actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2013, 16:26
a*exander.exelmans a*exander.exelmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Tielen
Posts: 27
Zo verslavend is cannabis

Door: Lynn Formesyn − 13/11/13, 11u07 − Bron: Huffington Post, TIME

De discussie over hoe verslavend cannabis al dan niet is, laait opnieuw op nadat Lady Gaga zichzelf heeft uitgeroepen tot junkie. "Ik rookte op een bepaald moment 15 tot 20 joints per dag, het was pure zelfmedicatie", getuigde ze in een interview.



"Ik leefde in een psychedelische wereld, waarin ik mezelf permanent verdoofde. Ik besef wel dat het deels te maken had met de fysieke pijn van mijn heup, maar ik wist niet waar de pijn precies vandaan kwam en ik voelde me zeer depressief", aldus Gaga.

Verslavend?
Hoewel onderzoek heeft uitgewezen dat slechts een klein percentage van cannabisrokers afhankelijk is van de softdrug, is het wel degelijk mogelijk om eraan verslaafd te zijn. Volgens het National Institute on Drug Abuse kweekt ongeveer 9 procent van alle gebruikers op lange termijn een ongezonde afhankelijkheid. Bij alcohol, heroïne en nicotine is dat respectievelijk 15, 23 en 32 procent.

Afkicken

In de vijfde editie van de 'Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders' worden de afkickverschijnselen van cannabis als volgt omschreven: Angst, slaapproblemen, irritatie en agressie.

Vertekend beeld
In TIME krijgt de vraag een extra lading door de definitie van 'verslaving' op de rooster te leggen: "Anders dan bij de bibberende, kotsende heroïnejunkie die niet kan stoppen omdat de afkicksymptomen ondraaglijk zijn, wordt cannabis niet gezien als fysiek verslavend, aangezien stoppen met de drug niet gepaard gaat met hevige symptomen. Daar komt nog bij dat mensen fysieke verslaving snel als iets oncontroleerbaars zien, terwijl psychologische afhankelijkheid zogezegd overwonnen kan worden op pure wilskracht. Hierdoor wordt cannabis doorgaans niet gezien als verslavend", klinkt het.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...-cannabis.dhtml

Mening:

Vandaag kwam nog in het nieuws dat volgens professoren de overheid cannabis zou moeten telen en verkopen. Nu komt er dit artikel over hoe verslavend cannabis eigenlijk is. Ik heb het gelezen en eerlijk gezegd lijken de symptomen van het afkicken van deze softdrug zeer sterk op die van een alcohol- of sigarettenverslaafde. Men zou misschien dus beter wat meer moeten vertellen over de gevaren van roken en drinken want deze worden toch vaak als onschuldig beschouwt omdat ze legaal zijn. Volgens mij moet men ook eens grondig onderzoeken of cannabis wel echt zo gevaarlijk is als men soms beweerd. Op dit moment lijkt het of de meningen nog zeer sterk verdeeld zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.