actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2007, 12:27
mariskavanrompaey mariskavanrompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Itegem
Posts: 83
Frisdrank is nog steeds een deel van de school

Ondanks alle gedoe over gezondheid op school bieden bijna alle middelbare scholen nog steeds frisdrank aan. In de basisscholen is dat veel minder het geval.

Negen op de tien middelbare scholen bieden hun leerlingen frisdrank aan. In het basisonderwijs bieden slechts vier op de tien scholen frisdrank aan. Dat blijkt uit de doorlichting die het Vlaamse Instituut voor Gezondheidspromotie (VIG) maakte van het gezondheidsbeleid op school.

Sinds dit schooljaar moeten alle scholen een gezondheidsbeleid op poten stellen. Daarvoor moeten ze van de overheid een gezondheidscoördinator aanstellen -bijvoorbeeld de sportleraar. Maar of een gezond beleid gelijk staat met een frisdrankloze school, legt de overheid niet op.

Scholen zijn daarin vrij, maar zitten wel op een moeilijk evenwicht. Enerzijds voelen ze de druk van de ouders om binnen de school voldoende aandacht te besteden aan gezonde voeding en gezondheid. Hoewel de aandacht voor gezonde voeding thuis bij veel ouders niet overdreven groot is, verwachten ze dit wel van de school. Driekwart van hen stoorde zich ook aan de frisdrankautomaten.

Anderzijds vinden veel scholen dat het weinig zin heeft suikerhoudende drankjes op school te verbieden, als jongeren voor en na schooltijd hun blikjes zonder problemen opentrekken. De automaten brengen ook geld in het laatje waardoor het weinig stimulerend is voor de scholen om deze automaten weg te halen.

Er wordt wel gezocht naar oplossingen voor het frisdrankprobleem. Er wordt nu onderzocht of een automaat met doosjes vers gesneden fruit mogelijk is.
Het eerste advies van het VIG is een globaal beleid, waarin de school voor zichzelf een globale visie ontwikkelt over zowel voeding als drank, en ook over roken en beweging. Naar aanleiding van de VIG-doorlichting vraagt Moens daarbij bovendien aandacht voor de light-producten. 'Die worden als het gezonde alternatief aangeboden. Maar het is niet omdat een frisdrank light is, dat hij gezond is.'

Bron: De standaard, vrijdag 30 november 2007
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd December 2007, 12:55
Dennis Broos's Avatar
Dennis Broos Dennis Broos is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: arendonk
Posts: 140
het vers gesneden fruit zou wel een goed alternatief zijn omdat dit dan ook geld oplevert voor de school, maar of de opkomst even groot zal zijn dat betwijfel ik.

Frisdrank zit helemaal ingeburgerd in onze maatschappij het zal moeilijk worden om ineens iedereen water te laten drinken.
__________________
The weak can never forgive.
Forgiveness is the attribute of the strong
.

Mahatma Gandhi
Indian political and spiritual leader (1869 - 1948)
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd December 2007, 13:34
mariskavanrompaey mariskavanrompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Itegem
Posts: 83
Hey,
Ik ben wel akkoord dat het niet iedereen graag water zal drinken, maar dat moet ook niet. Er zijn genoeg gezonde initiatieven zoals fruitsap, chocomelk, koffie,... In de school waar ik vroeger naar het middelbaar ging, hadden we deze opties. Frisdrank was er niet aanwezig in onze school en er was ook niemand die om frisdrank vroeg.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 3rd December 2007, 17:13
mariskavanrompaey mariskavanrompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Itegem
Posts: 83
Ik was vergeten om mijn mening te posten bij dit artikel . Hier dan mijn mening over dit artikel:

Eerst en vooral vind ik dat het artikel goed aansluit bij onze opleiding. Uiteindelijk komen wij later ook in een middelbare school terecht en kunnen we mee instaan voor de gezondheid van onze leerlingen. Ik vind persoonlijk dat het niet nodig is om frisdrank aan te bieden in de scholen. De verleiding is dan voor vele leerlingen groot om toch frisdrank te kopen en te drinken. In mijn middelbare school hadden we geen frisdrank en er was ook niemand die hier vraag naar had. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen dan maar alleen water moet drinken. Wij hadden ook andere dranken dan water. Zo hadden wij in onze automaten verschillende soorten fruitsap, chocomelk, melk, bruiswater, koffie, thee, …
In het artikel geven de scholen aan dat jongeren dan maar vlak na school hun frisdrank zullen drinken en dat er geen verboden vrucht van gemaakt moet worden. Ik denk niet dat dit zo is. Als jongeren echt frisdrank willen drinken zullen ze dit inderdaad na school doen, maar dan hebben ze dit nog niet gedronken in de school. Als jongeren frisdrank drinken in de school, zullen ze dit ook doen na de schooluren. Als er dan geen frisdrank aanwezig is in de scholen zullen leerlingen minder frisdrank drinken.
In het artikel wordt er ook gesproken over de verantwoordelijkheid van de ouders. Ze vinden het belangrijk dat er in de scholen aan de gezondheid wordt gewerkt, maar uiteraard hebben ook zij de verantwoordelijkheid om thuis te werken rond een goede gezondheid. Frisdrank verbieden op school zal niet zo veel effect hebben als de kinderen thuis zoveel frisdrank mogen drinken als ze willen. Ik denk dat er dus een samenwerking nodig is tussen de ouders en de scholen om te werken aan een goede gezondheid voor alle kinderen. Dan pas zal dit het gewenste effect hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.