actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th May 2017, 12:15
Ev*lienVanzummeren Ev*lienVanzummeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2017
Locatie: Vielsalm
Posts: 37
Inspectie ziet zoon die helpt in zaak van vader als ‘kinderarbeid'

Inspectie ziet zoon die helpt in zaak van vader als ‘kinderarbeid'


Een 10-jarig jongetje dat zijn vader hielp om een promotiestand op te stellen van diens garage, is in aanvaring gekomen met de arbeidsinspectie. ‘Kinderarbeid’ oordeelt die.

Toen Robert Botta, garagehouder en verdeler van de Italiaanse merken Fiat en Alfa Romeo afgelopen weekend een promotiestand opbouwde op de Italiaanse dag in Tongeren, kreeg hij te maken met de arbeidsinspectie. Zijn zoontje van 10 jaar had geholpen om wat flessen in de koelkast te leggen en een lint te spannen, schrijft Het Belang Van Limburg. Maar van de inspectie mocht dat niet omdat het in strijd is met de strikte regelgeving op kinderarbeid.
Het voorval lokt felle reacties uit. ‘Dit is geen prioriteit voor de sociale inspectiediensten. Dergelijk optreden kan niet’, reageerde staatssecretaris voor de bestrijding van Sociale Fraude, Philippe De Backer (Open VLD) op Twitter.

Onder de hashtag #helpenisnormaal worden op sociale media massaal voorbeelden en foto's gedeeld door mensen die als kind meehielpen in het huishouden of in de zaak van hun ouders.
'De manier waarop de ondernemers en hun zoontje publiek zijn aangepakt en als criminelen zijn behandeld voor zogenaamde kinderarbeid kan absoluut niet door de beugel, zegt Bart Lodewijckx, gedelegeerd bestuurder van Unizo Limburg in Het Belang Van Limburg. 'Het lijkt op pure intimidatie.'
Strikte regels
Volgend de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg, die de Arbeidsinspectie aanstuurt, is de wet op kinderarbeid heel duidelijk. 'Kinderarbeid kan alleen als er een afwijking is aangevraagd én toegestaan', zegt woordvoerster Sandy Deseure.
'In alle andere omstandigheden is er een verbod op kinderarbeid in ons land. Daarop staan administratieve boetes en eventueel wordt het voorgelegd aan de arbeidsrechtbank.'

Bron: De Tijd 09 mei 2017 12:10

Mening:
Ik vind dit absoluut schandalig.
Naar mijn mening is dit geen kinderarbeid maar gewoon een zoontje die zijn vader helpt. Hier is niets mis mee. Het is goed dat er inspecties bestaan die hier een oog op hebben maar ze mogen niet overdrijven. Als ik dit lees dan stel ik me de volgende vragen: mag een kind zijn ouders niet meer helpen?
Moeten kinderen niets meer doen voor hun ouders? Het is waar dat het niet meer mag worden zoals vroeger. Toen werden er kinderen op de wereld gezet om te werken (bij wijzen van spreken). Maar de tijden zijn verandert en het is normaal dat een kind zijn ouders helpt.
Ik vind niet dat de vader toestemming had moeten vragen om zijn kind te laten helpen. De meeste kinderen willen ook gewoon helpen. Welke inspectie mag dit dan tegenhouden? Een paar flessen in de ijskast zetten is bijvoorbeeld niet hetzelfde als een kind heel de dag zware stenen laten dragen.
En wie zegt dat de vader misschien wel geen klein cadeau had voor zijn zoon?
Tot slot vind ik het ook niet normaal hoe de ouders behandelt zijn geweest zoals het in het artikel vermeld wordt.

Laatst aangepast door Ev*lienVanzummeren : 9th May 2017 om 12:30.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.