actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2012, 18:46
D*ies.Ameye D*ies.Ameye is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 27
Verdere stijging van aantal rilatine-gebruikers in 2011

Het aantal patiënten dat het geneesmiddel rilatine terugbetaald krijgt van het Riziv is in 2011 opnieuw gestegen van 32.346 tot 32.812 (+1,4 procent). De uitgaven van het Riziv namen hierdoor vorig jaar toe van 5,5 tot 6 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers van minister van Sociale Zaken Laurette Onkelinx (PS).

De stijging in 2011 is evenwel beperkter als in de voorbije drie jaar toen er jaarlijks gemiddeld circa 2.000 patiënten bijkwamen. Het aantal 'doorsneedagdosissen' (DDD), de gebruikelijke dagdosissen, nam in de jaren 2008-2011 toe van 4,2 tot 5,1 miljoen. De Riziv-uitgaven stegen hierdoor van 3,7 tot 6 miljoen euro.

Rilatine wordt sinds 2004 terugbetaald voor de behandeling van de aandachtstoornis met hyperactiviteit (ADHD) vanaf 6 tot 17 jaar.

Bron:
De Morgen: http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...s-in-2011.dhtml

Eigen mening:
Er zouden 2 verklaringen kunnen zijn voor dit fenomeen. Ofwel zijn er effectief meer mensen die hyperactiviteit hebben, ofwel zijn er meer en meer mensen die deze pilletjes voorgeschreven krijgen doordat het begrip 'hyperactief' te snel wordt gebruikt. Ik vind dat een kind hedendaags veel te snel als hyperactief wordt afgeschreven. Ik heb bijvoorbeeld enkele vrienden die de pilletjes misbruiken tijdens de examens, zonder dat deze concentratieproblemen hebben. Ik denk dus niet dat we hieruit kunnen opmaken dat er effectief meer gevallen van ADHD zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st December 2012, 19:19
Nikki Nikki is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Olen
Posts: 85
Ik vind het raar dat in tijden dat men zo hard aan het strijden is om dokters minder antibiotica te laten voorschrijven, men dan relatine terug gaat betalen. Hiermee kijk ik vooral op de aankomende examenperiode waarin het gebruik van relatine allicht weer een heel pak zal stijgen. Ook als ik zie voor welke leeftijdsgroep deze pillen worden terugbetaald (6-17 jaar) dan verschiet ik er van dat kinderen van 6 dit al mogen nemen. Ik vind dit nieuws verontrustend.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st December 2012, 19:24
T*omas.Tielemans T*omas.Tielemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 65
Ten eerste kan het niet dat mensen deze pilletjes krijgen omdat ze 'hyperactief' zijn. Je moet een medisch attest hebben van een psycholoog. Hiervoor moet je testen afleggen wat gemiddeld 1000 euro kost. Anders krijg je in België helemaal niets terugbetaald. In Nederland daarentegen kan je het witte product hiervan gewoon gratis gaan halen. Net over de grens zijn apothekers die Belgen lokken met hun voorstellen om nieuwe klanten aan te werven. Wij gaan zelf ook naar Nederland, want in België kan je dus niet na je 18 nog ADHD hebben! Na je 18 krijg je niets terug, gewoon schandalig. Jammer genoeg is de bevoegde minister een Waalse waardoor hier geen aandacht aan gegeven wordt. In Wallonië worden er ook geen mensen getest op deze stoornis dus is het voor haar volk niet belangrijk. Ik heb zelf ADHD en dat is het verdomd moeilijk om dit artikel serieus te nemen.
__________________
Zoek het geluk onderweg en niet aan het einde van de weg, want dan is de reis afgelopen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 2nd December 2012, 12:35
R*bin.Claesen R*bin.Claesen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 87
Ik vind het om te beginnen zwaar overdreven dat er zoveel kinderen zijn die rilatine krijgen. Wanneer een kind niet op zijn mond gevallen is, of vaak druk gedrag vertoond, worden ze bestempeld tot een kind met ADHD. De enige oplossing blijkt dan te zijn om ze vol te steken met medicijnen. Misschien is een beter alternatief om kinderen naar de sportschool te sturen. In mijn ogen is het de verantwoordelijkheid van de ouders om hun kinderen in toom te houden. Het is logisch dat je kinderen niet de hele dag rustig een boek zitten te lezen.. maar er zijn andere oplossingen dan medicijnen. Het ergste van al is dat deze medicatie nog wordt terug betaald ook. Dit is ZEKER geen aanmoediging tot het nemen van rilatine.....

