actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2014, 11:26
j*smien.cavens j*smien.cavens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 111
VS dreigen kernreactor Mol plat te leggen

De VS dreigen ermee geen uranium meer te leveren aan de kernreactor in Mol, een van de grootste producenten ter wereld van radioactieve stoffen voor ziekenhuizen. Een hele medische industrie hangt ervan af in België. Dat schrijft De Morgen.

De VS verzetten zich tegen een strenger 'Verdrag inzake nucleaire veiligheid' en proberen het Europese blok uiteen te spelen. Ze viseren ook ons land. Als België niet inbindt, dreigt de grootmacht ermee de kernreactor in Mol plat te leggen. De reactor is afhankelijk van Amerikaans uranium om medische nucleaire stoffen te produceren.

Op deze 'isotopen' draait in ons land een grote industrie van nucleaire geneeskunde. In klinieken wereldwijd worden onze medicijnen gebruikt. In totaal liggen 4.700 directe en indirecte jobs in de weegschaal.

Vandaag worden de onderhandelingen over het nieuwe kernakkoord voortgezet in Washington, en morgen in Genève. Minister Jan Jambon, bevoegd voor nucleaire veiligheid, wil geen commentaar kwijt.

bron: Het Laatste Nieuws, 03/12/2014
http://www.hln.be/hln/nl/6756/Kerne..._content=nieuws

eigen mening:
Ik verschiet een beetje van deze Amerikaanse zet. Begrijp ik het goed dat de VS geen moeite wil doen om de nucleaire veiligheid te verbeteren? Waarom?
Daarbij benadelen zij nog eens de medische markt waar miljoenen mensen afhankelijk van zijn. Ik wist niet dat Mol de grootste producent ter wereld was voor nucleaire geneeskunde. Ik vind het niet kunnen dat de VS deze bron zou boycotten, en dit gewoon om hun verzet aan te tonen.
Ze zullen misschien wel effect hebben net omdat ze zoveel mensen raken. Niet alleen de direct en indirecte jobs, maar ook alle mensen die afhankelijk zijn van nucleaire geneeskunde. Zo ver zijn we nog niet, maar ik hoop ten zeerste dat de VS hier niet mee zal door gaan.

Laatst aangepast door j*smien.cavens : 3rd December 2014 om 11:45.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.