actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2014, 17:41
Maxime.v*ndersmissen Maxime.v*ndersmissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hoogstraten
Posts: 74
Personeel VRT kiest voor algemene staking op 8 decembe

Personeel VRT kiest voor algemene staking op 8 decembe

Het personeel van de VRT wil op maandag 8 december een algemene staking voeren. Dat heeft het personeel van de VRT op een personeelsvergadering beslist. Om 18 uur volgt nog een gesprek met de directie, maar de vakbonden verwachten niet dat het tij nog zal keren.


In een personeelsvergadering heeft 95 procent zich uitgesproken voor een algemene staking, waarbij alle uitzendingen gestaakt zouden worden. Er volgt nog een laatste gesprek met de directie om 18 uur, maar de verwachtingen zijn dat er nog weinig aan de situatie zal veranderen.

De voorbije dagen en weken onderhandelden bonden en directie over de invulling van die actie. De bonden aan de Reyerslaan willen op 8 december 'een harde actie en zware staking'. Daarbij zouden de bonden ook de nieuwsuitzendingen niet sparen. De bonden willen dan vervangprogramma's met minimale nieuwsuitzendingen.

Blok erop

Vakbonden en directie bij de VRT bereikten ook vanmiddag geen akkoord over de programmering tijdens de stakingen. Rond 15 uur begon dan een personeelsvergadering aan de Reyerslaan. 'Met bijna een volledige meerderheid van de stemmen werd beslist om op maandag 8 december over te gaan tot een algemene staking', zegt Luk Vandenhoeck van ACOD. 'Op 8 december houden we een zware actie en gaat de blok erop', zegt Servaas Lecompte van ACV.

Eerder op de dag had de VRT-directie gemeld dat er nog steeds geen akkoord was over de programmering van de openbare omroep tijdens de komende twee stakingsdagen van 8 en 15 december. De directie pleitte onder meer voor minimale nieuwsuitzendingen, maar de vakbonden willen een krachtig signaal uitsturen.

Recht op staken

'Op 8 december primeert het recht op staken. We geven als VRT een duidelijk signaal aan het land dat nog meer besparen niet kan. Als we op 15 december tijdens de nationale stakingsdag zouden staken, zou dat niet genoeg opvallen. Op 15 december primeert dus het recht op informatie.'

De directie van de VRT liet eerder vandaag weten dat ze via overleg alsnog tot een vergelijk wil komen dat rekening houdt met ieders belangen en rechten. Ook de bonden herhalen dat ze tot een vergelijk willen komen, maar betwijfelen of er nog een akkoord uit de bus zal komen. 'We hebben een duidelijk signaal gekregen van het personeel', luidt het.

Wat de algemene staking dan betekent voor de programmering op tv, radio en internet op 8 december, is nog niet duidelijk.

bron: www.destandaard.be, 3 december 2014 (http://www.standaard.be/cnt/dmf20141203_01409967)

mening: Ik begrijp heel goed dat deze mensen willen staken. Ik begrijp wel niet dat alle uitzendingen daarom gestaakt zouden worden. Ik vind daarom ook niet dat ze moeten vergaderen over de vervangprogramma's. Ik kan begrijpen dat mensen willen staken, maar andere mensen moeten hier toch niet onder lijden, of wel? Naar mijn mening niet. Er zijn al te veel negatieve gevolgen van de stakingen. Bijvoorbeeld mensen die niet op hun werk geraakten etc. Ik snap wel dat ze ook geen besparingen meer willen en daarom vind ik het op zich wel goed dat ze een algemene staking houden op een andere dag dan 15 december. Dan krijgen ze inderdaad misschien wel meer aandacht. Ik hoop wel dat snel duidelijk wordt wat de programmering dan is voor die dag.

Laatst aangepast door Maxime.v*ndersmissen : 3rd December 2014 om 17:48.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.