actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th March 2017, 23:41
Arne.V*nacker Arne.V*nacker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Bouwel
Posts: 72
Vanaf volgend jaar sorteren we ook gemengd plastic apart

Vorig jaar werd exact 14.6775 ton gemengde plastics verzameld in Vlaanderen, meestal door gebruik van de roze zak. Zowat één op de drie Vlamingen sorteert vandaag al gemengd plastic. Tegen volgend jaar wil Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege die inzameling in heel Vlaanderen doortrekken. ‘Vijftien procent van de restfractie bestaat uit kunststof, door deze te recycleren verkleinen we onze afvalberg enorm.’

Het inzamelen van gemend plastic, dus plastic dat niet in de blauwe PMD-zak thuishoort zoals botervlootjes, plastic zakjes, groentenschaaltjes of bloempotjes, begon zo’n 25 jaar geleden via het containerpark. Sinds 2010, bij de invoering van de roze zak in sommige gemeenten, is de hoeveelheid ingezameld plastic enorm toegenomen. Vorig jaar werd bijna 15.000 ton gemengd plastic ingezameld waarvan zo’n 97 procent kan worden gerecycleerd, zo blijkt uit cijfers van ECO-oh! , het enige recyclagebedrijf in ons land dat dit plastic verwerkt.

Momenteel lopen twee proefprojecten in Vlaanderen: eentje met de roze zak en eentje met de paarse zak, waarin mensen geen onderscheid meer moeten maken tussen wat in de PMD-zak mag en wat niet. ‘Tegen eind dit jaar wordt bekeken welke inzameling het vlotst verloopt en vanaf volgend jaar zal worden ingevoerd in de rest van Vlaanderen’, aldus minister Schauvliege.


‘Restplastic bekijken als grondstof’

‘Inmiddels is ECO-oh! aan de slag gegaan met het gerecycleerd plastic en hebben zij een gamma aan straat- en tuinmeubilair ontwikkeld dat volledig is gemaakt uit gerecycleerd plastic’, legt Schauvliege uit. ‘We moeten restplastic niet meer bekijken als afvalproduct maar als grondstof.’

Van 4 tot 9 april wordt tijdens de Designweek 2017 in Milaan een bank van ECO-oh! voorgesteld waarin de inhoud van 43 roze zakken werd verwerkt.

Bron
standaard.be. (2017, Maart 30). Vanaf volgend jaar sorteren we ook gemengd plastic apart. Opgehaald van standaard.be: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170330_02808424

Persoonlijke mening

‘Restplastic bekijken als grondstof’

Ik ga daar volledig mee akkoord. We moeten van ons afval nieuwe grondstoffen maken, zo verkleinen we de afvalberg. Natuurlijk beter afval voorkomen, maar we gebruiken nu eenmaal veel plastiek: laten we er verstandig mee omgaan.

In de gemeente waar in woon is er al heel lang het gebruik om de restplastiek (botervlootjes, enz.) gescheiden op te halen. Bij ons, een licht groene zak, bestaat al langer en het vraagt (bijna) geen moeite extra te sorteren (dat is een gewoonte).
Ik kan het alleen maar toejuichen dat de extra zak (welke kleur die ook mag hebben) er in heel Vlaanderen komt.

Laatst aangepast door Arne.V*nacker : 30th March 2017 om 23:57.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st March 2017, 14:03
Jolien v*n Beylen Jolien v*n Beylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brecht
Posts: 86
Ik vind het een goed idee om in alle gemeentes zo een "roze" zak in te voeren. Dit gaat er volgens mij voor zorgen dat meer mensen gaan sorteren. Ik denk dat veel mensen het een hele opgave vinden om zelf dat plastic bij te houden en naar het containerpark te rijden. Als je de "roze" zak en de "paarse" zak vergelijkt, denk ik dat het grootste deel van de bevolking zal kiezen voor de paarse zak. Dit is immers minder werk om te sorteren, want dan reduceer je twee verschillende zaken, namelijk PMD en de "roze" zak, naar één zak. Ik vind dit een hele positieve evolutie aangezien ik zelf een grote voorstander ben van sorteren.
Het is ook leuk om te horen dat er met ons gesorteerd afval nieuwe, leuke dingen worden geproduceerd. Ook dit kunnen we alleen maar toejuichen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st April 2017, 14:33
Ev*lienVanzummeren Ev*lienVanzummeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2017
Locatie: Vielsalm
Posts: 37
Mening:

Langs de ene kant, kan ik deze actie alleen maar aanmoedigen. Ik vind het een zeer mooi en nuttig initiatief om mensen nog meer aan te zetten tot het sorteren van afval.
Ik ben ervan overtuigd dat mensen het makkelijker vinden om de plastic in de roze zak te steken in plaats van om de zoveel tijd naar het containerpark te moeten gaan. Daarom ben ik er van overtuigd dat dit invloed heeft gehad op meer sorteer gedrag.
Maar langs de anderen kant denk ik dat het nog beter kan. In Vlaanderen moet je meestal betalen als je naar een containerpark gaat en voor grote stukken zelfs per kilo. Dit is in Wallonië op vele plaatsen wel anders.
In Vielsalm krijg je namelijk geld als je naar het container park gaat. Het gaat als volgt: elke keer als je naar het container park komt, dan krijg je een stempel. Indien je een stempel hebt van 10 verschillende maanden, dan krijg je in het begin van het nieuwe jaar 20 euro en gratis 20 vuilniszakken van de gemeenten die normaal 20 euro kosten.
Dit systeem motiveert volgens mij nog meer mensen op alles netjes te sorteren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.