actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th March 2013, 12:49
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Jongeren drinken en roken minder

Jongeren drinken en roken minder

BRUSSEL - Jongeren drinken minder alcohol en roken minder tabak en cannabis. Dat meldt de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen (VAD) maandag in een persbericht naar aanleiding van de jaarlijkse leerlingenbevraging over alcohol en drugs bij jongeren in het secundair onderwijs. Jongeren blijven wel experimenteren met cannabis, aldus het VAD.

Het VAD presenteert maandag het rapport van het schooljaar 2010-2011, waarin 25.301 leerlingen uit 48 scholen deelnamen aan de bevraging. De vereniging organiseert de bevraging elk jaar sinds het schooljaar 2000-2001.

‘De resultaten bevestigen de trends in middelengebruik over de laatste vijf jaar', luidt het in het persbericht. Tussen 2005 en 2011 is het aantal jongeren dat ooit tabak gebruikte, gedaald van 39,4 procent tot 33,7 procent. Daarnaast daalde het aantal jongeren dat ooit alcohol dronk van 82 procent naar 71,5 procent.

Het aantal leerlingen dat wekelijks tot dagelijks dronk is gedaald van 24 naar 19,5 procent. Bovendien is het aantal twaalf- tot veertienjarigen dat ooit alcohol dronk gedaald van 71,1 procent naar 47,8 procent. VAD vindt het positief dat jongeren ouder zijn wanneer ze voor de eerste keer drinken.

'Jongeren zijn vatbaarder voor de negatieve effecten van alcohol, en bovendien is het bewezen dat hoe vroeger een kind met het drinken van alcohol begint, hoe groter de kans is dat het later een drankprobleem krijgt', luidt het in het persbericht.

Toch dronk 45,8 procent van de -16-jarigen het jaar voor de bevraging alcohol en 34,5 procent van de -18-jarigen sterkedrank. 'Dat is een aandachtspunt, want sterkedrank wordt vaak in een mix gedronken', legt VAD uit. 'Daardoor zijn de jongeren zich minder bewust van de hoeveelheid alcohol die ze drinken en ervaren ze de effecten (te) laat.'

Cannabis

Voor cannabis zijn de resultaten minder eenduidig. Het aantal leerlingen dat ooit cannabis heeft gebruikt, schommelde de laatste vijf jaren schommelen tussen 16 en 22 procent. Het aantal leerlingen dat geregeld cannabis gebruikt ligt rond de 3 procent.

'Er is wel sprake van een daling, maar een veel kleinere dan die van het alcohol- en druggebruik', aldus de vereniging. 'Bovendien is er geen stabiele tendens, zeker niet wanneer het gaat over het aantal leerlingen dat experimenteert.'

In 2008-2009 meldde 18,8 procent van de leerlingen dat ze ooit cannabis gebruikten, het jaar erop 21,6 procent en bij de meest recente enquête was dat 17,2 procent. De cannabiscampagne die minister van Volksgezondheid Jo Vandeurzen in december 2012 aankondigde is dan dan ook een zeer welkom initiatief, zegt VAD nog.

Ondanks de dalende trend, moeten we waakzaam blijven, besluit VAD. ‘Er zijn nog steeds jongeren zijn die te vaak of teveel drinken en cannabis blijft relatief populair.'

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...130304_00490682

Mijn mening:
Ik schrik eigenlijk echt van deze resultaten. Als ik zo hoor van nichtjes/neefjes, kinderen van vrienden van mijn ouders... op welke leeftijd zij al mogen uitgaan, zou ik net denken dat er steeds meer en meer jongeren alcohol drinken. Ook vind ik het zeer opvallend dat er zo'n 30% van de jongeren nog nooit alcohol gedronken heeft. Ik denk dat ouders hun kinderen tegenwoordig al eens snel laten proeven van hun glas wijn of hun pintje bier. Als deze resultaten echt juist zijn is dit natuurlijk wel zeer positief, want hoe langer jongeren wachten met drinken van alcohol, hoe beter het is voor hun gezondheid. Toch vind ik dat jongeren (niet alleen op school) geconfronteerd moeten blijven worden met de resultaten van veelvuldig alcoholgebruik en de gevolgen van roken en drugs.

Laatst aangepast door Caroline_Van_Tendeloo : 4th March 2013 om 13:02.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th March 2013, 13:53
Ingeborg.Pecqueur Ingeborg.Pecqueur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Geel
Posts: 74
Ik vind dit zeker ook een zeer positieve verandering. Ik wil toch even inspelen op wat Caroline zei. Ze zegt dat ze ervan verschiet dat er toch nog 30% van de jongeren is die nog geen alcohol hebben gedronken. Ze haalt hierbij aan dat ouders kinderen wel eens laten proeven. Ik denk zeker dat er van deze 30% jongeren zijn die al wel eens alcohol hebben geproefd, maar dit niet echt zien als alcohol drinken. Ik denk ook dat we moeten blijven werken aan preventie.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th March 2013, 12:50
Julie.raedts Julie.raedts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 51
Ik vind het zeer positief dat deze cijfers gedaald zijn doorheen de verschillende jaren. Ik had eerlijk gezegd gedacht dat dit juist ging stijgen. Jongeren beginnen steeds vroeger met roken. Dit komt vaak voor door middel van conformisme (groepsdruk) bij jongeren. Ik heb deze stageperiode les moeten geven over roken en pesten en hieruit heb ik toch geleerd dat jongeren vaak toegeven aan groepsdruk. Ik ben zeer blij met de cijfers uit het artikel en ik vind dat we steeds moeten blijven werken aan de preventie-campagnes in scholen en zo verder. Vaak is dit toch aangrijpender dan we zelf denken. Meer jongeren gaan steeds vroeger uit maar of ze veel drinken is een andere vraag. Als deze cijfers kunnen blijven dalen de volgende jaren is dit zeer positief voor onze maatschappij.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.