actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th November 2012, 11:19
evelien.kolsteeg evelien.kolsteeg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herentals
Posts: 106
Sensoa lanceert site voor mensen met hiv

Sensoa lanceert site voor mensen met hiv

BRUSSEL - ‘Je staat er niet alleen voor'. Dat is de slogan van de nieuwe site die Sensoa lanceert voor mensen met hiv. Op Levenmethiv.be vinden die informatie over hoe in het dagelijkse leven om te gaan met hun ziekte, zegt de organisatie in een persbericht.

Mensen met hiv hebben ondertussen een levensverwachting die gelijk is aan die van mensen zonder hiv, zegt Sensoa. De site besteedt daarom aandacht aan het dagelijkse leven, met artikels over hiv en werken, reizen, vrije tijd en verzekeringen. Ook discriminatie en hoe daarop te reageren, komt aan bod. De rubriek ‘gezond leven' focust dan weer op voeding, beweging, rust, mentale gezondheid en ouder worden.

Daarnaast biedt de website nieuws, een kalender met activiteiten voor mensen met hiv en hun omgeving en de mogelijkheid om in te schrijven op de e-nieuwsbrief.

De site is er in de eerste plaats voor mensen met hiv, maar wil ook bijdragen tot meer kennis over hiv. Uitsluiting hangt immers nog steeds samen met een gebrek aan kennis, zegt Sensoa. ‘Ook daarom wordt de site gelanceerd in aanloop naar wereldaidsdag, een dag waarop solidariteit met mensen met hiv centraal staat.'

Bron: De Standaard


Een goed initiatief denk ik. HIV schuilt nog steeds onder een taboe. Dit terwijl de meeste mensen al erkennen dat dit niet slechts een holebi -of druggebruikersziekte is. Het kan iedereen overkomen, en sneller dan je denkt. Als je te horen krijgt dat je besmet bent, kan ik me heel goed voorstellen dat dit een grote shock is. Je eerste gedachte zal zijn :'Ik ga sterven'. Door dergelijke sites op te zetten, krijg je misschien het besef dat je niet alleen hoeft te staan in deze ziekte. Je kan ook bruikbare tips vinden in hoe je op medisch vlak kan omgaan met de ziekte. Op die manier is de dood geen logisch gevolg meer van de ziekte.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th November 2012, 12:22
Liesanne.Boeren Liesanne.Boeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Retie
Posts: 97
Ik ben het eens met Evelien. Volgens mij is dit een zeer goed initiatief. Zoals Evelien al aangaf biedt de site vele antwoorden op vragen over het medische aspect van de ziekte en wordt het zo mogelijk om de ziekte te 'relativeren', voor zover dit mogelijk is natuurlijk. Daarnaast denk ik dat de site ook op andere gebieden voordelen kan bieden. Mensen die lijden aan HIV hebben namelijk vandaag de dag nog met erg veel vooroordelen te maken. Zo hoorde ik op de radio (radio2) dat het niet eenvoudig is om als HIV-patiënt te soliciteren. Blijkbaar heeft de ziekte op sociaal vlak toch ook nog steeds vergaande gevolgen. Mensen lijken te denken dat ze door om te gaan met een HIV-patiënt zelf HIV zullen oplopen. Door een dergelijke site op te richten en de mensen meer kennis over HIV te verschaffen, hoop ik dan ook dat het taboe dat heerst rond HIV voor een deel doorprikt kan worden zodat HIV-patiënten niet langer uitgesloten worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th November 2012, 12:36
jorina jorina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 149
Ook ik ben het volledig eens met de vorige meningen. Zo'n site is een zeer goed initiatief, en niet alleen voor de persoon met hiv zelf, maar ook voor de omgeving van deze persoon. We weten allemaal wel wat de ziekte is, maar niet goed genoeg wat deze inhoudt. Op zo'n site kan je dan heel gemakkelijk alle informatie vinden die je wilt vinden. Ik heb ook op de radio gehoord dat iemand aannemen met hiv toch liever vermeden wordt, terwijl ze misschien beter zouden zijn dan de andere sollicitanten. Dit komt volgens mij alleen maar doordat er nog steeds zo'n groot taboe is hier rond, maar er toch te weinig over geweten is. Het internet niet altijd zo goed? In sommige gevallen, net zoals deze, blijkt dat het internet soms echt wel positief kan zijn!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 28th November 2012, 14:05
Leen.Buyens Leen.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2012
Locatie: Gierle
Posts: 87
Sensoa lanceert site voor mensen met hiv

Ik ben het ook helemaal eens met dit initiatief.
Al te vaak wordt volgens mij de nadruk gelegd op het voorkomen van hiv, terwijl je deze ziekte ,niet volledig kan stoppen. Mensen met hiv moeten zich toch slecht voelen denk ik, als er altijd maar gefocust wordt op anti-conseptie en het vermijden van soa's. Zo praat je deze mensen een ongeloofelijk schuldgevoel aan denk ik. Ze voelen zich misschien wel dom omdat ze zich 'laten vangen' hebben.
Ik vind het zeer goed dat er nu nog een initiatief komt om de mensen die hiv hebben opgelopen te steunen. Zo ontdekken ze dat ze niet alleen staan in hun ziekte en dat ze gesteund worden door verschillende mensen.
Prachtig initiatief van Sensoa !
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.