actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st April 2012, 10:54
Hanne.Broeckx Hanne.Broeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 119
Nieuw lesmateriaal over groenten en fruit

Tutti Frutti, het Vlaamse schoolfruitproject, lanceert nieuw educatief materiaal over fruit en evenwichtige voeding. Het educatieve pakket bevat activiteiten die kleuters en lagereschoolkinderen vertrouwd maken met fruit en groenten en met de productie en distributie ervan.



Tutti Frutti is het Vlaamse schoolfruitproject waarbij kinderen op een vaste dag in de week samen fruit of groenten eten als tussendoortje. De school kan een leverancier uit de buurt aanspreken om het fruit te leveren of met de ouders afspreken om op een vaste dag in de week alleen fruit als tussendoortje mee te brengen. Door het fruit of de groenten samen op te eten, leren de leerlingen verschillende soorten fruit en groenten kennen en ervan te proeven.

Zeven op de tien basisscholen werken rond fruit op school. Daarom biedt Tutti Frutti nieuw educatief materiaal aan voor leraren en scholen. Het educatieve pakket bevat activiteiten die kleuters en lagereschoolkinderen vertrouwd maken met fruit en groenten als onderdeel van een gezonde leefstijl, maar die evengoed oog hebben voor de productie en distributie ervan. Je vindt activiteiten die kinderen bewustmaken van hun eigen smaak, maar hun ook hapklare fruithapjes leren bereiden. Wegen, sorteren, verpakken en bewaren: fruit en groenten zijn ook de aanleiding om met de leerlingen in de klas te werken rond techniek. De activiteiten, lessen, infobladen en werkbladen vind je terug op www.fruit-op-school.be. Ze zijn ingedeeld in vier categorieën: gezondheid, leefstijl, techniek en EDO (educatie duurzame ontwikkeling).

Bron: http://www.klasse.be/leraren/27157/...enten-en-fruit/

Mening:
Ik ben van mening dat dit een zeer goed initiatief is om aan te werken. Zeker omdat kinderen toch net iets meer fruit en groenten eten. Want vaak krijgen ze koeken en frisdrank mee als tussendoortjes. Daarom is het zeer belangrijk dat de school toch wat extra aandacht schenkt aan gezonde eetgewoonten.
Wat ik wel jammer vind is dat deze actie niet doorgetrokken wordt naar de secundaire scholen. Ook hier is er, volgens mij, nood aan het blijvend motiveren om groenten en fruit te eten. Jongeren nemen vaak zelf hun tussendoortjes mee of gaan in een winkeltje aan school ongezonde tussendoortjes halen.
Ik vind het zo belangrijk dat hier ook in het secundair mee verder gegaan wordt omdat jongeren steeds meer te kampen krijgen met overgewicht. Hierdoor gaat hun lichamelijke gezondheid achteruit, maar ook lijdt de psychische gezondheid hieronder. Dit omdat jongeren vaak gepest worden door hun zwaarlijvigheid.
Ik kan dus besluiten dat ik het een goed initiatief vind, alleen zou het uitgebreid moeten worden naar het secundair onderwijs.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.