actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2017, 08:33
Rutger.M*ls Rutger.M*ls is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Poederlee
Posts: 31
Vrouwen krijgen op straat minder snel reanimatie toegediend: "Geen moment om preuts t

Vrouwen krijgen op straat minder snel reanimatie toegediend: "Geen moment om preuts te zijn, want het gaat om een situatie van leven of dood"

Mannen hebben in Amerika een grotere kans om door omstanders te worden geholpen als zij op straat een hartstilstand krijgen dan vrouwen. Dat blijkt uit een onderzoek naar 20.000 gevallen in de Verenigde Staten. De resultaten zijn gepubliceerd in the Journal of the American College of Cardiology.

Uit het onderzoek blijkt dat 39 procent van de door een hartstilstand getroffen Amerikaanse vrouwen door omstanders werd gereanimeerd tegenover 45 procent van de mannen. De mannen hadden 23 procent meer kans de hartstilstand te overleven.

Dit is geen moment om preuts te zijn, want het gaat om een situatie van leven of dood.

Volgens de onderzoekers is de schroom om de borst van een vrouw aan te raken, of kleding van de vrouw te verwijderen om eerste hulp te kunnen verlenen, daar één van de oorzaken voor. "Het blijkt voor niet-medici bovendien een grotere drempel om hard en vaak op de borst van een vrouw te drukken, dan op die van een man", zegt onderzoeksleider van de universiteit van Pennsylvania, Audrey Blewer in de LA Times. "Vermoedelijk ook uit angst haar meer pijn te doen.''

Vrees om borsten aan te raken

Ook de vrees om borsten aan te raken, weerhoudt voorbijgangers er eerder van om vrouwen eerste hulp te verlenen. "Terwijl dat helemaal niet het geval hoeft te zijn als je het op de juiste manier doet'', zegt medeonderzoeker Benjamin Abella. "Je zet je handen op het borstbeen, tussen de borsten in, als het goed is. Dit is geen moment om preuts te zijn, want het gaat om een situatie van leven of dood.''

Ruim 350.000 Amerikanen krijgen jaarlijks een hartstilstand op straat. Ongeveer 90 procent van hen komt te overlijden. Volgens de onderzoekers kan goede reanimatie de overlevingskansen verdubbelen of zelfs verdrievoudigen.

Bron: https://www.demorgen.be/wetenschap/...-dood-b277a7c4/
Datum: 13 oktober 2017

Eigen mening:
Langs de ene kant zou ik het kunnen begrijpen dat het niet altijd even gemakkelijk is een om een vrouw te reanimeren dan een man. Ik begrijp dat mensen hier even over twijfelen omdat je meteen hierdoor de borsten kunt zien. Alhoewel ben ik wel van mening dat we iedereen gelijk moeten behandelen en even snel een vrouw moeten reanimeren als een man. Het gaat ten slotte toch om het leven dat je kan redden van iemand. Ook al is deze persoon voor jou niet bekend en is het een moeilijke stap, de persoon is altijd wel voor andere mensen iemand dierbaar. De vrouw gaat nadien denk ik ook dankbaarder zijn dat je haar leven gered hebt dan dat je haar borsten dan niet hebt gezien.

Laatst aangepast door Rutger.M*ls : 13th November 2017 om 08:48.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th November 2017, 15:51
Ev*lienVanzummeren Ev*lienVanzummeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2017
Locatie: Vielsalm
Posts: 37
Mening:
Ik begrijp deze cijfers helemaal niet. Ik vind dit zelfs heel erg, dit zou niet mogen. Als je iemand op straat ziet die in levensgevaar is dan mag je niet het volgende denken: ‘oh ga ik dit wel durven doen bij een vrouw?". Neen, je moet je verantwoordelijkheid opnemen en de vrouw helpen. Ik vind zelfs dat elke individu een cursus EHBO moet gekregen hebben in zijn leven. Op deze manier zoals in de tekst al vermeld wordt, kunnen er meer levens gered worden. De hulpdiensten doen hun best om zo snel mogelijk ter plaatsten te komen maar we weten allemaal dat dat niet zozeer evident is. In die tijd moet je als mens de persoon in nood al basis hulp geven. Het maakt niet uit of het een vrouw of een man is, het is in beide gevallen een leven die in nood is.
Tot slot, schrik ik wel van de hoge percentage mensen die in Amerika overlijd aan hartaanvallen. Negentig procent is niet niets. Dit is voor mijn een reden meer om iedereen te verplichte een EHBO cursus te volgen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th November 2017, 14:20
Lander.D*bruyn Lander.D*bruyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Wuustwezel
Posts: 71
Seksueel grensoverschrijdend gedrag

Dat dit artikel net nu in de krant komt doet mij echt wel denken aan al de heisa rond seksueel grensoverschrijdend gedrag. Als men een vrouw niet eens meer een blik mag gunnen of er wordt al gesproken over grensoverschrijdend gedrag, hoe zou een man dan deze vrouw moeten kunnen reanimeren zonder fout beoordeeld te worden?
Ik vind het schrijnend om te zien hoe de mannen tegenwoordig worden afgedaan. Versta me niet verkeerd. Er zijn weldegelijk gevallen waarbij een duidelijke grens is overschreden. Het feit dat er verschillende fouten gemaakt zijn door mannen worden nu alle mannen als boeman afgeschreven lijkt het mij.
Ik begrijp de schroom wel die mensen hebben om een vrouw te reanimeren maar is er wel een verschil? Zoals in het artikel stat het gaat om mensenlevens!
Ik kan niet zeggen hoe ik zou handelen op een dergelijk moment, ik heb er namelijk nog niet mee te maken gekregen. Hoe je dan gaat reageren weet je nooit. Ik hoop enkel dat ik op die moment een knop kan omdraaien om zo een mensenleven te redden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.