actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th April 2012, 09:19
Hanne.Geudens Hanne.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 95
Verdubbeling van geweld op school

In ruim tien jaar tijd is het aantal aangiftes bij de politie van fysiek geweld op Vlaamse scholen zo goed als verdubbeld. Dat schrijft De Morgen op basis van de recentste cijfers van de federale politie.

In de eerste zes maanden van 2011 werden er 696 dossiers geopend, terwijl dat er in 2000 exact evenveel waren voor het hele jaar. In 2010, het laatste jaar waarvoor de statistieken volledig zijn, ging het om 1.228 klachten, bijna twee keer zoveel als in 2000.

Experts menen dat de stijging in de eerste plaats te wijten is aan het feit dat leerkrachten en ouders sneller naar de politie stappen, maar zien toch ook dat er zich een nieuwe trend aftekent: die van agressieve ouders. Steeds meer leraren volgen een cursus om te leren omgaan met dat geweld.

Het katholiek net en het Gemeenschapsonderwijs erkennen het probleem en zetten het thema morgen op de agenda van de commissie Onderwijs van het Vlaams Parlement.

Bron: www.hln.be - 18/04/2012

Het is een spijtige zaak dat er steeds meer sprake is van geweld binnen de schoolmuren. Dit geweld kan zich zowel voordoen tussen leerlingen onderling, als tussen leerling en leerkracht. Als er sprake is van geweld tussen leerlingen onderling, komt dus hoogstwaarschijnlijk door pestgedrag. Het is dan aan de leerkracht of directeur om in te grijpen. Pestgedrag kan ongetwijfeld niet door de beugel, maar geweld tussen leerling en leerkracht vind ik nog een stapje verder. Vandaag de dag horen we het te vaak - vind ik - dat leerlingen onrespectvol omgaan met hun leerkracht. Vervolgens schakelen leerlingen hun ouders in, waarna de situatie meestal uit de hand loopt. Ouders denken nog te vaak 'mijn kind, schoon kind', wat zeker niet altijd het geval is. Ik vernam net op Q-music dat leerkrachten voortaan de kans krijgen om een cursus te volgen die hen leert hoe ze met geweld op school moeten omgaan. Dat is zeker en goed initiatief. Hopelijk helpt het leerkrachten te wapenen tegen geweld op school, en zien ouders op deze manier in dat ze niet te snel conclusies moeten trekken als hun kind met klachten over hun leerkracht naar hen toe stapt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th April 2012, 09:55
Annelies.Stokbroekx Annelies.Stokbroekx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 95
Dit is natuurlijk nieuws dat je als toekomstige leerkracht niet graag hoort. Dat in tien jaar tijd het aantal aangiftes bij de politie van fysiek geweld op Vlaamse scholen verdubbeld is, had ik ergens wel verwacht. De afstand tussen leerkrachten en leerlingen is kleiner geworden. Leerlingen durven tegenwoordig al wat meer.
Toch denk ik ook dat dit artikel genuanceerd moet worden. Het geeft de indruk dat in tien jaar tijd het fysiek geweld op scholen verdubbeld is. Ik denk dat zaken van fysiek geweld op school tegenwoordig onder meer sneller gemeld worden bij de federale politie waardoor deze nu aan zo'n hoge cijfers komen en er misschien wel een vertekend beeld is van de werkelijkheid.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th April 2012, 10:18
Eline.Martens Eline.Martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 87
Dit zijn resultaten die je natuurlijk niet graag onder ogen krijgt. De school zou een plaats moeten zijn waar de leerlingen zich veilig voelen en waar ze zichzelf kunnen ontwikkelen. In het artikel staat er dat er een nieuwe 'trend' verschijnt, namelijk de ouders die steeds meer met dit geweld te maken hebben. Dit vind ik zeer verontrustend. Net zoals Annelies ben ik van mening dat deze cijfers voor een vertekend beeld kunnen zorgen. Ouders gaan nu sneller dan de politie dan vroeger.
Ondanks deze nuancering, blijft het toch verontrustend nieuws waar zeker iets aan gedaan moet worden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th April 2012, 16:37
Esther Lambrechts Esther Lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wiekevorst
Posts: 89
Wat verschrikkelijk om te lezen.

Voor je het weet moet je als leraar en als leerling nog extra bescherming dragen om naar school te gaan. Het is het enige dat je nog maar leest tegenwoordig: zinloos geweld hier en zinloos geweld daar. Ik kan gewoonweg niet begrijpen hoe je als mens zo harteloos kan zijn om zomaar iemand pijn te doen, omdat je daar zin in hebt.

Ik ga het, toevallig, tijdens een stageles godsdienst even hebben over zinloos geweld. Zo wordt het liedje van The Black Eyed Peas 'Where is the love' beluisterd. Een lied met een prachtige boodschap. Iedereen zou dit lied eens echt moeten beluisteren en oor hebben naar deze woorden.

Ook vind ik het redelijk choquerend dat de ouders vaak agressief gedrag vertonen. Want als de ouders agressief zijn, zullen de kinderen dit gewoon overnemen. Ze zien echter niets anders thuis.

Ik hoop echt dat hier iets aan gedaan wordt!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 18th April 2012, 21:45
Raisa.Docx's Avatar
Raisa.Docx Raisa.Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Ergens
Posts: 90
Unhappy

Dit is zeer verontrustend nieuws om te horen als toekomstige leerkracht. Ik vind het net als de anderen niet kunnen dat ouders agressief gedrag vertonen ten opzichte van leerkrachten. Zo was er ook een leerkracht LO in het gezicht geslagen door een moeder. Haar dochter kreeg een berisping. Wat ik mij dan ook afvraag is of deze dochter dan wel eerlijk is geweest tegenover haar moeder, want hieruit kan ik enkel afleiden dat de moeder het er niet mee eens is dat haar dochter gestraft werd. Ik begrijp het ook niet dat de moeder niet kan overleggen en praten met de leerkracht. Ze kon hem toch ook gewoon vragen waarom haar dochter gestraft werd? Ik vind het dan ook een zeer goed idee dat leerkrachten een cursus kunnen volgen om te leren omgaan met dit geweld. Enkele tips die daarin stonden waren vooral kalm blijven en niet terugvechten! Ik ben het er ook mee eens dat er steeds vaker naar de politie wordt gestapt. Een tip die ook werd vermeld was dat men er beter kon over praten na een geval met agressief geweld, dan er meteen de politie bij te halen.
__________________
- Some people are so poor, all they have is money
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.