actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th October 2017, 15:17
Lender.L*yckx Lender.L*yckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Turnhout
Posts: 28
Moeten we genetische tests verplichten?

1 op 3 Vlamingen wil een verplichte test die nagaat of een embryo een genetische aandoening heeft als daarvoor na een echografie aanwijzingen zijn. Dat blijkt uit een bevraging bij 1.000 Vlamingen.

6,7 procent ziet genetische tests nog het liefst verplicht voor iedereen. De cijfers komen uit een enquête die vzw De Maakbare Mens door onderzoeksbureau iVox liet uitvoeren. Eos kon de bevraging inkijken en legde de stellingen voor aan experts.

Heidi Mertes, bio-ethicus aan de UGent en voorzitter van De Maakbare Mens, geeft aan erg geschrokken te zijn van de cijfers. ‘Vinden die mensen dan dat we de geboorte van kinderen met een genetische aandoening tot elke prijs moeten vermijden?’ Een gentest verplichten, is volgens Mertes indruisen tegen de fysieke integriteit van de vrouw en tegen de reproductieve autonomie.

Ook filosoof Ignaas Devisch (UGent) maakt zich zorgen. ‘We moeten erop toezien dat koppels geen druk ervaren om abortus te plegen’, zegt hij in Eos. Volgens hem verwachten we beter niet dat we op een dag alle risico’s zullen kunnen wegwerken. ‘Straks moeten ouders zich verantwoorden voor een kind met een klein gebrek.’

Waterdichte tests bestaan niet

Los van of een genetische test verplichten wenselijk is of niet, is het nog maar de vraag of ze doet wat we ervan verwachten. ‘Een test die garandeert dat alles in orde is, bestaat niet’, zegt Gert Matthijs, moleculair geneticus aan het Centrum Menselijke Erfelijkheid (KU Leuven), in Eos. ‘Sommige aandoeningen zijn moeilijk of helemaal niet op te sporen.’

Verder blijkt uit de enquête dat liefst 70,1 procent van de Vlamingen de overheid zou toelaten om DNA-gegevens te verzamelen om criminelen en terroristen op te sporen. Een DNA-databank van de hele bevolking zou het mogelijk maken om sporen meteen aan een persoon te koppelen.

84,6 procent gaat dan weer niet akkoord met sleutelen aan het DNA van een embryo om bepaalde eigenschappen te kiezen. Iets wat volgens geneticus Geert Mortier (UZ Antwerpen) in de eerste plaats moeilijk haalbaar is. Al laat hij alle mogelijkheden open: ‘Had je mij twintig jaar geleden gevraagd of we ooit het volledige genoom zouden kunnen lezen, dan was ik ook sceptisch geweest. Wie weet wat er in de toekomst mogelijk is?’


Bron: Eos wetenschap magazine, 18/10/2017, https://www.eoswetenschap.eu/gezond...sts-verplichten

Eigen mening: Ik vind dat men een test die genetische aandoeningen moet opsporen niet mag verplichten, want stel dat de onderzoekers ontdekken dat jouw kind een afwijking zal hebben, ga je dan abortus plegen? Nee, want het leven van een kind begint vanaf de ei-deling. Abortus is vervolgens niets anders dan moord in de zin van het moedwillig ontnemen van leven. Dit gaat tegen het beginsel van onschendbaarheid van leven in. Indien we abortus toestaan, kan dit de indruk wekken dat dit een vorm van anti-conceptie is (ondanks alle medische complicaties). Dit moet ten alle tijde worden voorkomen.
Verder vind ik ook dat we niet aan het DNA van een embryo moeten gaan sleutelen om het "perfecte" kind te krijgen want niemand is perfect. Iedereen heeft wel iets waar hij/zij niet helemaal tevreden over is. Dat is net het gene wat jou uniek maakt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st November 2017, 11:52
Ev*lienVanzummeren Ev*lienVanzummeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2017
Locatie: Vielsalm
Posts: 37
Mening:
Ik sluit half aan bij de mening van Lender. Ik vind het dan ook een moeilijk onderwerp om een mening over te geven. Dit is voor iedereen anders.
Persoonlijk vind ik dat een genetische test geen kwaad kan. Als je op deze manier kan zien of je kind afwijkingen heeft en amper een gelukkig leven zal lijden dan vind ik de test niet slecht.
Ik zeg NIET dat je bij elke aandoening een abortus moet laten doen maar als er zware ziekte(s) aanwezig zijn, mag je als ouder hier wel over nadenken. Gaat ons kind gelukkig zijn? Wat kunnen we doen? Wat kunnen we aan? Hoe zien we de toekomst.... Uiteraard beslist elke ouders wat hij wil.

Vervolgens ben ik net zoals Lender volledig tegen het ''perfecte DNA".
Je moet niet gaan sleutelen aan het DNA van een kind om mooie blauwe ogen te hebben of mooi blond haar enzovoort. NEEN je moet jouw kind zijn uiterlijk en IQ niet gaan bepalen. Je moet laten komen wat er komt. Als ouder zie je je kind graag en mag deze ook uniek zijn.
Even voor alle duidelijkheid, is het knap dat ze met de wetenschap al zo ver zijn geraakt maar ik vind deze "uitvinding" niet nuttig alsook niet gepast.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.