actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th March 2015, 16:54
M*axim.VanRillaer's Avatar
M*axim.VanRillaer M*axim.VanRillaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 81
BBC verlengt contract Jeremy Clarkson niet

De BBC zal het contract van Jeremy Clarkson niet verlengen. Dat heeft de Britse openbare omroep nu ook officieel bevestigd.

Na jaren van controverses en opstootjes is het zover: de BBC zal het contract van Jeremy Clarkson, dat eind deze maand afloopt, niet verlengen. Dat heeft Tony Hall, de directeur-generaal van de Britse openbare omroep, laten weten in een persmededeling. Clarkson zelf heeft nog niet gereageerd.

De Top Gear-presentator was al twee weken geschorst sinds hij betrokken raakte in een ‘schermutseling’ met producer Oisin Tymon. Daarbij zou Clarkson Tymon beledigd hebben en hem in het gezicht geslagen hebben. Clarkson ging door het lint omdat er na een lange opnamedag geen warme maaltijd was voorzien voor de presentatoren.

Tijdens een speech op een benefietgala in Londen, waar gasten konden bieden op een rondje op het circuit van Top Gear, gooide Clarkson vrijdag nog extra olie op het vuur. ‘Ik wil dat laatste rondje wel nog doen, voordat die verdomde klootzakken van de BBC me ontslaan. Het zal misschien droevig zijn, maar fuck it, laten we het doen!’ Het is niet duidelijk of dat incident een rol speelde in de beslissing van de omroep.

Racistisch en politiek incorrect?
Clarkson is sinds 2002 het gezicht van Top Gear. Hij was al een paar keer in opspraak gekomen wegens racistische en politiek incorrecte uitspraken.

Ook dit jaar stapelde Top Gear de incidenten op. Bij een aflevering in Argentinië moest de hele ploeg het land ontvluchten omdat een van de auto’s de nummerplaat H982 FLK had, die zou verwijzen naar de Falklandoorlog van 1982. De aflevering in Myanmar werd gecensureerd door de Britse mediaregulator Ofcom omdat Clarkson de lokale bevolking met een denigrerend woord had omschreven. Ook in Mexico was er heisa nadat Clarkson de bevolking lui en lomp had genoemd.

In mei had Clarkson dan ook een laatste waarschuwing gekregen van de BBC. Hij zou ontslagen worden als hij nog één misstap beging. Nu lijkt het erop dat de presentator ook effectief bedankt wordt voor bewezen diensten.

4 miljoen kijkers verloren
Die diensten waren nochtans niet min. Top Gear geldt als het meest bekeken non-fictie-tv-programma aller tijden, en komt in meer dan 200 landen op de buis. In het financiële rapport van de BBC van 2013-2014 bleek nog dat Top Gear een van de belangrijkste shows van de omroep was.

De impact van Clarksons vertrek werd vorige week ook meteen duidelijk. BBC 2 trok zondag vier miljoen minder kijkers dan gewoonlijk, toen het ter vervanging van het autoprogramma een herhaling van een documentaire over de Royal Air Force uitzond.

Vervanger voor Clarkson?
Volgens de Britse krant The Telegraph zou de BBC ondanks het vertrek van Clarkson willen doorgaan met de populaire autoshow. Het zou radiopresentator Chris Evans al benaderd hebben, maar die verklaarde dat hij niet van plan is Clarkson te vervangen. Het is nog onduidelijk of co-presentatoren James May en Richard Hammond aan boord blijven. Die twee lieten de voorbije weken optekenen dat ze niet zonder Clarkson aan Top Gear willen werken.

Clarkson zelf zou volgens The Telegraph onderhandelen met Netflix, het video-on-demandbedrijf achter populaire series als House of Cards. Clarkson zou broeden op nieuwe shows, zoals een programma over een nieuweling die een boerderij probeert te runnen.

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150325_01597679
datum: 25 maart 2015 om 12:42


mening
Zoals hierboven ook vermeld staat was dit niet het enige incident waarbij Jeremy Clarkson in zijn carrière betrokken was. Hij had namelijk al een aantal keren gebruik gemaakt van racistische of politiek incorrecte uitspraken op televisie. Om hem te schorsen voor zulke uitspraken of voor het uiten van zijn meningen vind ik zelf wat overdreven. De meeste hiervan zijn ook humoristisch bedoeld geweest.

Ditmaal ging het echter om fysiek geweld, en dan nog eens tegen de producer. Het is dan ook logisch dat hij geschorst werd. Wel vraag ik mij af indien hij bij een gelijkaardig incident zou betrokken zijn geweest met iemand anders, gewoon een willekeurige persoon op café bijvoorbeeld, of hij dan ook wel geschorst zou zijn geweest. Niet dat ik de schorsing niet terecht vond, maar vooral omdat ik denk dat de BBC het te persoonlijk opvat.

Over dat hij definitief niet meer terug mag komen naar de BBC voor het programma 'Top Gear' zullen de meningen verdeeld zijn. Maar ik denk wel dat de BBC hiermee ook een zeer groot risico neemt, aangezien Jeremy Clarkson al jaren het gezicht was van Top Gear.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.