actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2014, 11:31
valerie.w*ls valerie.w*ls is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Olmen
Posts: 86
Minister Jambon wil het leger inzetten op straat

Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) wil niet alleen meer blauw, maar ook meer kaki op straat. In samenspraak met collega-minister Steven Vandeput (N-VA) gaat hij na of Defensie geen opdrachten kan overnemen die niet tot de kerntaken van de politie behoren. Voor bewakingsopdrachten bijvoorbeeld moeten militairen kunnen worden ingezet, net zoals in Frankrijk, vindt Jambon.


Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) wil niet alleen meer blauw, maar ook meer kaki op straat. In samenspraak met collega-minister Steven Vandeput (N-VA) gaat hij na of Defensie geen opdrachten kan overnemen die niet tot de kerntaken van de politie behoren. Voor bewakingsopdrachten bijvoorbeeld moeten militairen kunnen worden ingezet, net zoals in Frankrijk, vindt Jambon.

Budget
"Ik was vorig weekend in Parijs. Aan het Louvre en onder de Eiffeltoren liepen militairen in groepjes van twee of drie. Veroorzaakt dat een gevoel van onveiligheid? Integendeel."

Minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) is zeker te vinden voor deze samenwerking, maar wil eerst alles nog onderzoeken. "We kijken wat kan binnen het budget dat we hebben", vertelt een woordvoerder. "Het leger moet de komende jaren immers 1,5 miljard euro besparen."

"Waarom niet?"
Ook de vakbonden slaan het idee niet meteen af. "Indien de politie hiervoor onvoldoende middelen heeft, waarom niet?" zegt Yves Huwart van de onafhankelijke legervakbond ACMP.

Bron: De Morgen
Link: http://www.demorgen.be/binnenland/m...traat-a2137492/
Datum: 1/12/2014

Mening: Is het leger nog nodig? Een vraag die de laatste tijd veel gesteld wordt. Hun taken zijn immers erg geslonken, en er moet ook veel bespaard worden.
Daarom denk ik dat het geen slecht idee is om het leger in te zetten op straat. Men klaagt vaak dat de politie te veel werk heeft, en dat er te weinig politieagenten zijn.
Het leger kan dit perfect opvangen, want de veiligheid op straat verhogen door gewoon te patrouilleren is een taak die het leger ook even goed kan uitvoeren, lijkt mij.
Ook het feit dat het leger dan dichter bij de bevolking staat, is ook niet slecht denk ik.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st December 2014, 13:22
c*rl.proost c*rl.proost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 128
Een fantastisch idee lijkt mij. Waarom heeft men hier niet eerder aan gedacht (of waarom is het niet eerder uitgevoerd)?
De politie heeft veel te weinig manschappen en middelen om te patrouilleren. Een voorbeeld is Turnhout. Dit is een politiezone van misschien 7 gemeentes, samen goed voor tienduizenden inwoners. Hoeveel politiepatrouilles heb je hier? 4...
Dit is veel te weinig. Als je de politie nodig hebt, duurt het soms tientallen minuten voor ze er zijn. En wat zien ze tijdens zo'n patrouille?
Volgens mij is patrouilleren een goede taak voor het leger. Zo dragen zij ook effectief bij tot het veiligheidsgevoel onder de bevolking. Hun aanwezigheid kan heel veel betekenen en zal volgens mij de criminaliteit ook aan banden kunnen leggen.

Voor de politie zal het werk op deze manier veel dragelijker worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st December 2014, 14:03
Jonas.G*auwels Jonas.G*auwels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Blauberg
Posts: 25
Ik vind het ook een goed idee om het leger in te zetten voor beveiligingsopdrachten waarvoor de politie over ontoereikende middelen beschikt.
Het zou misschien zelf geen slecht idee zijn om de budgetaire problemen waarmee Defensie geconfronteerd wordt op deze manier enigszins op te lossen. Wanneer steden voor de beveiliging bij evenementen een aanvraag zouden kunnen doen om onder strikte voorwaarden militairen 'in te huren' slaan we twee vliegen in 1 klap.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 1st December 2014, 21:08
S*EVEN.BRUYNSEELS S*EVEN.BRUYNSEELS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Westerlo
Posts: 98
Ik begrijp het idee en ik begrijp ook dat je hier achter kant staan, maar ik denk niet dat dit een heel goed idee is. Deze mensen zijn daar niet voor opgeleid en ze hebben er ook niet voor gekozen om ingezet te worden als politieagent of veiligheidsagent, waar het dan eigenlijk wel op neer komt. Ik vergelijk dit altijd met mezelf, als ik een job of werk zou moeten doen waar ik niet voor opgeleid ben en aar ik niet voor gekozen heb, zou ik dit niet graag doen. Dit is volgens mij bij ons leger ook zo. Ik ben er volledig mee akkoord dat dit in theorie een goed idee, het zou een deel van het budgetprobleem oplossen, maar in de praktijk denk ik niet dat dit erg effectief zou zijn.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 2nd December 2014, 11:01
valerie.w*ls valerie.w*ls is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Olmen
Posts: 86
Het leger is toch net wel opgeleid om de veiligheid van onze burgers te verzekeren?
Ik vind juist dat dit wel tot hun functie behoord.
We sturen troepen naar bijvoorbeeld Irak.
Waarom doen we dit juist?
Om oorlog te vermijden, de bevolking een veiliger gevoel te geven en hen te voorzien in bepaalde behoeften zoals eten, onderdak, ...
Waarom zou het leger dat ook niet in België kunnen doen?
Als zij gewoon patrouilleren in grote steden zoals Brussel, Antwerpen en zo het werk van de politie verlicht zie ik persoonlijk alleen maar voordelen.

Laatst aangepast door valerie.w*ls : 2nd December 2014 om 11:07.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.