actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2013, 20:30
D*nnis Geentjens D*nnis Geentjens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Vosselaar
Posts: 93
60 procent jongeren gebruikt xtc bij uitgaan

HILVERSUM -
Van de jongeren die gaan stappen, gebruikte 60 procent het afgelopen jaar ten minste één keer xtc. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van het Trimbos Instituut.

Ferry Goossens van dit kennisinstituut zei maandag in het tv-programma EenVandaag dat het veelvoorkomende gebruik van de drug samenhangt met de opkomst van grote festivals, waar een breed publiek komt. „We hebben het idee dat het gebruik van xtc meer gemeengoed is geworden.”
Ook nemen de gebruikers flinke doses. 20 procent slikt 2,5 pil per avond. Dat brengt grote gezondheidsrisico's met zich mee.

De Telegraaf
2/12/2013
http://www.telegraaf.nl/binnenland/...ikt_xtc___.html

Mening:
Dit vind ik toch een zeer geruststellende studie. Ik wist wel dat in Nederland een groot gebruik was van party-drugs maar dat meer dan de helft van de Nederlandse jongeren al eens xtc heeft gebruikt tijdens het uitgaan verrast me toch wel. Ik vind dat er een campagne moet komen om jongeren toch duidelijk te maken dat drugs een nadelig effect hebben op de gezondheid. Als dit uitgroeit tot een hype zal het zeer moeilijk zijn om van deze situatie af te geraken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd December 2013, 20:46
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: lichtaart
Posts: 125
Ik vind dit een zeer verontrustende studie. Het verbaast me niet dat jongeren gebruik maken van deze middelen tijdens het uitgaan, maar dit is wel een groot aantal. Maar liefst 60 procent heeft het afgelopen jaar ten minste één keer xtc gebruikt, dit is totaal buiten mijn verwachtingen.
Zoals Ferry Goossens zegt, ligt volgens mij ook de oorzaak aan de grote opkomst van de grote festivals, waar een breed publiek komt. Niet alleen kan dit een oorzaak zijn, maar ook de groepsdruk. Jongeren worden regelmatig onder druk gezet door hun vrienden. Ze willen erbij horen en doen dan maar wat er van hen gevraagd wordt. Bovendien geeft het een "goed gevoel" volgens de jongeren, waardoor ze steeds weer grijpen naar deze verslavende middelen, met als gevolg dat ze hun persoonlijke problemen ook wat kunnen vergeten.
Hiernaast staat het creëren van een eigen identiteit centraal in de puberteit. Jongeren willen zich onderscheiden van anderen, ze gaan experimenteren, ook met drugs, maar ze staan niet stil bij de nadelige gevolgen. Niet enkel op lichamelijk vlak, maar ook op sociaal vlak. Ze komen in het verkeerde milieu terecht, praten niet meer met hun ouders en geraken vaker met hen in conflicten verstrikt.
Net zoals D*nnis vind ik dat er een campagne moet komen om de jongeren hierop attent te maken. Zowel binnen de school als binnen het gezin moet dit bespreekbaar zijn. Ik denk persoonlijk als we hier niet tijdig optreden om het probleem aan te pakken dat dit van kwaad naar erger zal gaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.