actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th April 2017, 12:10
Jens.W*uters Jens.W*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Berlaar
Posts: 109
Woensdag wordt fietsdag

Dagen zonder vlees hadden we al. Nu komen er ook dagen zonder auto aan. Of liever: dagen op de fiets. Onder de naam Woensdag Fietsdag is in Leuven een campagne gelanceerd om mensen aan te zetten (vaker) de fiets te gebruiken.

Vrijdag visdag. Donderdag veggiedag. En vanaf nu is er dus Woensdag Fietsdag. Die campagne van KBC, Cera en Mobiel 21 wil alle Vlamingen minstens één dag per week op de fiets krijgen. De campagne mikt op iedereen die ouder is dan zestien. Zowel zij die al fietsen als zij die dat nog niet doen om allerlei redenen. Op Woensdag Fietsdag moeten al de excuses aan de kant.

Meer dan een op de drie Vlamingen fietst (bijna) nooit, zo leert een onderzoek van KBC en Cera naar fietsgedrag. Er is dus een groot potentieel, oordelen ze, op voorwaarde dat de lat niet té hoog ligt. Die ene dag per week op de fiets is haalbaar en die kan al een groot verschil betekenen, zowel voor de gezondheid, voor het milieu als voor de fileproblemen.

Fietsende comedian

De bedenkers hangen de actie op aan vijf types (non-)fietsers en willen voor ieder van hen tips op maat aanreiken. Op ieder type staat een bekend gezicht. Zo is zanger-muzikant Franky De Smet-Van Damme, bekend van metalband Channel Zero, het uithangbord van de coole cruisers. Die vinden fietsen niet echt bij hun imago passen. Comedian Kamal Kharmachi is dan weer een typische fauteuil fietser, het type dat liever lui dan moe is.

De actie speelt zich behalve op straat ook op het internet en de sociale media af. Deelnemers schrijven zich online in en gaan daar een persoonlijke fietsuitdaging aan. Iedere woensdag verschijnt een opsteker, een duwtje in de rug zeg maar, op Facebook, Twitter, Instagram en aanverwante. De slogan van de campagne luidt ‘go with the velo’, met passende hashtag. Met de hulp van de sociale media rekenen de initiatiefnemers erop dat deelnemers hun vrienden en kennissen zullen aanporren ook mee te doen. Er liggen prijzen klaar ter beloning. Op die manier moet ‘het grootste digitale peloton van Vlaanderen’ ontstaan.

Naar Nederlands voorbeeld

De campagne loopt tot 2019. Het zwaartepunt dit jaar ligt in mei en juni. Tijdens de andere seizoenen kunnen er kleinschalige acties komen, zoals het belonen van fietsen in de koude wintermaanden.

Woensdag Fietsdag is geïnspireerd op het Nederlandse Love to ride, dat ook al in andere landen als Groot-Brittannië of Italië aangeslagen is.

Bron: De Standaard, 26 april 2017, via http://www.standaard.be/cnt/dmf20170426_02852477

Mening: Ik vind dit een zeer goed initiatief van de stad Leuven, aangezien het nemen van de fiets iets is dat belangrijk is voor de gezondheid. Tegenwoordig gebruiken alsmaar meer mensen de auto om kleine afstanden (bijvoorbeeld kleiner dan 5 km) te doen. Dit vind ik een beetje belachelijk, want dit toont voor mij aan hoe lui de mens de laatste decennia geworden is. Dan kan je toch even goed de fiets nemen, wat ook nog eens voordelen biedt: je komt eens buiten in de frisse lucht, er zijn minder files en het is goed voor je gezondheid in het algemeen. Ten slotte vind ik het ook fijn dat men de mensen wil belonen wanneer ze meedoen aan deze campagne. Ik denk dat dit zeker meer volk zal lokken, aangezien het 'snakken' naar een beloning voor een geleverde inspanning weer iets typisch menselijk is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th April 2017, 15:56
Ev*lienVanzummeren Ev*lienVanzummeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2017
Locatie: Vielsalm
Posts: 37
Mening:

Ik deel dezelfde mening als Jens.
Het is zeer positief dat ze dit organiseren. Mensen moeten zich meer bewust zijn dat de auto soms een overbodige luxe is. Ik ken mensen die met de auto gaan om twee straten verder een brood te gaan halen. Dit noem ik overbodige luxe. Even de fiets opstapen is vele gezonder. Je beweegt en je neemt frisse lucht binnen. Dit zijn twee dingen die je met de auto niet doet. Zelf fiets ik ook veel meer dan vroeger.
Fietsen is niet alleen gezonder maar ook beter voor het milieu. Hier moet ook aan gedacht worden. Deze actie zou niet alleen in Leuven moeten doorgaan maar in heel België en daarmee bedoel ik ook Wallonië. Het is uiteraard zo dat daar meer bergen zijn en dat het daar niet altijd plat is en toch is het mogelijk. Ik kan dat bevestigen. Ik vind het zeer spijtig wanneer er een actie ondernomen wordt, dat de media het steeds en alleen heeft over Vlaanderen.

Mijn conclusie is dat acties om mensen meer te doen bewegen en meer te denken aan het milieu zeer nuttig is.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th April 2017, 03:46
jens.s*olders jens.s*olders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Herentals
Posts: 75
Ik deel dezelfde mening als Jens en Evelien.
Het is een zeer goed initiatief, dat mensen gaat helpen om terug meer lichaamsbeweging en gezonde, frisse buitenlucht te krijgen.
Het is ook zeer goed voor de planeet, aangezien er dan veel minder uitlaatgassen bij te pas gaan komen.
Als iedereen dit initiatief volgt, gaan er ook veel minder ernstige ongevallen plaatsvinden op de baan aangezien je met een fiets minder schade aanbrengt dan met een auto.
Een idee met bijna alleen positieve punten, ik ben helemaal voor.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.