actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th October 2009, 12:12
Sharon van Ballaer
Gast
 
Posts: n/a
Doop

'Wat is er leuk aan om op een studentendoop iemand zo te vernederen?'
dinsdag 27 oktober 2009Auteur: (gn)
Veel doopmeesters gaan zwaar over de schreef. 'Als wraak omdat ze zelf indertijd hard zijn aangepakt?'Wim Daneels

© Wim Daneels
GENT - Bij een studentendoop in Gent belandden twee schachten op de spoedafdeling.

Drie uur in de barre kou op je knieën op de kasseien moeten zitten. Gedwongen worden om vieze sauzen te slikken tot je kotst. Een banaan opeten die tevoren via tien achterwerken is gepasseerd. Zo ging het eraan toe bij een doop van de eerstejaarsstudenten economie in Gent.

Laurence de Klerk Wolters (18) heeft er geen probleem mee om openlijk haar verhaal te doen. 'Ik weet dat ik hiermee het doopgeheim ophef, maar ik hoop dat het helpt om dopen in de toekomst wat leuker te maken', zegt ze. Een vriend van haar is terughoudender en wil alleen anoniem getuigen. We noemen hem Tim.

'We hadden gehoord dat wie gedoopt is, heel wat voordelen geniet, op cantussen en zo', zegt Tim. 'Gedoopte studenten vormen naar verluidt een hechte vriendenkliek.' En het hoort bij het studeren aan de universiteit, vond Laurence. Dus besloten de twee zich samen met pakweg honderd twintig andere eerstejaarsstudenten economie van de UGent te laten dopen. Ze betaalden daarvoor 10euro inschrijvingsgeld.

De doop van de Vlaamse Economische Kring wordt over drie dagen gespreid en begon vorige week maandagavond met de schachtenverkoop. Tim: 'Je moet één voor één het café binnenkomen en voor een publiek van ongeveer vijftig studenten op een podium enkele opdrachtjes vervullen. Ik moest een tong draaien met een jongen. Daarna krijg je een dooppeter. Ik werd aan hem verkocht voor honderd pinten.'

Laurence werd gevraagd te strippen, maar weigerde. 'Die eerste avond kon al bij al nog door de beugel', vindt ze. 'Je weet immers vooraf dat een doop niet altijd plezierig is.'

Dinsdag is gebruiksdag. Dan mag de peter zijn schacht tussen 6uur en middernacht allerlei taken opdragen. 'Bij mij was het vernederend', zegt Tim. 'Ik moest een hele tijd op handen en voeten over de straatstenen kruipen, terwijl mijn peter tegen me brieste. Ik moest ook zijn schoenen likken.'

Laurence: 'Maar de derde dag, de doopdag, was het ergst. Om zes uur 'sochtends moesten alle schachten verzamelen voor het café op het Sint-Pietersplein. Het was ijskoud en er stond veel wind. Toch moesten we drie uur lang op onze knieën zitten op de koude kasseien en blijven herhalen: “Ik ben een domme schacht., '

'Die eerste drie uren waren een verschrikking', vindt Tim. 'Grote tubes met allerlei sauzen werden leeggespoten in je mond of over je gezicht. Ik heb een of twee tubes geslikt. Je moest zwelgen tot je letterlijk moest overgeven. Sommige doopmeesters riepen dat je moest kotsen op de schacht die naast je lag. Mensonterend.'

Twee personen moesten 'sochtends al naar de spoedafdeling worden gebracht. 'Een student met zwakke trommelvliezen kreeg een zure saus in zijn oor. Toen iemand op een tube sprong, kreeg een ander een sausstraal in zijn oog gespoten.' Twintig schachten beslisten toen af te haken.

Laurence en Tim besloten door te bijten. Voor het vervolg kregen de studenten een plastic zak om het lichaam. Dat speelde zich af op een veld en bij een bosje in een randgemeente. Laurence: 'We waren al nat van de smurrie, maar toen moesten we ook een tijdje tot ons middel door een beek waden. Daarna heb ik urenlang gebibberd van de kou. Tegen het einde van de middag was ik de onderkoeling nabij. Gelukkig kregen we toen thermische vesten.'

Laurence: 'Op den duur ben je zo murw van de viezigheden, het kotsen, de kou en de nattigheid. Ik denk dat ik de laatste drie uren aan een stuk gehuild heb. Oké, in het reglement staat dat je elk moment kunt stoppen, maar hoe doe je dat als ze je gsm en geld hebben afgenomen en je vuil en stinkend als de pest ergens op een veld staat?'

'Het ergste onderdeel was de doopvont. Dat was een regenton waarin een onbeschrijflijke smurrie zat. Ik ben er zeker van dat er pis, kak en kots in stak. Allerlei dingen, zoals een ui en hondenbrokken, werden daarin ondergedompeld en die moest je opeten.'

'Ik ben zwaar ontgoocheld', zegt Laurence, die forfait gaf voor de doopfuif. 'Mensen die ik tof vond, hebben zich in mijn ogen als onmensen gedragen. Ik zal daar volgend jaar zeker niet staan als doopmeester. Wat is er zo leuk aan om iemand zo te vernederen?'

