actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th October 2016, 16:56
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
WC-keus transgender toch zaak Hooggerechtshof

WASHINGTON - Het Amerikaanse Hooggerechtshof heeft zich vrijdag toch bereid verklaard zich te buigen over de rechten van transgenders bij toiletbezoek. Een zeventienjarige scholier, die is geboren als vrouw maar zich man voelt, spande in Virginia een kort geding aan waarin hij eiste gebruik te mogen maken van de jongens-wc's. Dat verbood het schoolbestuur na een klacht van een paar ouders.

Gavin Grimm, het meisje in het verkeerde lichaam, vond dat er sprake was van discriminatie en kreeg van de federale rechter gelijk. Na een beroepsprocedure werd besloten de kwestie voor te leggen aan de hoogste rechtsinstantie. Die telt door het overlijden van de conservatieve rechter Antonin Scala echter nog maar acht leden en liet zich niet tot een principiële, definitieve uitspraak verleiden. Nu lijkt dat er alsnog van te komen.
Als de stemmen staken (4-4), wat al vaker is gebeurd, blijft de uitspraak van het Hof van Appel in Richmond in het voordeel van Grimm overeind, maar dat betekent geen wettelijk precedent voor de rest van de VS. Ook elders veroorzaken vergelijkbare zaken veel ophef.

Bron: De Telegraaf 28.10.2016
http://www.telegraaf.nl/buitenland/...echtshof__.html

Eigen mening:
Ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat transgenders naar de toiletten gaan die overeenkomen met het geslacht waarmee ze zich identificeren. Naar mijn mening is het al erg genoeg dat deze (grote) sociale groep zeer slecht aanvaard wordt in onze maatschappij en dat ze hoogstwaarschijnlijk veel operaties nodig hebben om voor hun een zo normaal mogelijk leven te leiden. Enkele weken geleden verscheen er in de krant ook een artikel over cis vrouwen die zichzelf niet veilig zouden voelen op een openbaar toilet als er een transvrouw hetzelfde toilet zou gebruiken. Ik denk dat deze instelling enkel kan veranderen als men, bijvoorbeeld, alle toiletten genderneutraal maakt of, als men de lijn zou doortrekken, mensen de keuze zou geven tussen 4 opties. Bijvoorbeeld; een toilet voor cisvrouwen, een toilet voor transvrouwen, een toilet voor cismannen en een toilet voor transmannen. Ik ben wel meer voorstander voor het genderneutrale toilet, dan voor de eerste optie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.