actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd November 2013, 15:40
t*omas.vangeel t*omas.vangeel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Geel
Posts: 25
China stopt verwijderen organen geëxecuteerden

China stopt volgend jaar met het verwijderen van organen voor transplantaties van gevangenen die zijn geëxecuteerd. Dat hebben de autoriteiten vandaag laten weten. China is het enige land in de wereld dat organen van ter dood veroordeelden systematisch gebruikt voor transplantaties.

Vanaf midden volgend jaar mogen ziekenhuizen die transplantaties mogen uitvoeren alleen nog organen gebruiken die vrijwillig ter beschikking zijn gesteld via het nationale donorsysteem. In China is een groot tekort aan donororganen. Naar schatting 300.000 mensen staan elk jaar op wachtlijsten. Uiteindelijk krijgt ongeveer een op de 30 wachtenden een nieuw orgaan.

Door het tekort aan donoren is een grote zwarte handel ontstaan in organen. In 2007 werd een verbod van kracht voor transplantatie van organen van levende donoren, behalve bij echtparen en directe (geadopteerde) familieleden.

China geeft geen officiële cijfers over het aantal executies. Volgens de wereldwijde organisatie tegen doodstraffen zijn in China vorig jaar ongeveer 4.000 ter dood veroordeelden terechtgesteld.

URL: http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...cuteerden.dhtml

Mening: Ik heb hier een dubbel gevoel bij. Langs de ene kant vind ik dit niet goed. In china is een groot te kort aan donor organen en dit is een makkelijke oplossing om het tekort aan te vullen. Anderzijds heb ik een slecht gevoel bij het gebruiken van mensen hun organen zonder hun toestemming.
Misschien kunnen ze de familie laten beslissen over de orgaan donaties. Of ze kunnen de mensen die ter dood veroordeeld zijn een straf geven om hun organen af te geven maar dat vind ik toch ook maar raar.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.