actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th April 2013, 21:47
Heleen.Mariën Heleen.Mariën is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Arendonk
Posts: 104
Boekenverkoop in Vlaanderen stevig in de lift

De boekenverkoop in Vlaanderen is er tijdens het eerste kwartaal van 2013 op vooruitgegaan met 7,4 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, zo meldt Boek.be woensdag. De totale omzet tijdens die drie maanden komt daarmee uit op 43,44 miljoen euro. Opvallend is dat in Nederland tijdens dezelfde periode voor het vijfde jaar op rij een daling met 1,4 procent werd waargenomen.
De stijging wordt vooral veroorzaakt door gunstige cijfers in twee genres: literaire fictie en kinderboeken. Alle verkoopkanalen kenden een stijging, met de online verkoop op kop (+29 procent). Boek.be juicht het toe dat ‘in volle crisisperiode mensen blijkbaar teruggrijpen naar het vertrouwde boek als belangrijke bron van ontspanning en informatie'.

Bij de literaire fictie (+14,7 procent omzet) blijft de ‘Vijftig tinten'-trilogie en bij uitbreiding de erotische literatuur voor vrouwen het zeer goed doen. Voorts zijn ook Paolo Giordano's “Het menselijk lichaam” en het debuut van Griet op de Beeck, ‘Vele hemels boven de zevende', populair.

Kinderboeken draaiden dan weer voor het eerst een grotere omzet dan vrijetijdsboeken, die nochtans dankzij de kookboeken goed blijven verkopen. ‘Het is duidelijk dat jonge ouders het steeds belangrijker vinden dat hun kinderen boeken lezen en opgroeien met kinderboeken', aldus Boek.be. Een exponent hiervan zou ‘Een geschiedenis van België voor nieuwsgierige kinderen (en hun ouders)' van Benno Barnard en Geert Van Istendael zijn, dat het best verkochte kinderboek is van dit voorjaar.

Bron: www.standaard.be

Mijn mening: Ik vind het heel leuk om te horen dat de mensen de dag van vandaag, waar alles rond technologie draait, toch teruggrijpen naar een echt boek. Toen de iPad op de markt kwam, bleek er een tendens te ontstaan dat er heel wat mensen ervoor kozen om hun boek op hun iPad te lezen. Uiteraard waren er ook vele mensen die ook stilaan boeken op de computer en op de laptop begonnen te lezen. Ikzelf ben hier nooit een voorstander van geweest, aangezien ik snel last heb van vermoeide ogen als ik te lang naar een computerscherm kijk. Ook vind ik het echt fijn om af en toe eens met je boek in bed te kruipen en onder je leeslamp hangt. Het is echt leuk om te horen dat de boekenverkoop weer in opmars is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th April 2013, 09:40
Tinne.Joosen Tinne.Joosen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 71
Ik denk dat een zeer goede zaak is dat de kinderboeken meer verkocht worden. Wellicht willen de ouders voorkomen dat kinderen alleen maar waardering hebben voor zaken zoals de computer, gsm,... Het is ook meermaals bewezen dat lezen of voorlezen een positieve invloed heeft op de taalontwikkeling van kinderen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th April 2013, 10:54
Valerie.Pandelaers Valerie.Pandelaers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vorselaar
Posts: 99
Ik denk ook dat het goed is dat deze verkoop terug in de lift zit. Ik vind het belangrijk dat kinderen, en dan zeker ook de jonge kinderen, in aanraking komen met lezen. Zelf lees ik ook graag, en mijn ouders hebben me hier altijd tot aangespoord.
Zoals Heleen al aanhaalde, vind ik het ook vermoeiend en niet zo gezond om een boek te lezen op een computer of tablet.
Goed dat meer mensen dus kiezen om terug het papieren exemplaar in huis te halen!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th April 2013, 11:13
Laure.Mylemans Laure.Mylemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 60
Dit kan ik alleen maar toejuichen. Ik ben opgegroeid met ouders die elke avond voorlazen, waardoor ik nu nog altijd graag lees. Ik heb het een tijdje overwogen om boeken op de laptop te lezen omdat het milieubewuster is, maar ontdekte dat niets de charme van een echt boek kan vervangen. Het is natuurlijk ook veel duurder als je eerst een i-pad of een ander toestel moet kopen om de boeken op te lezen en dan ook nog te betalen voor de boeken zelf, aangezien het niet echt handig is om bijvoorbeeld met een laptop op het strand te zitten.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 18th April 2013, 20:06
Evelien.Verlinden Evelien.Verlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wiekevorst
Posts: 120
Smile

Net zoals Tinne denk ik dat het een goede zaak is dat de verkoop van boeken in stijgende lijn zit. Tenslotte biedt het lezen van boeken alleen maar voordelen . Zo is lezen een actief mentaal proces. In tegenstelling tot tv, aangezien boeken je aanzetten om actief je hersens te gebruiken. Door te lezen denk je meer en wordt je slimmer. Je vergroot je lees- en schrijfvaardigheid.
Het verbetert je woordenschat, omdat je blootgesteld wordt aan woorden die je nog niet kende. En zo kan ik nog een tijdje door gaan.
Ook ben ik blij te horen dat jonge ouders meer bezig zijn met het voorlezen van boeken aan hun kinderen.Zo wordt hun interesse alleen maar meer en meer geprikkeld, en is later de overstap naar het zelf lezen van een boek ook kleiner en gemakkelijker.
Als leerkracht Nederlands in spe kan ik deze trend dus alleen maar toejuichen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.