actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th December 2014, 15:53
Jolien.v*nRoy Jolien.v*nRoy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oostmalle
Posts: 27
Rusland ontkent bijna-botsing met Zweeds vliegtuig

Rusland ontkent bijna-botsing met Zweeds vliegtuig

Het Russische ministerie van Defensie heeft de bijna botsing tussen een Russisch militair vliegtuig en een Zweeds passagiersvliegtuig ontkend. Het ministerie zegt dat de vliegtuigen nooit minder dan 70 kilometer van elkaar verwijderd waren. Dat werd vandaag bekend gemaakt. Het is de tweede keer dit jaar dat er tussen Zweden en Rusland een conflict is over een bijna botsing van vliegtuigen.

Zweedse functionarissen zeiden dat het vliegtuig van de Russische inlichtingendienst vrijdag zijn transponders had uitgezet, om niet op de commerciële radar te verschijnen. Volgens de functionarissen kwam het vliegtuig gevaarlijk dichtbij een passagiersvliegtuig dat opgestegen was vanaf de luchthaven van Kopenhagen.

De Russische woordvoerder van Defensie, generaal-majoor Igor Konashenkov zei dat het militaire vliegtuig niet in de strijd met de regels van internationale luchtvaart opereerde, en op een veilige afstand van routes met burgervluchten vloog.

Het Zweedse hoofd van de luchtvaart, generaal-majoor Micael Byden zei gisteren dat het incident er tamelijk serieus uit zag. Byden stelde dat het passagiersvliegtuig onmiddellijk gedwongen werd om haar koers te wijzigen. Het hoofd van de luchtvaart zei wel dat het incident minder ernstig was dan een vergelijkbare situatie in maart. Toen kwam een Russisch vliegtuig binnen 100 meter van een vliegtuig van Scandinavian Airlines dat vertrokken was uit Kopenhagen.

Scandinavian Airlines houdt vol dat het Russische vliegtuig op veilige afstand van het passagiersvliegtuig vloog.

Spanningen
Doordat de spanningen tussen Rusland en het Westen toenemen door het conflict in Oekraïne, heeft Rusland haar aanwezigheid in het gebied rondom de Baltische zee verhoogd. De NAVO houdt ook luchtpattrouilles boven de Baltische zee en roteert militaire eenheden in en uit buurlanden in de regio.

Konashenkov zei dat het aantal van vluchten door NAVO-oorlogsvliegtuigen over de Russische grenzen verdrievoudigd is in de afgelopen maanden. De Russische woordvoerder van Defensie zei ook dat er vrijdag een NAVO verkenningsvliegtuig tussen het Russische en het Zweedse vliegtuig in vloog. Het NAVO-vliegtuig had haar transponders ook niet aan staan, stelde Konashenkov.

Bron: http://www.demorgen.be/buitenland/rusland-ontkent-bijna-botsing-met-zweeds-vliegtuig-a2152071/
Datum: 14/12/2014

Mijn mening:
Van hieruit kan ik uiteraard niet beoordelen of het wel of niet zo was. Ik vind het alleen onrustwekkend. Tussen Rusland en het Westen bestaan inderdaad spanningen en ik hoop alleen maar dat dit niet escaleert. Rusland is een groot, sterk land en als het wil, kan het volgens mij zeker een bedreiging zijn voor het Westen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.