actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th December 2011, 16:31
stef.colebunders stef.colebunders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 89
Politie opent centrum voor geweldbeheersing

Politie opent centrum voor geweldbeheersing

In Ieper heeft de politie maandag haar centrum voor geweldbeheersing officieel geopend. Dat meldt de federale politie zelf. In het centrum moeten agenten leren, hoe ze kunnen optreden met zo weinig mogelijk geweld.
Het nieuwe centrum is gevestigd in een gebouwencomplex langs de Montstraat in Ieper. In het pand bevinden zich een schietstand, een dojo en verschillende theorielokalen. 'Het is de bedoeling om in het centrum een politieambtenaar een gevaarlijke situatie te leren oplossen met een minimum aan geweld', luidt het in een mededeling van de politie.

'Politieambtenaren moeten conform een ministeriële omzetbrief jaarlijks vier keer 4 uur trainen om de aangeleerde vaardigheden te onderhouden en te verbeteren', aldus de politie. 'Het is dan ook de bedoeling om een gevaarlijke of een potentieel gevaarlijke situatie te leren oplossen met een minimum gebruik aan geweld en dit in zo veilig mogelijke omstandigheden.'

Het geïntegreerd karakter van de trainingen en opleidingen steunen op vier pijlers van geweldbeheersing : psychosociale vaardigheden en wettelijk kader, politie-interventietechnieken, dwang zonder vuurwapen (bijvoorbeeld leren boeien) en dwang met vuurwapen (onder meer schieten en ballistiek).

'Het is anders niet mogelijk om de politieambtenaar zijn gebruik van dwang en geweld te leren op- en afbouwen', stelt de politie. 'Anderzijds wordt met dit geïntegreerd karakter ook bedoeld dat zowel de federale als de lokale politie samen moeten kunnen trainen.'

Bron: De Standaard
Mijn Mening:
De opening van zulk centrum lijkt mij zeer positief. Geweld moet in mijn ogen zoveel mogelijk vermeden kunnen worden. Wanneer men bij de politie hier nog meer aandacht aan gaat besteden kunnen we dit volgens mij alleen nog maar extra aanmoedigen. Hoe minder geweld zij gaan gebruiken, hoe minder er gewelddadig gereageerd zal worden. In gevallen dat het echter onmogelijk is om zonder geweld op te treden moet de harde hand van de arm der wet nog wel gebruikt, kunnen worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.