actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st October 2013, 22:52
V*ronique.Jonghbloet V*ronique.Jonghbloet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Turnhout
Posts: 67
Geens wil gebruik 1 en 2 cent laten uitdoven.

Geens wil gebruik 1 en 2 cent laten uitdoven.

Minister van Financiën Koen Geens (CD&V) bestudeert een uitdoofscenario voor euromunten van 1 en 2 cent door afrondingen. Dat heeft hij geantwoord op een parlementaire vraag van Mathias De Clercq (Open VLD). Maar zo’n scenario mag voor hem de inflatie niet doen toenemen.
‘Ik bestudeer een scenario waarbij het gebruik van deze munten zou uitdoven door afrondingen, niet van de prijzen, maar van de totaal te betalen bedragen, naar de dichtstbijzijnde 5 cent’, verklaarde Geens. ‘Maar vooraleer ik concrete voorstellen kan doen wil ik over het al dan niet inflatoir effect zekerheid hebben.’

De minister erkende wel dat Belgische beslissingskracht over de muntjes beperkt is. ‘De wettelijke betaalkracht van de muntjes van 1 en 2 cent ligt vast in een Europese verordening.’

België kan de wettelijke betaalkracht dus niet op eigen houtje beperken, en volgens Geens heeft de Europese Commissie ook niet de intentie om voorstellen te formuleren.

Wel onderzoekt de Commissie een aantal mogelijke toekomstscenario’s voor de kleinste euromuntjes, zoals een uitdoofscenario of een methode om de kostprijs te drukken. De eurolanden leden immers al 1,4 miljard euro verlies op de productie van de muntjes, omdat de productiekosten de waarde van de centjes overstijgen.

Bron: www.standaard.be, 1/10/2013

Mening: Nederland doet het al een tijdje en ook bij ons is er al wat langer sprake van. Hier zijn natuurlijk voor - en nadelen aan verbonden. Een van de denkbare voordelen is natuurlijk het feit dat het een hoop 'rommel' scheelt. Zo raak ik ze best vaak gewoon kwijt. Langs de andere kant, een van de nadelen, is natuurlijk het afronden. Mensen gaan altijd met de vraag blijven zitten of meer betalen dan toen nog niet afgerond werd (desondanks het feit dat er soms ook naar beneden wordt afgerond!). Daarnaast blijft er ook de vraag:"Wat gebeurt er met die centjes en wat gebeurt er met het bedrag dat ze in totaal vormen?". Daar stel ik mij wel vragen bij maar mocht daar een logisch en aanvaardbaar antwoord op komen, mogen de 1 en 2 centjes van mij gerust verdwijnen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.