actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2013, 10:34
E*elyne.Van.Rompaey E*elyne.Van.Rompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Emblem
Posts: 80
Pacemaker maakt sterven 'onmogelijk'

Jaarlijks krijgen 11.000 Belgen een pacemaker ingeplant, waardoor hun levensverwachting vaak spectaculair stijgt. Maar diezelfde pacemakers kunnen hartpatiënten ook een verschrikkelijk levenseinde bezorgen, omdat de toestellen de doodsstrijd rekken. Artsen raken het niet eens over een oplossing.

Marcel Van Hoey en Armanda Oufflen waren oud en versleten en verlangden allebei naar de dood, maar hun pacemaker hield hen tot het bittere einde in leven. "Er waren zoveel momenten waarop we dachten: 'Nu is het voorbij'", zegt Emilienne Vercauteren over de laatste dagen van haar man Marcel. "Maar zijn hart bleef kloppen, aangedreven door de pacemaker."

Voor Elsy Vandekerckhove was het een opluchting toen haar moeder Armanda na een doodsstrijd van acht dagen eindelijk stierf aan een overdosis morfine. "Anderhalve minuut lang lag ze doodstil, tot de pacemaker haar hart weer aan de praat hielp." Zowel Emilienne als Elsy vroegen de cardioloog om de pacemaker in de laatste levensdagen uit te zetten. "De arts wilde niet, want hij beschouwde dat als een vorm van euthanasie."

Terecht, volgens dokter Guy Van Camp, voorzitter van de Belgian Society of Cardiology. "Als je eerst bij iemand een levensreddend apparaat installeert en dat later uitzet, stel je een actieve daad die het levenseinde bespoedigt. Wie geen wilsverklaring voor euthanasie geschreven heeft, maar op het einde van zijn leven toch zijn pacemaker wil laten uitzetten, zal eerst alle papieren in orde moeten maken."

"Onzin", zegt dokter Gert Huysmans, voorzitter van de Federatie Palliatieve Zorg Vlaanderen. "Een pacemaker uitzetten is niets meer of minder dan een zinloze medische behandeling stopzetten waardoor het sterven makkelijker wordt. Dat heeft niets te maken met euthanasie of actieve levensbeëindiging."

Bron: www.demorgen.be, Zaterdag 16 november 2013
URL: http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...nmogelijk.dhtml

Mening:
Een pacemaker is een krachtig toestel dat veel mensen hun leven kan redden. Toch moet er een verschil blijven tussen een toestel uitschakelen en euthanasie. Ik vind dat een pacemaker een goed toestel is, maar als je ziet dat het lichaam van mensen helemaal op is, dan moet er een mogelijkheid zijn om het uit te schakelen. Waarom zou je mensen nodig laten lijden? Het is niet zo dat je een pacemaker uitzet, dat mensen direct sterven. Sommige mensen hebben een heel sterk hart. Tevens is er ook een verschil tussen jongere mensen met een pacemaker en oudere mensen. Jongere mensen hebben een sterker lichaam en zullen langer geniet hebben van dit toestel. Oudere mensen kunnen ook sterk zijn, maar naargelang de omstandigheden kunnen deze mensen er genoeg van hebben. Hiermee bedoel ik niet dat ze het leven beu zijn, maar dat ze "genoeg" hebben van alle pijn.

Laatst aangepast door E*elyne.Van.Rompaey : 16th November 2013 om 10:44.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th November 2013, 14:59
Raisa.Docx's Avatar
Raisa.Docx Raisa.Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Ergens
Posts: 90
Ik ben het eens met E*elyne. Hoewel ik het kan begrijpen dat de arts weigerde om de pacemaker uit te zetten omdat hij het zelf beschouwde als euthanasie, vind ook ik dat er een verschil is tussen euthanasie en het stopzetten van een medische behandeling. Als het lichaam en in de eerste plaats het hart op is en de patiënt zelf voelt dat het genoeg is geweest, vind ik het hun recht om de pacemaker uit te laten zetten. Ik denk er dan ook aan hoe erg het moet zijn voor de patiënten wanneer je zelf voelt dat je hart het gehad heeft, maar je pacemaker vertraagt je stervensproces. Persoonlijk ben ik dan ook van mening dat dit losstaat van actieve levensbeëindiging. Als het dan zo is dat er veel administratie bij komt kijken om de mogelijkheid te krijgen tot het laten uitzetten van de pacemaker, hoort dat bij mijn weten bij de voorlichting.
__________________
- Some people are so poor, all they have is money
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.