actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > Irak/Afghanistan
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd May 2018, 10:01
Niels.D*witte Niels.D*witte is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Retie
Posts: 47
Voor het eerst krijgt Belgische Syriëstrijder doodstraf in Irak voor terrorisme, Tari

Tarik Jadaoun, een Belgische Syriëstrijder, krijgt in Irak de doodstraf voor terrorisme. Dat heeft de rechtbank in Bagdad beslist. De man uit Verviers werd gevangengenomen na de strijd in Mosul. Hij is de allereerste Belgische Syriëstrijder die zich voor een Iraakse rechtbank moest verantwoorden. Hij kan wel nog beroep aantekenen.


Vier jaar geleden vertrok Tarik Jadaoun (29) - ook bekend onder zijn strijdersnaam Abou Hamza al-Belgiki - richting Syrië om te vechten bij terreurgroep IS. Zelf verklaarde hij dat hij ook kindsoldaten heeft opgeleid. Daarnaast was hij ook te zien in de opeisingsfilm die IS verspreidde na de aanslagen van 22 maart in ons land. Na de val van Mosul kon Jadaoun in juli vorig jaar opgepakt worden. Sindsdien zit hij in de Iraakse cel.

Twee weken geleden moest hij voor de rechtbank verschijnen voor deelname aan de activiteiten van een terroristische groep en illegale binnenkomst van het land. Maar voor de rechtbank minimaliseerde hij zijn rol. Zo verklaarde hij onder meer: “Ik heb wel gevochten tegen de Koerdische PKK, maar ik was geen echte strijders. Ik werkte voor IS in het ziekenhuis al-Joumhouriya in Mosul en later stond ik aan het hoofd van een mobiel ziekenhuis in Makhoul. Ik verzorgde er burgers en strijders.”

Hij drukte ook zijn spijt uit tegenover de rechter. “Het spijt me, ik was op een dwaalspoor beland en wil beroep doen op jullie goedheid.”

Maar de rechter heeft geen oren gehad naar zijn excuses. Jadaoun zal in Irak de doodstraf door ophanging krijgen. Hij kan wel nog in beroep gaan.

Datum: 22/5/2018
Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/05/22/jadaoun/

Eigen mening: Ik ben niet echt een voorstander van de doodstraf maar voor echt zware feiten zoals moord wil ik mijn mening toch aanpassen. Ik ben van mening dat mensen die een moord plegen dezelfde straf verdienen. Daarom hoop ik ergens toch dat deze straf wordt uitgevoerd en dat de persoon in kwestie zijn straf aanvaard. Deze man is een gevaar voor de maatschappij en daarom is het misschien het beste dat hij uit onze samenleving verdwijnt. Op zulke momenten vind ik de doodstraf wel van toepassing.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.