Mening:

Dopen is traditie en het zou zeer spijtig zijn als deze traditie verloren zou gaan. Maar is er geen betere manier om deze doop aan te pakken? Zijn we niet een beetje te aggresief in de uitvoering van een doop? Als we al eens zouden beginnen met ons doel van totale vernedering te veranderen in het scheppen van een hechte groepsband dmv gezamelijke opdrachten?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th October 2009, 14:07
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Dit staat al op het forum :
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=26388
Bart is je te snel af!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th October 2009, 15:29
marie.vanhoof marie.vanhoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 74
Een doop is vetzakkerij, maar vooral heel leuk

‘Een doop is vetzakkerij, maar vooral heel leuk'

* donderdag 29 oktober 2009
* Auteur: Wouter Rombouts
Bron: de Standaard

Bekogeld worden met eieren en andere vernederingen zijn eigen aan studentendopen.

Politie krijgt meer klachten over overlast, studenten ontkennen dat het erger wordt — ANTWERPEN - De politie krijgt meer en meer klachten voor overlast veroorzaakt door studentendopen. De presessen van de Antwerpse studentenclubs begrijpen het niet. ‘Een studentendoop moet vooral leuk blijven' zeggen ze in koor.
Hondenbrokken, kattenvoer, rauwe eieren, bloem, slagroom, look en vis. Het zijn maar enkele van de vele ingrediënten voor het mengsel dat de eerstejaarsstudenten van de faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen van de Universiteit Antwerpen (UA) gisteren voorgeschoteld kregen. Nu ja, niet elke leerling. Alleen de eerstejaars die ervoor kozen zich te laten dopen.

‘De studentendopen zijn nog altijd heel populair. Ook dit jaar doen er weer zo'n veertig studenten mee', zegt Yannis Vermeulen, preses van de kring PSW van de faculteit. ‘Het is vetzakkerij, maar de nadruk ligt zoals altijd op het plezier.'

Toch loopt het soms wel mis met studentendopen. ‘In Gent werden er studenten opgenomen in het ziekenhuis, maar zulke verhalen heb ik hier nog niet gehoord', zegt Veerle Desimpelaere van vzw Antwerpen Studentenstad. ‘Nochtans lopen er dit jaar opvallend meer klachten binnen.'

Vorige week schreef de politie in twee dagen maar liefst 75 processen-verbaal uit in de studentenbuurt. ‘Het gaat over nachtlawaai, wildplassen, het achterlaten van afval en zelfs vandalisme', zegt Sven Lommaert, woordvoerder van de Antwerpse politie.

‘Spijtig dat we net dit jaar een toename van de overlast merken', zegt Veerle. ‘We hebben immers nog maar net het doopcharter opgemaakt waarin studentenclubs er zich toe verbinden zich aan sommige regels te houden.'

Dankzij het charter is er ook gratis kuismateriaal ter beschikking, zodat het zootje na de doop recht in de vuilniszak gaat. ‘We laten de schachten er alles mooi mee opkuisen', zegt preses Yannis Vermeulen. ‘Een doop blijft dan ook een doop, maar het moet vooral leuk blijven.'

Een toename van de overlast wordt door de studentenclubs ontkend en met de vernederingen valt het volgens hen nog wel mee. ‘Soms kan een opdracht dan wel vernederend zijn, maar dat geldt voor de hele groep', zegt Carl Lippens, preses van Sofia, kring van de rechtenfaculteit aan de UA. ‘Mensonterend zijn ze nooit', benadrukt hij.

‘Als het de studenten echt te ver gaat, mogen ze altijd opdrachten weigeren', zegt ook Timmy Gilissen, preses van Brabo aan de faculteit Industriële Wetenschappen van de Karel De Grote-hogeschool. Maar groepsdruk is een krachtig wapen en de eerstejaars worden dan ook aangemoedigd om tot het uiterste te gaan. ‘In een studentendoop worden grenzen verlegd en het mooie daarvan is dat je je jaargenoten en jezelf op een andere manier leert kennen', vertelt preses Carl Lippens nog. ‘Alle studenten kijken er nu positief op terug. Enkel over de lookshampoo wordt nog wel wat geklaagd. Die geur zit na een maand nog altijd in je haren.


Mening:

Als je de studentendoop van nu vergelijkt met die van vroeger zie je toch wel grote verschillen. Vroeger was het belangrijk dat een doop plezant was voor de schachten. Nu kan je niet van elke opdracht zeggen dat ze leuk is om te doen. Soms is het zelfs zo erg dat mensen moeten overgeven, en dan is het helemaal niet meer fijn.

Je grenzen worden inderdaad verlegd maar soms iets te ver naar mijn mening. Ik vond sommige dingen die ik gelezen heb over de doop in Gent echt mensonterend!

De lookshampoo is een bekend gegeven tijdens een doop, maar is vooral voor meisjes niet tof. De geur blijft maandenlang in je haren zitten. Walgelijk!
Spijtig genoeg kunnen wij er niets aan doen. Als we opdrachten weigeren te doen worden we nog harder gestraft. Medelijden staat tijdens de doop niet in het woordenboek.

Onze doop vind straks plaats. Twee uur afzien. Wish me luck!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.