actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th October 2009, 18:33
Anneleen.Roziers Anneleen.Roziers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Olen
Posts: 70
Robert Voorhamme wil laptop voor elke leerling

Antwerps onderwijsschepen Robert Voorhamme (sp.a) onderzoekt of leerlingen van het stedelijk onderwijs in bruikleen een computer kunnen krijgen.

Er dreigt immers een kloof te ontstaan tussen leerlingen die thuis een computer hebben en zij die die mogelijkheden niet hebben. “Op termijn zullen de draagbare computers de klassieke boekentassen vervangen”, zegt Voorhamme.

Ondertussen gaat het stedelijk onderwijs al in zee met softwarefabrikant Microsoft. Live@edu van Microsoft is een digitaal communicatieplatform voor leerlingen, cursisten en leraars. “We willen de referentie worden voor Vlaanderen”, zegt Frank Noten, directeur stedelijk onderwijs.

Bron: Gazet van Antwerpen - woensdag 28/10/2009

Mijn mening:
Het gebruik van een computer in de klas zou inderdaad de kloof tussen leerlingen met en leerlingen zonder computer kleiner kunnen maken. Of zijn veronderstelling dat boekentassen zullen vervangen worden door draagbare computers klopt betwijf ik. Het kan toch niet dat leerlingen naar de les gaan met alleen een laptop, zonder werkschrift, zonder leerboek, ... . Op die manier gaan ze volledig op de laptop gericht zijn en helemaal niet meer zonder kunnen. Ook in hun vrije tijd niet. Er zijn nochtans nog steeds leerlingen die liever alles in hun werkschrift opschrijven, dan het via de computer te moeten doen. Stel je eens voor dat je oefeningen van wiskunde moet maken op je laptop? Hoe ga je dat allemaal opschrijven?

Op zich is het dus wel een goed idee, om te proberen de kloof kleiner te krijgen, maar de aloude boekentassen helemaal 'uitroeien' zal niet lukken!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th October 2009, 20:03
Anneleen Verboven Anneleen Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 86
laptops

Het ziet er inderdaad een heel mooi initiatief uit, maar ik betwijfel of het haalbaar is, want het gaat hier immers over een heel groot aantal leerlingen.
Als het mogelijk zou zijn, dan zou het inderdaad de kloof kunnen verminderen en dit is iets waar we naar moeten streven, want steeds meer dingen worden digitaal gedaan. Zelfs in de secundaire scholen worden al cursussen en mededelingen gepost op een variant van Toledo en voor leerlingen die dan geen toegang hebben tot een computer en internet is dit heel nadelig.
De uitspraak dat de laptop de boekentas zou vervangen vind ik nogal ver gaan en dit zou echt nadelig zijn voor veel onderwijsvakken, maar zo ver zijn we nog helemaal niet. Nu komen de leerlingen nog met hun schriften en werkboeken naar school en dit zal zo nog een tijd blijven.
Ik juich dit initiatief zeker toe om de kloof te verkleinen, maar ik twijfel aan de haalbaarheid ervan.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th October 2009, 21:48
Lisa.Ceulemans Lisa.Ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herselt
Posts: 66
Investeren in onderwijs en investeren in de toekomst!

Ik vind dit een goed initiatief omdat op die manier alle jongeren de kans krijgen om met een computer te leren werken. Het zou jammer zijn moest geld sommige jongeren belemmeren om te leren omgaan met de toekomst. Alles wordt namelijk steeds meer gedigitaliseerd zowel binnen bedrijven als binnen het eigen gezin. Daardoor is het goed dat de school deze grens vervaagd. Jong geleerd, oud gedaan. Wie van op jongere leeftijd correct leert te werken met een pc zal daar later de vruchten van plukken. Kijk maar naar mensen die niet zijn opgegroeid met de computer. Bij velen van hen is het willen, maar niet kunnen. Ze missen een goede fundering. De technologie verandert immers zo snel dat het voor hen zeer moeilijk is om bij te blijven. Daarom is het belangrijk dat kinderen op jonge leeftijd hiermee kennismaken. Ik vind het wel zeker zo belangrijk dat de school de jongeren ook op de hoogte brengt over de gevaren die internet met zich mee kan brengen. Zodat jongeren weten dat persoonlijke informatie via de nieuwe technologie snel in verkeerde handen kan vallen. Ik vind het dus zeker een goede zaak om te investeren in het onderwijs en in kinderen die het financieel wat moeilijker hebben.

Op lange termijn geloof ik ook zeker dat de laptop de boekentas kan vervangen, al lijkt dat momenteel nog ver van ons bed.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.