat er snel een goede oplossing komt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st November 2012, 12:08
Leen.Buyens Leen.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2012
Locatie: Gierle
Posts: 87
Tienduizenden in de kou door strengere controle op terugbetaling medicatie

Toen ik aan het zoeken was naar artikels heb ik juist hetzelfde artikel ontdekt. Ik ben het er ook mee eens dat hier iets aan gedaan moet worden. Ik snap ook heel goed dat de overheid moet besparen, maar op sommige dingen mag volgens mij niet bespaard worden.
En als de overheid hier toch op wil besparen kunnen ze misschien een ander voorstel uitwerken. Men kan bijvoorbeeld zeggen dat 'maar' 75% van de prijs terugbetaald wordt. Het gaat nog steeds om veel geld, maar ik denk dat als je alles wat men hierdoor zou besparen optelt, dat de overheid dan al wel even verder is.
En misschien moet er ook bespaard worden op andere dingen. Of misschien moeten we in ons land ook de rijkentaks invoeren zodat diegene met meer kapitaal, meer bijdragen tot de maatschappij. Zo kan de overheid misschien toch de medicatie volledig terugbetalen. Want chronisch zieke mensen zouden hun medicatie niet terugbetaald krijgen, terwijl mensen met kapitaal kunnen doen wat ze willen en nergens op hoeven letten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.