ik schrik ook enorm van het aantal kinderen dat rilatine neemt: 32.812. Het kan toch niet zijn dat zo'n groot deel van onze jeugd met deze 'ziekte' zit.. Volgens mij wordt de stempel te snel gezet om er gemakkelijk vanaf te komen!
Een terugbetaling van zo'n 6 miljoen euro? goed bezig belgië!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 2nd December 2012, 13:24
T*omas.Tielemans T*omas.Tielemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 65
Citaat:
Orgineel gepost door R*bin.Claesen
Ik vind het om te beginnen zwaar overdreven dat er zoveel kinderen zijn die rilatine krijgen. Wanneer een kind niet op zijn mond gevallen is, of vaak druk gedrag vertoond, worden ze bestempeld tot een kind met ADHD. De enige oplossing blijkt dan te zijn om ze vol te steken met medicijnen. Misschien is een beter alternatief om kinderen naar de sportschool te sturen. In mijn ogen is het de verantwoordelijkheid van de ouders om hun kinderen in toom te houden. Het is logisch dat je kinderen niet de hele dag rustig een boek zitten te lezen.. maar er zijn andere oplossingen dan medicijnen. Het ergste van al is dat deze medicatie nog wordt terug betaald ook. Dit is ZEKER geen aanmoediging tot het nemen van rilatine.....

ik schrik ook enorm van het aantal kinderen dat rilatine neemt: 32.812. Het kan toch niet zijn dat zo'n groot deel van onze jeugd met deze 'ziekte' zit.. Volgens mij wordt de stempel te snel gezet om er gemakkelijk vanaf te komen!
Een terugbetaling van zo'n 6 miljoen euro? goed bezig belgië!


Relatine helpt ook om deze kinderen alle kansen te geven! Denk eens na voor je iets zegt. In België zijn er waarschijnlijk nog veel meer dan je denkt, het enige probleem is dat men het nu wel test en bekijkt en dat hier vroeger geen aandacht aan gegeven werd. Vroeger kreeg je dan de stempel van druk kind en je zal nooit ver komen. Nu worden deze kinderen ten minste geholpen en hebben zij ook een toekomst. Misschien in de toekomst minder egoïstisch denken kan helpen. Wat helpt het trouwens om deze kinderen naar een sportschool te sturen, dat is gewoon belachelijk. Ik zou je ook wel eens willen horen praten als je binnen 20 jaar een zoon hebt met ADHD, eens kijken of je nog zegt dat het aan de ouder liegt, dat de opvoeding niet gepast was. Denk na voor je iets zegt over een onderwerp waar je niets van afweet!
__________________
Zoek het geluk onderweg en niet aan het einde van de weg, want dan is de reis afgelopen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 2nd December 2012, 14:34
R*bin.Claesen R*bin.Claesen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 87
Thomas,
hoe kan jij nu beoordelen dat ik hier niets vanaf weet of niet? Voor hetzelfde geld sta ik dichter bij ADHD dan jij denkt Ik heb wel degelijk nagedacht voor ik mijn antwoord geformuleerd heb en ieder heeft nog altijd zijn eigen mening. Ik denk dat je beter even een stap achteruit zet en wat realistischer naar de wereld kijkt, want sport doet (wetenschappelijk gezien) meer met het lichaam dan jij lijkt te weten.
Kinderen krijgen door medicijnen zeker kansen, maar men moet ze niet onnodig vol steken. En ik heb niets gezegd over een 'ongepaste opvoeding'.. dus lees eerst maar even aandachtig mijn mening. Ik heb gezegd dat er andere alternatieven zijn en ouders hier zeker een aandeel in hebben. Een mening afbreken heeft trouwens geen zin, want die is persoonlijk en berust op subjectiviteit Het is trouwens rilatine.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 2nd December 2012, 14:44
T*omas.Tielemans T*omas.Tielemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 65
Citaat:
Orgineel gepost door R*bin.Claesen
Thomas,
hoe kan jij nu beoordelen dat ik hier niets vanaf weet of niet? Voor hetzelfde geld sta ik dichter bij ADHD dan jij denkt Ik heb wel degelijk nagedacht voor ik mijn antwoord geformuleerd heb en ieder heeft nog altijd zijn eigen mening. Ik denk dat je beter even een stap achteruit zet en wat realistischer naar de wereld kijkt, want sport doet (wetenschappelijk gezien) meer met het lichaam dan jij lijkt te weten.
Kinderen krijgen door medicijnen zeker kansen, maar men moet ze niet onnodig vol steken. En ik heb niets gezegd over een 'ongepaste opvoeding'.. dus lees eerst maar even aandachtig mijn mening. Ik heb gezegd dat er andere alternatieven zijn en ouders hier zeker een aandeel in hebben. Een mening afbreken heeft trouwens geen zin, want die is persoonlijk en berust op subjectiviteit Het is trouwens rilatine.


