actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th November 2012, 13:24
j*smien.cavens j*smien.cavens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 111
Ziekenhuisbacterie MRSA krijgt concurrentie

BRUSSEL - De ziekenhuisbacterie MRSA verliest stilaan terrein, zowel in ziekenhuizen als in rusthuizen. Tegelijkertijd steken echter nieuwe soorten resistente bacteriën de kop op. Dat blijkt uit studies van het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid (WIV-ISP).

Uit de studies blijkt dat het aantal patiënten dat MRSA (Methicilline-resistente Staphylococcus aureus) oploopt tijdens een verblijf in een ziekenhuis, met meer dan de helft is gedaald sinds 2003. Het aantal ouderen in woonzorgcentra die drager zijn van de MRSA-ziekenhuisbacterie, is met 7 procent gedaald tegenover 2005.

‘De gezamenlijke aanpak loont', luidt het in een persbericht van het WIV. Zo werd er gewerkt aan een rationeel antibioticabeleid om verdere ontwikkeling van resistentie tegen te gaan, werd er een gericht infectiepreventiebeleid ontwikkeld en waren er campagnes over handhygiëne.

Nieuwe ziekenhuisbacteriën steken kop op

Er zijn echter nog meer inspanningen nodig, want nieuwe ziekenhuisbacteriën steken de kop op. ‘Als gevolg van onoordeelkundig gebruik van antibiotica ontwikkelden oorspronkelijk banale darmbacteriën zoals Escherichia coli en Klebsiella pneumoniae mechanismen die antibiotica afbreken', luidt het in het persbericht van het WIV.

In ziekenhuizen werden bijvoorbeeld tussen 2005 en 2011 meer bacteriën aangetroffen die behandeling met Beta-Lactam antibiotica moeilijk maken, en ook meer carbapenem-resistente bacteriën. Van deze laatste werden tijdens de eerste helft van dit jaar 217 gevallen vastgesteld in de ziekenhuizen.

'Integrale aanpak noodzakelijk'

Door de resistentie moeten artsen naar steeds zwaardere antibiotica grijpen om infecties te behandelen. De bacteriën kunnen dan ook resistentie ontwikkelen tegen die zwaardere antibiotica. ‘Het is essentieel om die vicieuze cirkel te doorbreken door enkel antibiotica te gebruiken wanneer ze echt nodig zijn', zegt Michiel Costers van de Belgische Commissie voor de Coördinatie van het Antibioticabeleid.

‘Een integrale aanpak in zowel zorgcentra als ziekenhuizen, maar ook daarbuiten, blijft noodzakelijk', besluit het WIV. Het instituut raadt aan alleen antibiotica te gebruiken wanneer ze echt nodig zijn en hamert op het belang van handhygiëne.

bron: De Standaard, 17/11/2012
http://www.standaard.be/artikel/det...121117_00372005

Eigen mening:
De clue van dit hele artikel komt erop neer dat men tegenwoordig veel te snel antibiotica gebruikt. Ik zelf ben niet echt een voorstander van het gebruik van medicatie, omdat ik vindt dat deze vaak veel te snel gebruikt worden. Ik gebruik het enkel wanneer ik écht last heb van iets en ik het een tijdje heb aangezien. We mogen al van geluk spreken dat men antibiotica enkel met voorschrift kan krijgen, anders zou de mens evolueren tot een zwak organisme dat na verloop van tijd aan het kleinste bacterie zal sterven. Natuurlijk is het gebruik van antibiotica soms echt nodig, maar ik denk nog steeds dat men te snel naar deze 'makkelijke' oplossing grijpt. Op lange termijn is het gebruik van antibiotica alleen maar schadelijk.

Laatst aangepast door j*smien.cavens : 18th November 2012 om 13:30.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.