actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th November 2013, 09:19
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: lichtaart
Posts: 125
Honderden Nederlanders betogen tegen Zwarte Piet

Zaterdagmiddag verzamelden enkele honderden Nederlanders zich op het Beursplein in Amsterdam om te betogen tegen Zwarte Piet, die zij als een vorm van racisme zien. De protestactie verliep zonder incidenten.

Eind oktober maakten 21 mensen bezwaar bij de gemeente tegen de intocht van De Sint in Amsterdam. De klachten gingen vooral over het hulpje van Sinterklaas, die ‘respectloos’ zou overkomen ‘bij mensen van Afrikaanse afkomst’. De bezwaren werden echter ongegrond verklaard, waardoor de intrede zoals elk jaar mét Zwarte Pieten kon doorgaan.

Bron :
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131116_00841891

Mening :
Ik dacht dat de commotie rond Zwarte Piet voorbij was. Integendeel het aantal betogers is flink gestegen. Eind oktober maakten 21 mensen bezwaar, zaterdagmiddag waren het al honderden betogers.
Enerzijds begrijp ik de kleurlingen. Zwarte Piet is en blijft het hulpje van Sinterklaas en is zwart.
Anderzijds denk ik bij mezelf "Waarom al die opschudding?". Het is al jaren zo geweest. Iedereen weet dat hij zwart ziet door de schoorsteen en niet omdat het een kenteken is als 'slaafje'.
Bovendien is hier nooit opschudding over geweest, tot nu ! Ik ben benieuwd hoe het gaat eindigen met Sinterklaas en Zwarte Piet.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th November 2013, 11:35
Tinne Sysmans Tinne Sysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Merksplas
Posts: 122
Honderden Nederlanders betogen tegen Zwarte Piet

Ik begrijp dit echt echt niet. Dit is zo'n mooie traditie, laat dat dan gewoon zo. Je kan achter alles iets zoeken en denken dat er iets racistisch zit, maar dat is niet zo. Deze traditie gaat al zoveel jaren mee en vorig jaar was er niemand die er iets over zei en één iemand zegt er iets over en iedereen springt op de kar. Ik vind zoiets echt betogen om te kunnen betogen. Ik zie hiervoor geen enkele reden. Zoals Charlotte al zei, Zwarte Piet is zwart omdat hij door de schoorstenen naar binnen komt, wat is dan het probleem? Sommige mensen zijn zo snel op hun tenen getrapt. Ik denk dat je jezelf ook moet kunnen relativeren en niet altijd denken dat andere mensen tegen je zijn of je in slecht daglicht willen zetten.
Ik hoop echt dat dit nu achter ons ligt en dat we gewoon kunnen genieten van deze traditie.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th November 2013, 11:56
M*xime Laurent M*xime Laurent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Itegem
Posts: 104
Honderden Nederlanders betogen tegen Zwarte Piet

Tradities zijn er om in ere te houden. Jaren lang is dit nooit een probleem geweest. Zwarte Piet is de helper van Sinterklaas en is niet eens echt een zwarte. Hij is zwart geworden door al dat roet uit de schoorstenen. Ik vind het echt belachelijk dat mensen er een probleem van maken dat hij zwart is. Het komt er volgens mij op neer dat hij als hulpje/knecht wordt gezien van Sinterklaas ('de blanke baas van een zwarte'). In deze tijd kan dat inderdaad racistisch worden opgevat omdat velen racisme willen bestrijden (waaronder ook ikzelf).
Maar, een traditie als deze, daar moet men gewoon van afblijven. De oorsprong van Zwarte Piet heeft trouwens niets te maken met racisme. Hij is gewoon zwart door de assen in pijpen van kachels en open haarden. Sinterklaas en Zwarte Piet behandelen elkaar ook met veel respect en vriendschappelijke liefde. Het zou eigenlijk evengoed een goed voorbeeld kunnen zijn tegen racisme waarbij beide partijen in harmonie met elkaar samenleven.
Mijn boodschap voor al wie anti Zwarte-Piet is, is dan ook de volgende: "Denk eerst eens twee keer na voor u mooie tradities probeert aan te pakken. Er zijn talrijke andere problemen die de aandacht veel meer nodig hebben dan dit onbenullig onderwerp."
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.