actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2009, 21:37
marie.vanhoof marie.vanhoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 74
Verhofstadt blijft ondervoorzitter.

Verhofstadt blijft ondervoorzitter

* dinsdag 01 december 2009
* Bron: BELGA (De Standaard)
* Auteur: BELGA

BRUSSEL - De running mates van de toekomstige Open Vld-voorzitter zullen niet de eerste en tweede ondervoorzitter worden. Dat schrijft het weekblad Knack. Volgens de partijstatuten is de eerste ondervoorzitter degene die bij de verkiezingen van het partijbestuur de meeste stemmen haalde, in dit geval Guy Verhofstadt.

Zaterdag eindigt de eerste stemronde bij de voorzittersverkiezingen van Open Vld. Alexander De Croo, Marino Keulen en Gwendolyn Rutten hengelen naar de sleutels van de Melsensstraat. Voor het eerst moeten kandidaten zich aandienen met twee running mates: een ondervoorzitter als politiek secretaris en een voor de politieke organisatie.

"Aanvankelijk was het inderdaad de bedoeling dat de running mates ondervoorzitters zouden worden", zegt Ludo Asselberghs, voorzitter van de statutaire commissie van Open Vld. "Maar de statuten zeggen dat de eerste ondervoorzitter altijd degene is die bij de verkiezingen voor het partijbestuur de meeste stemmen heeft behaald".

Derde of vierde ondervoorzitter zouden de running mates wel nog kunnen worden, maar alleen als ze al lid zijn van het partijbestuur. Voor Annick De Ridder en Yves Deswaene, de running mates van Marino Keulen, is dat niet het geval.

Open Vld bekijkt nog welke functie de teamgenoten van de nieuwe voorzitter zullen krijgen. "Wellicht worden ze bewegingssecretaris en politiek secretaris", zegt Asselberghs.

De Croo meent dat de statuten moeten worden aangepast aan de Verklaring van Oostende, waarin de formule met running mates werd opgenomen. De rechtstreeks democratische legitimatie van de twee running mates is volgens hem onbetwist. "Die moet zich ook vertalen in het ondervoorzitterschap van de partij". (LOD)


Mening:

Eerlijk gezegd kan ik het allemaal niet zo goed meer volgen. Eerst wekenlang campagne voeren met twee 'ondervoorzitters' en dan blijkt dat Verhofstadt toch op post blijft. Ik begrijp in het algemeen niet veel van de politiek, maar ze maken het er ook niet makkelijker op.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st December 2009, 23:27
hannes.corten hannes.corten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Antwerpsesteenweg 474 2390 Malle
Posts: 69
Eigenlijk vind ik het niet meer als logisch dat degene met de meeste stemmen ondervoorzitter is. Het volk heeft duidelijk voor die ene persoon gekozen en die zou dus, volgens mij, een belangrijke functie in de partij moeten hebben. Het is echter niet goed als dit vele jaren na elkaar is, dan is er weinig verjonging en gaat de politieke partij niet evolueren, maar eerder stagneren. Het feit dat Verhofstadt ondervoorzitter blijft is niet optimaal voor Alexander De Croo en Gwendolyn Rutten. Deze 2 hadden graag een breuk gezien met de 'vorige generatie'. Doordat Verhofstadt toch ondervoorzitter blijft gaan ze dit niet kunnen realiseren. Ik vraag me dan ook af of dit hen geen stemmen gaat kosten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.