actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2014, 16:03
mitchell.b*ons mitchell.b*ons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Laakdal
Posts: 72
Belg relatief weinig geďnteresseerd in online actualiteit

In België maakt 82,3 procent van de bevolking gebruik van het internet. Dat blijkt uit een rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso). In de leeftijdsgroep tussen zestien en vierentwintig jaar loopt het gebruik op tot 96,8 procent, tegenover 49,9 procent bij de vijfenzestigplussers.

De Oeso merkt op dat België met deze cijfers telkens beter scoort dan het gemiddelde van de lidstaten van de organisatie. Belgische consumenten doen op het online medium in eerste instantie gebruik om emails te versturen en te lezen (92,5 procent), gevolgd door het opzoeken van informatie over producten of diensten (81,1 procent) en bankactiviteiten (70,4 procent).

Wel diende volgens de Oeso worden vastgesteld dat in België slechts 43,8 procent van de internetgebruikers op het medium beroep doet om de actualiteit op te volgen, tegenover een gemiddelde van 70,4 procent over alle lidstaten van de organisatie.

Bron: Express, 11 december 2014
http://www.express.be/sectors/nl/in...teit/209850.htm

Mening:
Naar mijn mening is het logisch dat 96,8 %, in de leeftijdsgroep tussen 16 en 24 jaar gebruik maakt van het internet. We leven namelijk in een gedigitaliseerde wereld waar het internet 'een wereldmacht' is. Het internet heeft zo'n grote impact op onze levenswijze: mails checken, informatie opzoeken, sociale media, actualiteit opvolgen, bankactiviteiten verrichten, enz. Wanneer iemand je vraagt om aan tafel te komen, antwoorden sommige mensen met volgend antwoord: "Binnen 10 minuten, ik moet mijn mails nog beantwoorden." Kortom, het internet is een wereld waarin veel kan en dit trekt volgens mij jongeren aan. Ze willen de digitale wereld leren ontdekken, zelfs 'de kleine eilanden'.

Het percentage Belgische internetgebruikers onder de leeftijdsgroep 65-plussers is, in vergelijking met de leeftijdsgroep 16 - 24 jaar gehalveerd. Naar mijn mening is dit te wijten aan een onvoldoende kennis van het internet. Deze leeftijdsgroep kan volgens mij nog altijd goed overweg met het medium, maar kennen niet alle mogelijkheden die het medium je te bieden heeft. Dit is logisch te verklaren, ze hebben 'het internet' namelijk niet 'met de paplepel' meegekregen. Dit in tegenstelling tot de huidige generatie die van kinds af aan in contact komt met technologie (Vb. sneller een gsm, tablet, laptop krijgen van hun ouders). Kinderen willen dit ook, anders dreigt men 'uit de toon te vallen'. Hun gedachte is naar mijn mening: "Ik wil meegaan met de flow."

In tegenstelling tot bovenstaande resultaten, verwondert volgende vaststelling mij wél: 'Slechts 43,8 % van het aantal Belgische internetgebruikers doet beroep op het medium internet om de actualiteit op te volgen.' Naar mijn mening is niets zo makkelijker dan de actualiteit via internetsites op te volgen. Vaak heb je namelijk (te) weinig tijd om de krant te lezen of naar het journaal te kijken, waardoor het raadplegen van nieuwssites een handig alternatief biedt. Toch maakt minder dan de helft van de bevolking hier geen gebruik van, wat ik jammer vind. De actualiteit blijft naar mijn mening immers zéér belangrijk, ook als je er eigenlijk niet voldoende tijd voor hebt.

Ik ben bijgevolg zéér tevreden dat www. actualiteit.org bestaat. Hierdoor wordt men namelijk aangezet om de actualiteit via het medium internet op te volgen. Dit illustreert de bronvermelding van studenten op deze site. Nieuwssites vormen hiervan namelijk 'de hoofdbrok' (Vb. De Standaard, De Morgen, De Tijd, De Redactie), wat ik alleen maar kan toejuichen. Bovendien moet je een bepaald aantal meningen posten over recente nieuwsartikels. Bijgevolg blijf je niet alleen op de hoogte van al 'het reilen en zeilen' in onze wereld door middel van het internet, maar leer je ook zelf een standpunt innemen over recente nieuwsfeiten.

Laatst aangepast door mitchell.b*ons : 11th December 2014 om 19:14.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.