Akkoord, een mening afbreken heeft geen zin, als ze onderbouwd is en dat is ze totaal niet. Ik neem al 4 jaar rilatine en weet dus zeker waarover ik spreek. Sport kan veel doen met een mens, maar ADHD is meer dan onrustig zijn! Een concentratiestoornis hoort hier ook bij en dat kan men absoluut niet verhelpen met sport te beoefenen. Kinderen volsteken met medicijnen is totaal niet van deze tijd. Je hebt een medisch attest nodig voor je hier aan de medicijnen kan geraken en de dokter schrijft voor wat het maximum is. Als men hier in België dan denkt dat we hier verkeerd bezig zijn, dan stel ik mij daar vragen bij. Het wordt hier maar gedeeltelijk terugbetaald terwijl het handenvol geld kost. Na je 18 jaar wordt het niet meer terugbetaald en betaal je ongeveer 80 euro per maand! Na je 18 kan het dus niet meer dat je nog ADHD hebt in dit Belgenland. Daarover gaat het artikel, niet over het feit dat ze kinderen volsteken met pillen. Dat is totaal ongepast en uit de context.
__________________
Zoek het geluk onderweg en niet aan het einde van de weg, want dan is de reis afgelopen.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 2nd December 2012, 15:13
R*bin.Claesen R*bin.Claesen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 87
Dus jij zegt dat mijn mening helemaal niet onderbouwd is? Ik vind jou mening kort door de bocht. Natuurlijk zijn er ergere gevallen die hun medicijnen echt nodig hebben. Maar er zijn natuurlijk ook kinderen die deze medicijnen nemen, terwijl ze ze eigenlijk niet nodig hebben. Ik ken voldoende van deze kinderen om mijn mening sterk te onderbouwen Er zijn drukke kinderen en minder drukke kinderen, maar druk is niet altijd gelijk aan ADHD. Dit is het enige wat ik bedoel. Men spreekt over een zeer groot aantal kinderen en mij lijkt dit een klein beetje overdreven. Het kan goed zijn dat de medicatie veel geld kost en het is goed dat men dit terug betaalt (in bepaalde situaties).
Ik probeer gewoon duidelijk te maken dat de terugbetaling een aanzet kan zijn om sneller rilatine te pakken. Dus je hoeft je zeker niet persoonlijk aangevallen te voelen of op je tenen getrapt ze zijn..

Er zijn trouwens genoeg experimenten gedaan om de verhouding tussen sport en concentratie te onderzoeken.. en het is wel degelijk bewezen dat sport niet alleen hyperactiviteit verminderd, maar ook concentratie bevorderd.

http://www.psycholoog.net/sporten-v...concentratiedip
Hier is alvast één experiment.

Laatst aangepast door R*bin.Claesen : 2nd December 2012 om 15:18.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 2nd December 2012, 15:17
T*omas.Tielemans T*omas.Tielemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 65
Citaat:
Orgineel gepost door R*bin.Claesen
Dus jij zegt dat mijn mening helemaal niet onderbouwd is? Ik vind jou mening kort door de bocht. Natuurlijk zijn er ergere gevallen die hun medicijnen erg nodig hebben. Maar er zijn natuurlijk ook kinderen die deze medicijnen nemen, terwijl ze ze eigenlijk niet nodig hebben. Ik ken voldoende van deze kinderen om mijn mening sterk te onderbouwen Er zijn drukke kinderen en minder drukke kinderen, maar druk is niet altijd gelijk aan ADHD. Dit is het enige wat ik bedoel. Men spreekt over een zeer groot aantal kinderen en mij lijkt dit een klein beetje overdreven. Het kan goed zijn dat de medicatie veel geld kost en het is goed dat men dit terug betaalt (in bepaalde situaties).
Ik probeer gewoon duidelijk te maken dat de terugbetaling een aanzet kan zijn om sneller rilatine te pakken. Dus je hoeft je zeker niet persoonlijk aangevallen te voelen of op je tenen getrapt ze zijn..



Maar ik ben niet op mijn tenen getrapt. Ik begrijp uw antwoord nu wel. Maar ik wil toch nog even duidelijk maken dat je hier in België niet zomaar aan geraakt. Een dokter kan dit niet voorschrijven zonder het attest. Dus indien mensen dit nemen die dit niet nodig hebben wil het zeggen dat anderen, die het wel nodig hebben, deze geven. Je kan als niet-patiënt onmogelijk in België aan deze pillen geraken. Dat is wat ik bedoel. De schuld ligt dus eerder bij de mensen die het attest misbruiken om het medicijn door te geven aan anderen.
__________________
Zoek het geluk onderweg en niet aan het einde van de weg, want dan is de reis afgelopen.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 2nd December 2012, 15:23
R*bin.Claesen R*bin.Claesen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 87
Ja, daar ben ik het ook mee eens. Ik wil wel nog even vermelden dat het niet alleen andere zijn die deze medicamenten doorgeven, maar dat er ook dokters zijn die ze te snel voorschrijven = te snel de stempel ADHD geven. Ik hoop dat je dat ook begrijpt..
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.