actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th October 2017, 08:47
Ev*lienVanzummeren Ev*lienVanzummeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2017
Locatie: Vielsalm
Posts: 37
Voorleessoftware voor alle leerlingen met dyslexie

Voorleessoftware voor alle leerlingen met dyslexie

Onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) maakt 900.000 euro vrij zodat alle leerlingen met dyslexie via hun school toegang krijgen tot voorleessoftware, een tool die nodig is om leerstof te verwerken. 60.000 scholieren zijn daarbij gebaat. Dat schrijft Het Laatste Nieuws.

Zeven procent van de Vlaamse scholieren kampt met ernstige lees-, of schrijfproblemen - in totaal gaat het om 60.000 Vlaamse leerlingen. Die kinderen hebben allemaal nood aan de voorleessoftware, maar slechts 1 op de 4 leerlingen heeft er toegang toe.
Het is niet zo dat er vandaag geen softwarepakketten worden bijgekocht door de Vlaamse overheid. ‘Maar met het huidige budget van 50.000 euro kunnen er jaarlijks slechts 70 pakketten van 5 USB-sticks toegekend worden’, geeft onderwijsminister Crevits (CD&V) toe.
Daarom investeert de onderwijsminister nu 876.000 euro in het aankopen van de licenties van de software. Het voordeel: alle scholen en dus alle leerlingen kunnen die software voortaan gebruiken.

BRON: DS (13/10/17)

Mening:
Ik word heel blij als ik dit artikel lees. Het probleem is al langer gekend en nu komt er eindelijk een oplossing voor alle leerlingen met dyslexie. Ik begrijp dat deze software pakketten veel geld kosten maar we moeten denken aan de leerkansen van de leerlingen. Mevrouw Crevits heeft dit probleem aangepakt en ik ben super tevreden dat ze hier een groter budget voor vrij maakt. Er iets niets erger dan in de klas zitten en achteruit gaan in het leerproces in plaats van vooruit omwille van de lees-, of schrijfproblemen. De grote cijfers hebben me toch een beetje doen schrikken. Ik heb tijdens mijn stages al veel leerlingen tegengekomen met dyslexie maar ik wist niet dat er in heel Vlaanderen zoveel leerlingen met dit probleem zat. Om nog maar te zwijgen over de kleine percentage die wel kon beschikken over een hulp software pakket.
Conclusie, ik ben zeer enthousiast over de beslissing van Vlaams minister van onderwijs Hilde Crevits.

Laatst aangepast door Ev*lienVanzummeren : 13th October 2017 om 08:59.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th October 2017, 14:23
pauline.p*cqueur pauline.p*cqueur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: geel
Posts: 70
Ik sluit me volledig aan bij de mening van Evelien. Ik vind het ook super goed dat er hiervoor geld wordt vrijgemaakt. We staan er namelijk niet vaak bij stil dat er heel veel leerlingen zijn die kampen met ernstige leer- of schrijfproblemen. Tot op de dag vandaag is er namelijk nog niet echt iets ondernomen om deze leerlingen beter te begeleiden in hun studies. Ik vind dit dus een enorme vooruitgang en ik hoop dus ook dat dit er echt komt en dat alle leerlingen die het nodig hebben hier toegang toe krijgen. Ik denk dat deze leerlingen dan ook meer gemotiveerd zullen zijn omdat ze dan minder moeilijkheden zullen ondervinden en is dat niet juist wat we willen bereiken bij de leerlingen? Vanuit de opleiding leren we namelijk dat we moeten inspelen op de verschillen en deze software maakt dat mogelijk.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.