actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd May 2006, 23:16
jonas_de_cnaep's Avatar
jonas_de_cnaep jonas_de_cnaep is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Nijlen
Posts: 33
VLD zit verveeld met Belang-uitspraken De Gucht

VLD zit verveeld met Belang-uitspraken De Gucht


brussel - De VLD reageert verdeeld op de uitspraken van Karel DeGucht die de kiezers van het Vlaams Belang mee verantwoordelijk houdt voor het klimaat van racisme en onverdraagzaamheid. De Croo steunt de stelling van DeGucht, Dedecker wijst ze af, Somers reageert voorzichtig.

Ook de kiezers van het Vlaams Belang zijn verantwoordelijk voor het klimaat waarin de moorden in Antwerpen zich hebben afgespeeld. Je kunt niet vrijblijvend voor het Vlaams Belang stemmen. Als je daar voor stemt, ben je mee verantwoordelijk voor wat die partij aanricht in de samenleving.'' Die stelling nam minister van Buitenlandse Zaken Karel De Gucht (VLD) vrijdagavond in 'Morgen Beter' op Canvas in.

Kamervoorzitter Herman De Croo (VLD) steunt de uitspraken van zijn partijgenoot. ,,De kiezer stapt niet uit onwetendheid naar zo'n partij. Een keuze voor het VB, is een keuze voor racistische programmapunten. Daar moeten we toch niet flauw over doen? De partij is veroordeeld in Gent, er loopt nu opnieuw een procedure wegens discriminatie.''

,,Het VB is de barometer onder de oksel van Vlaanderen. En die toont opstoten van koorts. Ofwel proberen we die thermometer te verstoppen ofwel zoeken we naar een remedie om de koorts te doen dalen'', zegt De Croo.

VLD-voorzitter Bart Somers zit ondertussen duidelijk wat verveeld met de forse uitspraken van De Gucht. Ook in liberale regeringskringen is het animo over de ramkoers van hun collega niet al te groot. Op het VLD-congres zaterdag in Mechelen riep Somers ,,iedereen in de samenleving op aan gewetensonderzoek te doen en na te denken hoe hij of zij kan meebouwen aan een meer verdraagzame samenleving, ongeacht zijn of haar politieke overtuiging.'' Belang-kiezers met de vinger wijzen was voor hem een brug te ver, net als De Gucht openlijk terugfluiten.

N-VA-voorzitter Bart De Wever reageerde ondertussen scherp: ,,Met dit soort groteske uitspraken wint het Belang net weer aan vertrouwen. Had men dit serener aangepakt, dan had het voor die partij veel vervelender kunnen uitdraaien. Een zoveelste tactische blunder van De Gucht'', schreef CD&V-parlementslid Eric Van Rompuy op zijn website.

SP.A-voorzitter Johan Vande Lanotte deed dit weekend in het Belang van Limburg ook een opmerkelijke uitspraak over de moord op Luna in Antwerpen: ,,Mocht het mijn kind zijn, ik ging onmiddellijk en paar Blokkers te lijf. Zeker weten. Dat is een emotionele reactie. Maar de rechtstaat dient juist om emoties ordentelijk te kanaliseren. Dat zijn principes die ik als politiek verantwoordelijke moet hooghouden.''


Het Nieuwsblad
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th May 2006, 14:01
Jelle thijs Jelle thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Hasselt
Posts: 224
Dit is de eerste keer dat ik het echt met meneer De Gught eens ben. Maar ere wie ere toekomt, we mogen niet zeggen dit is fout als we het goede ook niet aanhalen!

Als niemand zou stemmen voor het belang, dan heeft het belang geen invloed meer in Vlaanderen en kan het niet voor zo een klimaat zorgen. Dus moet het belang (dringend) afgestraft worden.

De reactie van Vandelanotte vind ik er wat over, maar ik kan mij best voorstellen dat het eens deugd kan doen om een blokker in mekaar te slaan na de moord op je zoon/dochter.
Maar er zijn andere, betere manieren.

