actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th May 2017, 07:51
Aurélie.J*cobs Aurélie.J*cobs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Wechelderzande
Posts: 70
Deze tegel vindt u binnenkort overal in Vlaanderen in het trottoir

In de strijd tegen zwerfvuil komen er in heel Vlaanderen duizend ‘peuken*tegels’, een bakje in het trottoir waarin rokers hun sigaret kunnen gooien. En dat zal door de *tabaksindustrie *betaald worden. Aan het station van *Vilvoorde zit al zo’n tegel in de grond. *‘Beter dan alle andere oplossingen die we al probeerden’, klinkt het.

Een asbak in de grond. Zo kun je een ‘peukentegel’ nog het best omschrijven. De tegel wordt ingebouwd in het trottoir op een plaats waar rokers zich vaak ophouden. Bijvoorbeeld aan de uitgang van een station. ‘Daar is altijd een probleem geweest van zwerfvuil, vooral van peuken die rokers achteloos wegwierpen’, zegt Katrien Vaes (Open VLD), schepen van Openbaar Domein in Vilvoorde, waar net als in Mechelen de peukentegel al uitgeprobeerd werd. ‘Maar sinds daar bij ons een tegel ligt, hebben we daar veel minder last van.’

Financieel is het bovendien *allesbehalve een zware investering, al moet de opvangbak van de tegel uiteraard geregeld worden geledigd. ‘Maar alles opgeteld, zijn we zeer tevreden’, zegt Vaes.

In de strijd tegen de bijna 18.000 ton zwerfafval langs onze wegen komt de peukentegel daarom in heel Vlaanderen. Dat kwam Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) overeen met de tabaksindustrie. Die laatste zal de installatie van de in totaal duizend peukentegels in Vlaanderen financieren. De lokale besturen beslissen over de locaties.

De tabaksindustrie wil op die manier haar steentje bijdragen in de strijd tegen zwerfvuil. Het opruimen daarvan kost de Vlaamse belastingbetaler jaarlijks zo’n 60 miljoen euro. In *aantallen uitgedrukt zijn sigarettenpeuken – die pas na jaren vergaan – verantwoordelijk voor ongeveer de helft van het zwerf*afval, zo blijkt uit onderzoek van de Openbare Afvalstoffenmaatschappij OVAM. Pas daarna komen plastic verpakkingen, kauwgom*resten en lege drankverpakkingen. Wanneer de peukentegels ook *elders in Vlaanderen hun nut hebben bewezen – ‘Ze mogen mensen er niet toe aanzetten om afval zomaar op de grond te gooien’ – wil minister Schauvliege er nog veel meer laten installeren. ‘Bijvoorbeeld als standaardonderdeel, wanneer er ergens een nieuwe bushalte wordt ingericht’, aldus de minister.

Bron: DS, 04/05/2017. (http://www.standaard.be/cnt/dmf20170504_02865248)

Eigen mening: Ik ben enorm geschrokken van de cijfers in dit artikel. 18.000 ton zwerfafval, waarvan de helft sigarettenpeuken zijn. Dat zou niet mogen zijn. Ik rook zelf niet, dus ik heb dan ook nooit goed begrepen waarom rokers hun sigaret gewoon op de grond gooien, en niet in de vuilbak. Ik vind de tegels dan ook een zeer goed initiatief om het zwerfvuil terug te dringen. Er is ook duidelijk over nagedacht en het is al getest op meerder locaties. Ik denk wel dat je de mensen duidelijk moet aangeven wanneer er een tegel in de buurt is, anders blijft naar mijn mening de kans groot dat de peuken gewoon op de grond blijven belanden.
Ik vind het ook zeer positief dat de tabaksindustrie hiervoor gaat betalen. Het is tenslotte hun product dat zegt voor 9.000 ton afval in Vlaanderen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th May 2017, 10:59
Annelore.V*rbruggen Annelore.V*rbruggen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 55
De vervuiling door sigarettenpeuken is heel erg groot. Overal waar je komt zie je het wel liggen: aan stations, winkels, restaurants, ... enz. Persoonlijk snap ik niet zo goed waarom mensen hun peuken op de grond gooien, naar mijn weten zijn er genoeg vuilbakken speciaal voor sigarettenpeuken.
Net zoals het artikel zegt, vraagt een sigarettenpeuk veel tijd voordat het vergaan is, daarom is het ook zo'n groot probleem. Het is dus een heel goed initiatief dat de tabakindustrie hier zelf iets aan wil doen. Hij produceert de tabak, en zal dan ook zelf mogelijkheden moeten uitvoeren om de vervuiling ervan tegen te gaan.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th May 2017, 11:03
Nick.D*.Schutter Nick.D*.Schutter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Pulle
Posts: 70
Deze tegel vindt u binnenkort overal in Vlaanderen in het trottoir

Net zoals Aurélie ben ik enorm geschrokken van de cijfers omtrent zwerfafval. Eerst dacht ik bij het lezen van het artikel dat deze tegel wel goed was voor alle sigarettenpeuken die op straat belanden maar vond ik dat men dit beter kon investeren in meer vuilbakken. Toen ik las dat sigarettenpeuken zorgen voor de helft van al het zwerfafval was ik echter wel overtuigd dat dit een goede oplossing is. Je ziet wel vaak sigarettenpeuken op straat liggen maar ik had nooit gedacht dat ze voor de helft van al het zwerfafval zorgden. De tegels zouden hier dus een zeer goede oplossing voor zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.