actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th May 2013, 11:05
E*ilie.Payne E*ilie.Payne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 101
Chip herstelt herinneren in beschadigde hersenen

Amerikaanse neurowetenschappers claimen dat ze de code gekraakt hebben waarmee ons brein het langetermijngeheugen opbouwt. Met die informatie sleutelen ze aan een microchip die het vormen van herinneringen zal stimuleren in beschadigde hersenen. Ze verwachten dat de geheugenchip binnen de twee jaar getest kan worden op mensen.

Meer dan tien jaar hebben onderzoekers van verschillende Amerikaanse universiteiten de hippocampus proberen te ontcijferen. Dat deel van het brein is van vitaal belang voor de vorming van het langetermijngeheugen. Nu stellen ze te weten hoe herinneringen worden gemaakt en hoe ze actief kunnen ingrijpen in het productieproces om mensen met hersenschade te ondersteunen. In eerste instantie zal gewerkt worden met patiënten die een beroerte of ongeval hadden, maar het ultieme doel is de gevolgen van Alzheimer aan te pakken.

Getest
Volgens CNN heeft het team er al succesvolle testen op hersenen van ratten en apen opzitten, waardoor ze konden aantonen dat boodschappen in het brein nagebootst kunnen worden met elektrische signalen van een siliconen chip. Er is echter nog werk aan de winkel op het vlak van elektronica, maar de wetenschappers worden gestimuleerd door een groeiende aanvaarding van geďmplanteerde elektrodes in het menselijk brein. Denk maar aan de nieuwste technieken voor het behandelen van epilepsie.



Geheugenchip
"We gaan geen individuele herinneringen terug in het brein programmeren, maar we herstellen wel de mogelijkheid om nieuwe herinneringen aan te maken door berichten van de neuronen te vervangen door signalen van de microchip. Ik had nooit gedacht dat ik dit nog mocht meemaken. Ik zal er misschien zelf niet van kunnen profiteren, maar mijn kinderen zeker wel", verklaart professor Ted Berger. Het team verwacht de eerste menselijke testen binnen dit en twee jaar en zien de chip binnen 5 ŕ 10 jaar op de markt komen.

Bron: De Morgen, 13/05/2013, http://www.demorgen.be/dm/nl/5400/T...-hersenen.dhtml

Persoonlijke mening

Ergens vind ik dit wel een goed gegeven. Het is wonderbaarlijk dat men zoiets kan maken. Je ziet dus dat de wetenschap enorme groei gemaakt heeft over tientallen jaren. Het is dus wel een vooruitgang en kan mensen enorm helpen, maar veranderen we de mens dan niet meer en meer in een computer ? Ik vind het moeilijk in te schatten of hier ook misbruik van gemaakt kan worden. Als dat al mogelijk wordt, een chip voor je geheugen weer te doen werken.. Waar leidt dit dan naartoe als je denkt aan de volgende generatie ?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th May 2013, 12:05
S*effi.Goetschalckx S*effi.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 140
Ik sluit me ook aan bij Emilie. Het is echt geweldig dat ze in de toekomst mensen met alzheimer kunnen helpen. Anderzijds moeten we inderdaad ook nadenken over de gevolgen die hiervan kunnen komen. Gaan mensen er inderdaad geen misbruik van maken om zo bijvoorbeeld gegevens te weten te komen over het verleden? Het is inderdaad een risico maar het zou wel vele mensen helpen. Natuurlijk is dit ook vertrouwelijk en zal dit ook wel alleen maar van toepassing zijn als je een medici bent. Het geheim wordt dus allicht goed bewaakt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th May 2013, 16:45
lorenz.teunen@stu.khk.be lorenz.teunen@stu.khk.be is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Kessel
Posts: 81
Reactie op 'Chip herstelt herinneren in beschadigde hersenen'

Voor mij persoonlijk is alzheimer een grote vrees. Het lijkt me verschrikkelijk om stilletjes aan heel je leven stap voor stap te vergeten en een last te worden voor je omgeving. Daarom ben ik ook blij dat hier zoveel werk wordt ingestoken door de wetenschappers. Dat ze denken dat dit systeem al binnen 2 jaar getest kan worden, stemt me gerust dat tegen de tijd dat ik het nodig zal hebben er wel iets zal zijn uitgevonden dat alzheimer tegen gaat. Maar is een chip wel de juiste oplossing? Persoonlijk ben ik niet echt voor te veel technologie dat ingepland wordt in het lichaam maar deze chip kan dan misschien wel informatie geven hoe het beter opgelost kan worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.