Met de stelling dat dit alles in de kaart van het belang speelt, is waar.
Het belang heeft zich gisteren bij het actualiteitsdebat op de achtergrond gehouden. Dus haal die partij niet altijd aan, zorg ervoor dat de partij enkele maanden niet genoemd wordt en de stemmers zullen dalen volgens mij.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th May 2006, 02:29
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door jonas_de_cnaep
Ook de kiezers van het Vlaams Belang zijn verantwoordelijk voor het klimaat waarin de moorden in Antwerpen zich hebben afgespeeld. Je kunt niet vrijblijvend voor het Vlaams Belang stemmen. Als je daar voor stemt, ben je mee verantwoordelijk voor wat die partij aanricht in de samenleving.'' Die stelling nam minister van Buitenlandse Zaken Karel De Gucht (VLD) vrijdagavond in 'Morgen Beter' op Canvas in.

Volmondig 'ja', maar enkel op voorwaarde dat het bovenstaande onderlijnde wordt benadrukt... Indien niet, dan zie ik vnl. goedkoop politiek pragmatisme dat alleen tot doel heeft om stemmen af te snoepen van het VB. Het moge duidelijk zijn dat dit op andere manieren moet gebeuren dan een rechtstreekse(!) zondebok aan te wijzen voor het tragisch gebeuren in Antwerpen! Men zou bv. al eens kunnen beginnen met de hand in eigen boezem te steken, en expliciet te erkennen dat het integratiebeleid van de laatste twintig jaar een jammerlijke fiasco is gebleken, zeker ook omwille van een compleet mislukt 'gedoogbeleid' in twee richtingen (werkgevers die selecteren 'op naam' enerzijds, het label 'racist' als je bepaalde groepen allochtonen zou terecht wijzen op vrouwendiscriminatie of op welbewuste segratiepraktijken anderzijds... ) Wat er ook van zij, ik moet De Gucht in dezen alleszins nageven dat hij zich deze keer niet bezondigd heeft aan het genoemde vermaledijde goedkope 'politieke pragmatisme'! En daarbij, laat ons eerlijk zijn: het manifest ontkennen van het waarheidsgehalte van deze uitspraak staat zowat gelijk met het deculpabiliseren van alle Duitsers die halverwege de jaren '30 volmondig hun stem aan de N.S.D.A.P. hebben gegeven... Het enige wat achteraf dan nog rest is, inderdaad: 'Wir haben es nicht gewusst!'... (waarbij de slachtoffers er overigens bij deze - eveneens al te goedkope - uitspraak nog niet eens zeker van kunnen zijn dat mogelijke herhaling van dergelijke schandpraktijken in de toekomst vanwege diezelfde mensen uitgesloten zou zijn!). De ENIGE uitzondering kan misschien gelden in Antwerpen, waar een oppositiestem in de huidige constellatie automatisch een VB-stem is... Inderdaad een toonvoorbeeld van wat een 'democratisch deficit' zou kunnen heten, maar dat geldt m.i. NIET voor leraren-in-spe die minstens toch zouden moeten weten dat 'het herhaaldelijk en systematisch aanduiden van een welbepaalde bevolkingsgroep als zondebok...' (Hof van Beroep/Gent) gelijk staat aan... jawel: racisme! (hoewel meestal 'verpakt' in de vorm van: 'Ik ben geen racist, MAAR...')
Citaat:
Orgineel gepost door jonas_de_cnaep
SP.A-voorzitter Johan Vande Lanotte deed dit weekend in het Belang van Limburg ook een opmerkelijke uitspraak over de moord op Luna in Antwerpen: ,,Mocht het mijn kind zijn, ik ging onmiddellijk en paar Blokkers te lijf. Zeker weten. Dat is een emotionele reactie. Maar de rechtstaat dient juist om emoties ordentelijk te kanaliseren. Dat zijn principes die ik als politiek verantwoordelijke moet hooghouden.''

M'excuse Vande Lanotte: het 'buikgevoel' ŕ la 'oog-om-oog, tand-om-tand' helpt ons geen zier vooruit, integendeel! Weinig verstandige uitspraak van een politicus die beter zou moeten weten... Het voorgaande over 'de hand in eigen boezem steken' slaat overigens in de eerste plaats op de partij waavan hijzelf voorzitter is... Hij kan mss eens contact opnemen met de ouders van Joe die zich na de moord op hun zoon uiterst discreet hebben getoond, en die zich vooral NIET hebben laten verleiden tot 'buik-achtige' uitspraken als: 'Ze zouden al die bruinen...'!
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 26th May 2006 om 03:04.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.